Het blijft maar nieuwigheden regenen bij Renault! Na de Rafale, Scenic, R5 en de facelifts van de Arkana en de Captur is er nu nog een nieuw model van Renault voor 2024: de Symbioz! Die komt tussen de Captur en de Austral te staan in het SUV-gamma van het Franse merk, met een lengte van 4,413 m, een breedte van 1,797 m en een hoogte van 1,575 m. En hoewel hij bijna exact dezelfde neus heeft als zijn recent gefacelifte kleine broer, heeft hij wel een unieke achterzijde. Als we goed kijken, zien we zelfs wat inspiratie van de Rafale en de Scenic, vooral ter hoogte van de lichten.
Renault Symbioz mengt de genres
In het interieur vinden we een bijna identiek dashboard terug als in de Renault Captur en Arkana. Het wordt optioneel verlicht door het verduisterbaar Solarbay-panoramadak dat we voor het eerst zagen in de... Rafale en Scenic! Qua technologie beschikt de Renault Symbioz over een digitaal instrumentenpaneel van 10,3 inch en een verticaal centraal aanraakscherm van 10,4 inch, en dat op elk uitrustingsniveau. Hij geniet van de nieuwste generatie OpenR Link van Renault, op basis van Android Automotive 12. Je krijgt dus Google ingebouwd, wat handig kan zijn! Maar koppel je toch liever je telefoon aan het systeem, dan zijn Android Auto en Apple CarPlay ook (draadloos) beschikbaar.
Recordruimte voor het formaat?
Renault noemt de nieuwe Symbioz een “alleskunner”, een “Zwitsers zakmes” of nog een “levensgezel voor het hele gezin”. En hoewel dat misschien nogal overdreven klinkt, moeten we toegeven dat het Franse merk zwaar heeft ingezet op binnenruimte en modulariteit. De Symbioz geniet bijvoorbeeld van een over 16 cm verschuifbare achterbank. Daarmee groeit de koffer van 429 tot 624 liter, of zelfs 1.582 liter als je de achterzetels neerklapt. Niet slecht voor een SUV op een wielbasis van 2,638 m en met een totale lengte van 4,413 m.
Enkel als E-Tech Full Hybrid
Naast zijn uiterlijk en interieur is de familielijn met de Captur ook onderhuids te zien. De Symbioz staat namelijk op een verlengde versie van het CMF-B-platform dat van de Clio tot en met de Arkana wordt gebruikt. Maar in tegenstelling tot die modellen, is de Symbioz enkel beschikbaar met een E-Tech Full Hybrid-motorisatie van 145 pk.
Renault heeft het officiële gewicht nog niet gecommuniceerd, maar zegt wel dat hij minder dan 1,5 ton moet wegen. Daarmee is een WLTP-verbruik van slechts 4,6 l/100 km mogelijk. De Renault Symbioz zou dus ook een groot rijbereik moeten hebben met een volle benzinetank. En hoewel er maar één motor te kiezen is, zijn er wel vier uitrustingsniveaus: Evolution, Techno, Iconic en Esprit Alpine. Het is nog wachten op de Belgische prijzen en de officiële lanceringsdatum van de Renault Symbioz.