De oude Sonata kunnen we moeilijk als verleidelijk bestempelen. De i40 die in juli 2011 geïntroduceerd werd, heeft zeker meer sexy vormen. Een winnend team verander je niet, dus het uiterlijk van dit 2015-model wijzigt alleen subtiel: nieuwe lichtblokken voor en achter, een zeshoekige grille, een nieuwe voorbumper en nieuwe mistlampen met leds. Tot zover de evolutie van de esthetiek.

Vanbinnen

Vanbinnen verandert er eigenlijk ook niet veel. De materialen zijn beter verzorgd en Hyundai biedt twee nieuwe multimediasystemen met aanraakscherm. Jammer dat Hyundai de rijpositie niet verlaagde, want grote personen zitten met hun hoofd tegen het dak, zeker in een versie met open dak. De ruimte achterin is genereus.

Uitrusting

Om de inzittenden te ontspannen, voorziet Hyundai enkele extra’s zoals een praktische kofferklep die automatisch opent  als je er enkele seconden voor blijft staan met de sleutel in jouw zak. Op veiligheidsvlak is de Koreaan vollediger dankzij de grootlichtassistent en de verkeersbordenherkenning. Qua comfort verandert er niets, maar daar viel sowieso niet over te klagen. De i40 kan uitgerust worden met gekoelde voorzetels, vier verwarmde zetels, een verwarmd stuur, …

Technisch

Vooral onderhuids evolueert de i40. Hij wordt vaak gezien als een comfortabele berline, maar het is niet de meest dynamische auto. Verre van zelfs. De ingenieurs bogen zich over de wieltreinen om het compromis tussen comfort en weggedrag te verbeteren. Ze bieden nu elektronisch gestuurde schokdempers aan  en Advanced Traction Cornering Control, een systeem dat werkt zoals een zelfsper door het wiel aan de binnenkant van een bocht af te remmen en meer koppel naar het buitenste wiel te sturen.

Motoren

Onder de motorkap biedt Hyundai nog altijd de keuze tussen een 1.7 diesel, een 1.6 benzine en een 2.0 benzine. De enige diesel bestaat in twee vermogensvarianten: 115 of 141 pk, of 5 pk meer dan vroeger. Tot slot ontwikkelde Hyundai een nieuwe automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen die sneller en comfortabeler schakelt. Die laatste kan alleen gecombineerd worden met de sterkste dieselmotor.

Een rondje

Op enkele kilometers rechte wegen gaf de i40 niet al zijn geheimen prijs. Onze testwagen was uitgerust met de 1.7 CRDi met 141 pk gekoppeld aan de DCT-zevenbak. Het minste wat we kunnen zeggen is dat Hyundai goed werkt heeft geleverd met de automatische transmissie. Deze bak met dubbele koppeling werkt bijna even zacht als een traditionele automaat en is snel. De Koreaanse DCT kan de vergelijking met de Duitse DSG doorstaan, ook qua versnellingsbakbeheer.

De i40 getuigt dus van een zacht werkingscomfort. De motor maakt geen grootse indruk maar heeft de verdienste stil te blijven. Deze Hyundai presteert dus ruim voldoende maar zet niet aan om het onderste uit de kan te halen. Het doeltreffende weggedrag is levendiger dan vroeger, maar verandert de i40 niet in een sportieveling. Te bevestigen bij een langere test.

Prijzen

Tijd om over de centen te praten. Voor een i40 break (de meeste verkochte exemplaren bij ons) moet je minstens 28.549 euro neertellen in de Style-versie met 115 pk. De prijzen stijgen tot 39.049 euro voor de Executive met automaat en volledige uitrusting. Tussen die twee vind je zeker iets naar jouw smaak. Maar de tijden van de spotgoedkope Koreanen zijn gedaan, want kwaliteit heeft een prijs. Goed nieuws is dat je voor die prijs ook geniet van een uitzonderlijke garantie van vijf jaar, zonder kilometerbeperking. De i40 DCT stoot 129 g CO2/km uit.

Conclusie

Deze kleine facelift voegt niet veel toe, maar herinnert ons aan de kwaliteiten van de i40 en introduceert een uitstekende automatische versnellingsbak die perfect past bij de filosofie van de auto. De i40 is geen sportieveling, maar een auto die je in alle zachtheid bestuurt, met de gemoedsrust van de garantie.