Wanneer we vertrekken in Bornem, aan de rand van Antwerpen, geven we Nancy in als bestemming. Laten we zeggen dat onze eerste klant van de dag een Fransman is. Net over de grens... en we rijden naar een eerste grote bouwplaats!
Bedankt Tesla!
Op weg naar Nancy is een tussenstop niet nodig, onze BMW iX toont een rijbereik van 630 km! Na 433,5 km komen we aan. Dankzij een paar omwegen, maar met het in acht nemen van de snelheidsbeperkingen, houdt de Duitse auto nog maar 14% over bij een gemiddeld verbruik van 20.7 kWh. Gelukkig staan er ter plekke een groot aantal voor iedereen toegankelijke Tesla Superchargers op ons te wachten! 21 minuten en 51 kWh later is de batterij van de iX voor 60% gevuld, meer dan genoeg om naar onze tweede fictieve klant in Luxemburg te rijden.
's Nachts opladen
Na een lange dag is het tijd om naar huis te gaan. Helaas is de resterende actieradius van de iX wat nipt om de laatste 190 km af te leggen. We moeten 's nachts, halverwege de reis, een stop maken bij het Ionity station in Wellin. Op dit uur van de dag is er niemand. Het laden verloopt vlot en in 28 minuten heeft onze BMW 67 kWh geladen, van 19% naar 76%.
Nieuwe dag, nieuwe 'klanten'!
Na een passage in Waals-Brabant om onze eigen batterijen weer op te laden, rijden we de volgende dag richting Bergen. Opnieuw laden we halverwege bij Ionity in Roeulx. Er zijn 4 plaatsen beschikbaar, 2 zijn bezet en kort na onze aankomst plugt iemand in op het laatste beschikbare laadpunt. Extra plaatsen zouden geen overbodige luxe zijn. Gelukkig, en net als de vorige dag, zijn de installaties efficiënt. We laden 66 kWh en 51% van de batterij in 32 minuten.
Nog één allerlaatste keer laden
Na Charleroi en vervolgens Brussel gepasseerd te zijn, was het tijd om naar Bornem terug te keren. Nog één keer laden is daarvoor noodzakelijk. We komen aan bij FastNed in het noorden van de hoofdstad met 15% van de batterijcapaciteit. Er is veel plek om te laden en het gaat snel. 13 minuten en 42 seconden later hebben we 33 kWh 'bijgetankt', met een batterij die voor 44% gevuld is. Uiteindelijk doorkruisten we België, en nog nog iets verder, en weer terug, voor een totaal van 1.272 km in twee dagen.
Hoeveel kost het?
Zonder rekening te houden met de abonnementen op de verschillende netwerken, kostte onze 1.272 km in totaal € 192.30 aan stroom. Als we besluiten voor de premium diensten te kiezen, zouden we € 84,77 voor elektriciteit hebben betaald plus € 42,97 per maand! Ter vergelijking: dezelfde 1.272 km zou € 200 gekost hebben in een X5 40d met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km en rekening houdend met een liter diesel aan ongeveer € 2,10.
Tijd is geld!
Maar tijd is ook geld! In totaal stopten we 4 keer en besteedden we 1h35 aan het opladen van onze elektrische SUV. Daarbij hoefden we nooit te wachten tot er een oplaadpunt beschikbaar was. In de praktijk is het ongetwijfeld mogelijk wat tijd te winnen door tijdens een afspraak ook bij een klant te laden. Maar als je kilometers maalt, zijn stops bij snelladers onvermijdelijk. Je moet van die tijd gebruik maken om je computer boven te halen en te werken!
Is elektrisch echt voor iedereen weggelegd?
Is het mogelijk voor een consultant, verkoper of architect die tienduizenden kilometers per jaar aflegt om voor een elektrische auto te kiezen? Natuurlijk wel! Maar dan ken je maar beter de locaties van de snellaadstations op je route en vergeet je je laptop niet...