François Piette

9 DEC 2015

Renault Mégane: nieuwe bestseller voor Renault?

Renault in 2015: dat is operatie Overlord! De constructeur introduceert niet minder dan vier belangrijke modellen op onze markt: de Kadjar, de Espace, de Talisman en - last but not least - de Mégane. Die laatste kreeg een uitrusting die een niveau hoger speelt om zo een bredere doelgroep te bereiken. Eens kijken of hij daar in slaagt…

De Mégane is een echt succesverhaal voor Renault. Van dit model verlieten sinds zijn introductie in 1995 al 6,6 miljoen exemplaren de fabriekshallen van Renault. Voor de vernieuwing van de Mégane gingen de ingenieurs dan ook niet over een nacht ijs. In Europa moet het segment waar deze wagen in aantreedt een van de felst bevochten zijn met spelers zoals de VW Golf, Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 308 en consorten. Om met die kleppers te concurreren trekt Renault vol de kaart van de uitrusting, van dynamische prestaties en van het nieuwe design.

Vrolijk & interieur
Smaken en kleuren zijn erg persoonlijk, maar het strakke en gespierde koetswerk van de vierde generatie Mégane lijkt bij iedereen in de smaak te vallen. Zijn vormgeving is genereuzer dan ooit, want de wagen groeide met 64 mm en meet nu 4,36 m. Hij is groter, lager en breder en dat merk je aan het interieur. Vooral bij de plaatsen achteraan en de ruimte die je tussen je hoofd en het dak hebt, gingen er op vooruit. Minder enthousiast zijn we over de koffer: het laadvolume van 384 dm³ is dan wel correct, de laaddrempel werkt storend en de moduleerbaarheid van de achterbank is erg ‘basic’. Sterker zelfs, een neergeklapte achterbank geeft je geen vlakke laadvloer.

Comfort à la française
Eens geïnstalleerd in de uitstekende stoelen, kijk je als inzittende uit over een dashboard dat voldoende verfijnd is afgewerkt en de juiste hoeveelheid meerwaarde biedt. Het R-Link 2 scherm neemt een prominente plaats in. Het verticale scherm is knap om je vrienden te imponeren maar voor dagelijks gebruik zien we toch liever een systeem dat gebruiksvriendelijker en intuïtiever is. Een kwestie van gewoonte, zeggen mijn meest tolerante omstanders. En wie echt naar de details gaat kijken, die zal merken dat er qua afwerking ook nog enkele zaken in de volgende fase moeten worden opgevolgd.

Premium uitrusting
De nieuwe Mégane erft heel wat uitrusting en technologische toepassingen van de Talisman en de Espace. Die twee laatste zijn ten opzichte van de Duitse premium concurrenten misschien wat minder bedeeld qua uitrusting, voor de Mégane is dit wel degelijk een extra troef. Je kan de nieuwe Mégane uitrusten met rijstrookwaarschuwing, adaptieve cruise control, automatisch parkeersysteem, head-up display, verschillende rijprogramma's met behulp van de Multi-Sense…

dCi 130
Renault biedt een mooi aanbod van dieselmotoren aan: 1.5 dCi 90 en 110 (95 g CO2/km) en de 1.6 dCi 130 en 165. Bij deze test konden we meteen aan de slag met de dCi 130 die gecombineerd werd met een manuele zesversnellingsbak. En met zijn 130 pk en zijn koppel van 320 Nm verkeert deze motor in uitstekende vorm. Onder 1.500 tr/min mist de motor enthousiasme, maar hij wordt meteen wakker wanneer je boven dat toerental uitstijgt. Dan wordt hij levendig en trekt hij je krachtig over de wegen. Deze motor is echt een pareltje. Hij biedt niet alleen de kracht waar je op kan vertrouwen, maar hij houdt dat ook een hele tijd vol, zonder te aarzelen en zonder een te grote dorst aan de dag te leggen. De versnellingsbak haalt het niveau van de motor niet want de verhoudingen zijn te lang en het bedienen ervan verloopt niet soepel genoeg.

In lijn met de goede Renault-traditie is het rijgedrag goed doordacht en voldoet het aan de verwachtingen die we hadden gekoesterd. Hij rijdt comfortabel, ook op wegen die er slecht onderhouden bij liggen, maar hij koppelt dat toch aan mooie dynamische rijprestaties. Accuraat, vol zelfvertrouwen en snedig… Hij laat zich door een dynamische rijstijl niet uit het lood slaan. Zelfs de achterpartij kun je een aardig mondje laten meesturen als je bij het nemen van de bocht op het juiste moment je voet van het gaspedaal haalt. Toegegeven, niet iedereen koopt een Mégane om er elke keer de chrono mee aan te vallen tijdens een bochtige sessie in de heuvels, maar weet dat het tot de mogelijkheden behoort, ook in diesel-uitvoering.

GT en 4Control
Met een dCi 130 die ons zo wist te verbazen, verwachtten we ons aan een GT-pakket dat simpelweg… subliem moest zijn. En die verwachting maakt hij bijna waar. De GT is een Mégane-variant die door Renault Sport is ontwikkeld. Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om een Mégane RS - die is wel bevestigd, maar de lancering ervan is nog niet voor meteen - maar wel om een versie die daar tussenin staat en zich veeleer als GT profileert. Wanneer we de wagen goed bekijken dan zien we de geest van de GT alvast terugkomen in de speciale logo’s, de specifieke kleur van de lak, blauwe accenten in het interieur en prachtige stoelen.

Onder de motorkap vinden we de TCe met 205 pk terug, een motor die we ook al tussen de voorwielen van de Clio RS zagen. Hij wordt hier gekoppeld aan een EDC zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Laten we hier maar meteen tot de kern van de zaak komen: de motor is niet het sterkste punt van de GT. Hij is afgevlakt, ontbreekt het aan karakter en klinkt banaal. Hij biedt de prestaties, maar niet de betovering die we er van verwachten. De versnellingsbak brengt het er goed van af en laat toe om al roffelend terug te schakelen wanneer je het gaspedaal even in geduwd houdt. Deze uitvoering biedt ook een launch control modus aan. Wie zich graag even als een afgeschoten kanonbal wil voelen, weet wat gedaan.

Je had het allicht al begrepen: de sterkte en het hoogtepunt van deze Mégane is zijn chassis. De GT is uitgerust vier meesturende wielen en hij staat toe om in sportmodus heel wat instellingen naar eigen wens aan te passen. Zo uitgerust is deze Mégane een uitgelezen en krachtig wapen voor iedereen die een sportief parcours weet te smaken en kan afleggen. Hij vraagt een minimum aan inspanning achter het stuur terwijl hij aan een hels tempo de bochten verslindt. Toegegeven, het chassis staat wat stugger afgesteld, maar je moet nu eenmaal weten wat je wil.

Prijs
Het prijskaartje van de nieuwe Mégane start aan 17.950 euro en hij zal beschikbaar zijn vier uitvoeringen. De meeste klanten zullen zonder twijfel voor de dCi 110 gaan met de Intens-afwerking (25.500 euro). De GT staat te koop aan 29.95O euro. Dat ligt in lijn met het gemiddelde, al lijkt hij hier toch eerder naar boven te zijn afgerond.

Conclusie
Het is in dit segment van wagens dat het talent van de ingenieurs van Renault echt tot hun recht komt. De nieuwe Mégane is geslaagd en positioneert zich duidelijk als een van de meest overtuigende van de Renault-stal. Hij is zowel comfortabel als sportief en hij bevestigt daar waar het moet. Sommige details zijn voor verbetering vatbaar, maar dat neemt niet weg dat we reikhalzend uitkijken naar een confrontatie met zijn concurrenten en naar de eerste test met dCi 110-versie om te bepalen of die de verwachtingen ook kan waar maken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie