Na de Megane E-Tech electric is het de beurt aan de Scenic E-Tech electric om een reeks updates in ontvangst te nemen die het leven met een elektrische auto gemakkelijker en aangenamer moeten maken.

Advertentie
Advertentie

Eindelijk rijden met één pedaal

Versies van de Scenic die beschikken over het regeneratief remsysteem met peddels achter het stuur krijgen een vijfde niveau in de instelling van het systeem. Hiermee kan je voortaan remmen door je voet van het gaspedaal halen en zo volledig tot stilstand komen. “One pedal driving” is vooral aangenaam in de stad waar je vaak moet afremmen en optrekken, dat kan dus nu zonder het rempedaal aan te raken. Renault stelt ons wel gerust: het rempedaal blijft actief voor het geval je krachtige remmanoeuvres moet doen. Gelukkig maar! Heb je ook peddels achter het stuur van je Scenic E-Tech electric? Goed nieuws: dan kan je Renault-garagist de one pedal feature gratis voor je inbouwen in je auto!

Verbeterde laadtechnologie en V2L-functie

Daarnaast zijn er een paar aanpassingen op het vlak van de laadtechnologie aan boord van de Scenic E-Tech electric. Hij is nu standaard uitgerust met een bidirectionele wisselstroomlader die tot 11 kW (driefasig) kan verwerken. Voor wie dat niet genoeg is, komt er deze zomer nog een 22 kW versie op de optielijst.

Dankzij een nieuwe adapter kan je met V2L-technologie (vehicle-to-load) de energie in je autobatterij ook gebruiken voor andere toestellen. Je kan dus je fiets of step opladen met je auto, of eender welk ander toestel gebruiken dat minder dan 3.700 watt verbruikt. Geen nood als je daarmee denkt je rijbereik te riskeren: je kan een minimale laaddrempel instellen, zodat je nog altijd thuis geraakt met je auto.

Interieur van de Renault Mégane E-Tech met groot touchscreen en modern stuurwiel.
Advertentie
Advertentie

Nieuwe interieurkleuren en een alziend oog

Ook de uitrusting van Esprit Alpine en Iconic zijn wat verder uitgebreid. In de Esprit Alpine uitvoering zijn de zetels nu standaard elektrisch verstelbaar op zes manieren en wordt de bestuurder verwend met een massagefunctie. De Iconic-uitvoering krijgt twee interieurkeuzes: eentje met zwart alcantara, eentje met een zandgrijze zetelbekleding.

Die twee uitvoeringen krijgen ook een extra camera in de linker A-stijl. Die zal de bestuurder nauwlettend in de gaten houden. Niet om je doen en laten door te spelen aan je verzekeraar of een andere partij, want alle gegevens worden enkel aan boord van de wagen verwerkt. De camera zal je zetel en favoriete radiozender voor je klaarzetten zoals jij het graag wil, zodra de wagen wordt gestart. Dat je ook op de vingers wordt getikt als je te vaak geeuwt of je ogen van de weg houdt, zal je er wel bij moeten nemen.

Tot slot deden de specialisten van Ampere nog een reeks aanpassingen aan het multimediasysteem, waarvan enkele specifiek gericht op elektrisch rijden, zoals het uitstippelen van routes met een lager verbruik of het herberekenen van routes om laadpunten te vinden.

De Renault Scenic E-Tech electric is de uwe vanaf 39.950 euro, al moet je voor de Esprit Alpine minstens 49.200 euro en voor de Iconic minimaal 51.450 euro neerleggen om te kunnen profiteren van de hierboven genoemde updates voor beide reeksen.