Voorstelling
De strijd ziet er lastig uit : hoe kan men in godsnaam vechten tegen de Duitse berlines die baas zijn in hetzelfde segment waar de nieuwe Laguna zit ? Om deze te trotseren, moet hij zijn best doen om zich van alle troeven te voorzien die het imago van de Duitse producten maken. Het begint eerst met de vooruitgaande afwerking en de waargenomen kwaliteit ervan. Vervolgens werden betrouwbaarheid en lage gebruikskost eveneens onder de voornaamste doelstellingen in rekening genomen.
Hij moest eveneens over een breed gamma motorisering beschikken, die hier allen gekoppeld werden aan 6-versnellingsdozen. De benzine gamma begint met de welbekende 1.6 l. Vervolgens is er de 2 liter benzine met 16 kleppen en 145 pk, waarvoor Renault levendigheid en koppel belooft vanaf de laagste versnelling, maar ook een zeker enthousiasme hoger in de toeren en een gedempt geluid op de volledige toerenteller. Wij wijzen erop dat deze motor ontstond uit een medeontwikkeling tussen Renault & Nissan. De Turbo benzine motor van 2 liters 16 kleppen, van 170 pk met een proactieve 6-versnellingsdoos, vervolledigt het benzineaanbod. Het diesel gamma steunt anderzijds op de 1.5 dCi motor, die beschikt over 110 pk en die ook een uitstekend compromis biedt tussen prestatievermogen en verbruik in dit segment, met amper 136 gram CO2 per kilometer et een gemengd verbruik van 5,1 liters. De 2 .0 dCi motor is beschikbaar in drie verschillende krachten : 130, 150 en 175 pk. De versie met 150 pk kan gekoppeld worden aan de proactieve doos. De andere motors zullen binnenkort ook verschijnen, waarvan onder andere twee V6 motorisering, één benzine met 3.5 l rechtstreeks van bij Nissan en de 3.0 dCi, vrij goed herzien en verbeterd.
Aan de binnenkant
Aan de binnenkant werd bijzonder aandacht besteed, onder andere qua afwerking, qua uitzicht van de materialen en van de waargenomen kwaliteit. Het dashboard dringt door de volledige lengte van de wagen door. En wat de bedieningen en visualisering betreft, deze werden bedacht en ingesteld om aan de bestuurder toe te laten over een optimale ergonomie te genieten. In functie van het afwerkingniveau, verzamelt de middenconsole de bediening van de parkingrem, de snelheidsregelaar en de navigatie- en telefoonbedieningen.
De airconditioning stelt een drietal automatismen voor : de gebruiker heeft de keuze tussen de volgende bedieningen : Soft, Auto of Fast. De Auto mode is het referentiepunt, met een klassieke regeling van de temperatuur. Het Soft programma geeft voorrang aan een rustige ambiance en bevoorrecht de passagiers vooraan met een verzachte klank. Reactiver, de Fast mode verkoelt vlugger de wagen.
Tarieven en uitrustingen
De prijzen starten aan 22.100 € voor de « Authentique » basisversie voorzien van de 1.6 benzine. Voeg er 1.000 € bij voor de 1.5 dCi diesel. Deze afwerking biedt reeds de manuele airco, het ESP systeem en de reeks airbags. Voor 800 € extra, komt u in het bezit van de Expression uitvoering, zijnde met het lederen stuur en pook, de metalen velgen, de mistlichten, de elektrische ruiten achteraan en de regelbare lendensteun voor de bestuurderszetel. En voor een bijkomende 1.500 €, voegt de « Dynamique » afwerking de 17-duimse metalen velgen, de automatische twee-zonige airco, de snelheidsregelaar, de automatische koplampen en ruitenwissers, de half lederen&stoffen bekleding, een MP3 radio,... Deze laatste Dynamique versie stelt vast en zeker het beste compromis voor. Uiteindelijk bestaan er nog twee hogere afwerkingniveaus (Privilège en Initiale) bestemd voor de «full option» liefhebbers.
Deze tarieven staan gunstig tegenover de concurrentie: in de Dynamique versie staat de Laguna 1.5 dCi op een lager tarief dan de gelijkwaardige 407, Passat en Mondeo. In hun voordeel moet men toegeven dat ze een dappere motorisering krijgen.
Indruk
Bij de eerste aanpak hebben wij de 1.5 dCi, 2.0 dCi 150 pk en de 2.0 turbo benzine van 170 pk mogen testen. Welke ook de weerhouden motorisering is, onderscheidt de Laguna zich door een opmerkelijke stilte bij gebruik. De 2.0 dCi ziet er hier uit als de werkelijke referentie. Met een dergelijke motor, biedt de Laguna een uitstekend rijplezier. Heel homogeen, hij verandert zich dan in een reële kilometereter. De 2 liters diesel van Renault heeft niets verloren qua beschikbaarheid en zijn fantastische zachtheid laat toe de versnellingspook te vergeten. Toch heeft deze niets onaangenaams, en is gemakkelijk te besturen. De 1.5 dCi, met zijn belachelijk verbruik en zijn uitstoten die lager liggen dan 140 gram maakt dat de Laguna werkelijk economisch en ecologisch is. Bij gebruik vertoont hij zich minder vol dan de 2 liter, wat hem tot meer terugschakelingen verplicht. Hetzelfde, op de autosnelweg, moet men niet aarzelen om met de pook te spelen voor een betere opleving. Maar hij blijft aangenaam, en hij overtuigt ondanks alles, zijn prestaties hoeven om de Laguna gemakkelijk in het verkeer in te brengen. Uiteindelijk, bewijst de 2 liters benzine, uitsluitend gekoppeld met de automatische 6-doos, dat hij krachtiger is. Met een aangename zachtheid, mag hij echter niet verward worden met een werkelijke sportieve motorisering. In de toerentellers opstijgen is niet echt zijn zaak... Hij verkiest liever de middelmatige snelheden waarbij zijn energie past bij het goede beheer van de automatische doos.
«Het rustige rijplezier», zo betitelt Renault zijn persdossier. De toon wordt aangegeven : deze nieuwe Laguna is van plan om het accent te leggen op een dynamisch rijgedrag. Men kan alleen maar vaststellen dat ook hier de ingenieurs niet fout liepen ! Precies, levendig, handig, deze grote berline zwenkt op-en-top van de ene bocht naar de andere. Jammer dat de stuurinrichting minder overtuigend is dan de rest, dit punt verdient dus enkele bijkomende regelingen.
De opmerkelijke goede voorgestelde wegen tijdens onze testrit kunnen niet echt de kwaliteiten van de ophanging naar voren brengen. Maar de Laguna is comfortabel, dankzij de geluiddemping, de goede rijhouding en zijn ergonomie. Daarentegen is de leefbaarheid achteraan iets geringer in de hoogte voor grotere passagiers.
Besluit
Men ziet niet wat de verkoop van deze nieuwe Laguna zou doen remmen. Dynamisch, comfortabel en nogal goed geplaatst qua prijs, hij stelt boven op de 1.5 dCi versie, een economische kant voor, die de fleetklanten zou moeten verleiden. Men verwacht nu de meer gedetailleerde test (die reeds gepland is) met onze gebruikelijke gewoontes om onze eerste – en goede – indruk te bevestigen.