Robin Van den Bogaert

8 SEP 2015

Dit is de nieuwe Porsche 911!

Porsche geeft zijn iconische 911 een stevige facelift. Er is meer aan de hand dan een nieuwe look en moderner infotainmentsysteem: de Carrera ruilt zijn atmosferische boxermotor voor een exemplaar met turbodruk. 

Voor het eerst sinds zijn lancering in 1963 heeft de 911 geen atmosferische motor meer. De turbodruk is niet langer voorbehouden aan de 911 Turbo maar verschijnt nu ook in de gewone 911 Carrera en Carrera S. De nieuwe drieliter stuurt respectievelijk 370 en 420 pk naar de achterwielen, in beide gevallen een winst van 20 pk tegenover hun voorganger. Heb je schrik dat de boxermotoren aan karakter inboeten? Porsche belooft alvast een (voor een turbomotor) hoog maximumtoerental van 7.500 tr/min en een Porsche-waardige sound.

10 mm lager 

Ook aan het onderstel werd gesleuteld. Voor het eerst is de actieve ophanging van Porsche (PASM), die de ophanging 10 mm verlaagt, standaard op alle Carrera-modellen. Op de S-versie is een meesturende achteras beschikbaar als optie, voor veiligere rijstrookwissels en een kleinere draaicirkel. Kies je voor het Sport Chrono-pakket dan krijg je net als in de 918 Spyder een draaiknop met verschillende rijstanden (Normal, Sport, Sport Plus of Individual). In combinatie met de PDK-versnellingsbak is een Sport Response-knop beschikbaar die de auto twintig seconden lang toelaat om bliksemsnel in te halen. 

De look                    

Porsche verkiest nog altijd evolutie boven revolutie, de stijl verandert dus discreet. Nieuw zijn de koplampen met dagrijlichten met vier lichtpunten, de deurklinken, de hertekende motorkap (achteraan dus) met verticale lamellen en de achterlichtblokken. 

Ook de uitrusting van de 911 evolueert, met onder meer een nieuw infotainmentsysteem met aanraakscherm van 7 duim, online navigatie en stembediening. Smartphones kun je via wifi met het systeem verbinden en kunnen opgeladen worden in de centrale armsteun.

Al beschikbaar 

Van 12 december kun je de vernieuwde 911 Carrera en Carrera S bij de Belgische dealers ontdekken. Bestellen kan nu al, maar dan word je wel 99.825 euro (Carrera coupé) of 113.135 euro (Carrera cabriolet) armer.

  

Advertentie
Advertentie
Advertentie