François Piette

1 JUL 2004

Sesam open u

Peugeot biedt een nieuw product in zijn reeks aan. Zijn naam betekent al veel: 1007. Het is dus een kleine auto maar verschillend van een 107 of een 207. Deze zeer compacte minispace beantwoordt aan de nieuwe eisen van de klanten. Deze kleine auto, kort en hoog gezeten, is modulair en praktisch. Dit volkomen nieuwe model meet slechts 3,73m met een hoogte van 1,61m. De bestuurder heeft een panoramavisie van het verkeer rondom. Binnenin werd bij alles vooral aan de modulariteit gedacht. De voorzetels kunnen tot 230 mm voor de bestuurderszetel en tot 280 mm voor de passagierszetel verschuiven. De passagierszetel kan ook helemaal geplooid worden zodat zijn leuning een tablet wordt. Ook vanachter kan ongeveer alles bewegen, ofwel plooien, ofwel verschuiven. De koffer kan zo vergroten van 246 L naar 416 L.Overal zijn er ook handige bergruimtes te vinden, van boven tot onder. Om de toegang tot de zetels achteraan te vergemakkelijken is er ook een functie die de voorzetels makkelijk naar voor plooit. Maar het zijn vooral de Sesam deuren die deze Peugeot 1007 kenmerken! Een dubbele schuifdeur Zijn elektrische schuifdeuren, gedoopt Sesam, laten parkeren in smalle plaatsen toe. Een eenvoudige druk op de afstandsbediening en de magie werkt. De opening vraagt slechts geringe plaats aan de zijkant, ongeveer de breedte van de achteruitkijkspiegels. Dat maakt het niet alleen mogelijk om in en uit de auto te gaan tussen twee lastige muren, maar vermijdt eveneens ongevallen met een wielrenner of motor zoals bij de opening van de klassieke deuren. Bovendien glijdt de Sesam naar achter zonder de lengte van het voertuig te overschrijden en laat een vrije toegang toe van 920 mm! De grote maten zullen echter de voorzetels moeten kantelen om plaats te nemen aan de achterkant. Om te werken, beschikt deze deur over drie vaste rails die drie sledes begeleiden. Voor de veiligheid van de inzittenden is opening onmogelijk indien de snelheid groter is dan 5 km/h. Knellen wordt vermeden door een sensor die een obstakel waarneemt. Het openingscommando van de deur wordt genegeerd bij een schok of bij de opening van de brandstofklep. Design look De zijrails voor de schuifdeur en kofferklep zijn atypisch en kunnen choqueren. Niettemin volgt de voorkant met de grote open mond, de huidige trends bij Peugeot. De tekening van de achterkant is origineler: kort gezegd, hij toont een driehoekige ruit die terugkomt. De rode lichten zijn symmetrisch ten opzichte van de achterruit geplaatst en versterken de tekening van de pijl. De binnenbekleding is echt innoverend. Het kamelonconcept maakt het mogelijk om een deel van de versiering aan te passen aan het humeur. In slechts een kwartier is het mogelijk om de binnenkleuren te veranderen. Twaalf kits van elk 18 stukken zijn beschikbaar. Vier motorversies Via paletten aan het stuur biedt de 1007 de mogelijkheid om te schakelen met de 2 Tronic. In optie verkrijgbaar bij de 1.4 benzine en standaard bij de 1.6 laat de Tronic toe om handmatig te schakelen via het stuur of via een hendel of om volautomatisch te schakelen. De 1007 is beschikbaar vanaf de eerste helft van 2005 en zal de volgende motorversies hebben: een 1.4 L benzine met 5 versnellingen of 2 Tronic met 75 pk, een 1.6 L benzine 2 Tronic met 110 pk en natuurlijk een Diesel met 5 versnellingen en 70 pk. Als men voor de 1007 kiest in een stedelijke omgeving, dan kan men evengoed zijn automatische versnelling erbij nemen. De 1007, een stadsauto van concept heeft natuurlijk elektrische stuurbekrachtiging. Standaard is er ook dynamische stabiliteitscontrole en tot zeven airbags waarvan een in de stuurkolom. De catalogus omvat eveneens opties zoals GPS, cruise control en parkeerassistentie. Peugeot wil met deze speciale auto 130.000 kopers per jaar verleiden!
Advertentie
Advertentie
Advertentie