Het is officieel, Nio komt naar Europa met niet minder dan 3 modellen: de ET5, ET7 en EL7. Over het eerste model vertelden we je eerder al. De ET5 is 4,79 m lang en heeft een wielbasis van 2,89 m. Hij beschikt over twee elektromotoren met een totaalvermogen van 360 kW (490 pk) en een koppel van 700 Nm. De traditionele sprint van 0 naar 100 km/u neemt amper 4 tellen in beslag!


De ET7 is de grote broer van de ET5. Hij is 5,1 meter lang en heeft een wielbasis van 3,06 meter. Dat betekent dat er veel ruimte is voor passagiers achterin! Zijn vermogen loopt op tot een totaal van 480 kW (650 pk), met een koppel van 850 Nm. Daardoor heeft hij slechts 3,8 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken.


De EL7 tenslotte, is het topmodel van de Nio-familie. Hij past met zijn lengte van 4,91 meter en een wielbasis van 2,96 meter tussen de twee berlines in qua afmetingen en wordt aangedreven door dezelfde motoren als de ET7. Hij heeft 3,9 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken. Alle drie de modellen zijn uitgerust met dezelfde batterij, waarbij je de keuze hebt uit een capaciteit van 75 of 100 kWh. Daarmee geraken ze volgens de WLTP-cyclus respectievelijk 453 of 590 km (ET5), 445 of 580 km (ET7) en 394 of 513 km (EL7) ver tussen twee laadbeurten. Nio werkt ook aan een batterij met een capaciteit van 150 kW die in alle drie de modellen past. Bovendien zijn de batterijen van Nio ook verwisselbaar!


Batterij naar keuze

Eén van de sterke punten van het merk zijn de batterijwisselstations. Als de stroomreserve in de batterij opgebruikt is, kan je gewoon langsgaan en in minder dan 5 minuten heb je terug een volle batterij! Maar dat is nog niet alles, want ongeacht het gekozen batterijpakket is het mogelijk om op elk moment van capaciteit te veranderen! Je kan dus dagelijks rondrijden met een 75 kWh-model en voor langere ritten kiezen voor een batterij met een capaciteit van 150 kWh. Als je niet wil wisselen, maar gewoon opladen, bieden alle Nio's een maximale laadsnelheid van 130 kWh. 

Premium afwerking, kwaliteit en uitstraling 

Op technisch vlak legt Nio de lat hoog, en dat is ook het geval als je kijkt naar de kwaliteit van de producten. We kregen de 3 modellen te zien in Berlijn en konden ze zowel vanbinnen als vanbuiten grondig bekijken! Zowel de berlines als de SUV zijn eerder sober vormgegeven. De afwerking is daarbij uitstekend, zowel wat het koetswerk betreft als het interieur! Binnenin besef je pas dat Nio echt een premiummerk is. De materialen zijn nobel en van hoge kwaliteit, om nog maar te zwijgen van de alomtegenwoordige technologie! Alle modellen hebben hetzelfde interieurontwerp met een klein horizontaal scherm voor de neus van de bestuurder en een groot verticaal scherm centraal in het dashboard. Dat laatste is responsief en intuïtief en makkelijk te gebruiken. Maar het meesterstuk in het interieur is 'NOMI'.


Hey NOMI! 

NOMI, dat is de ‘personal assistant’ die Nio biedt. Je spreekt hem aan om de airco te bedienen, een bestemming toe te voegen aan het navigatiesysteem of voor informatie over het weer. Kortom, niets wat andere premium fabrikanten niet doen. Maar het merk onderscheidt zich door deze assistent een gezicht te geven! Dat wordt geprojecteerd op een klein rond draaiend scherm, waarbij NOMI verschillende gezichtsuitdrukkingen kan tonen en zelfs rechtstreeks naar de persoon kijken die de vragen stelt! Ongetwijfeld eerder een gadget, maar wel één dat aantrekkelijk en sympathiek is. Anderzijds laten de Chinezen in vergelijking met Europese modellen steken vallen op het vlak van connectiviteit. Geen van de Nio-modellen heeft bijvoorbeeld Apple CarPlay of Android Auto! William Li, de CEO van het merk, is niet blij met deze integratiesystemen. In plaats van ze aan te bieden, besloot Nio zijn eigen smartphone te ontwikkelen. Ze pakken de dingen duidelijk anders aan dan anderen... Ook wat de prijzen betreft.


Hoge huurtarieven

Nio exporteert zijn ET7 in eerste instantie naar Duitsland en Zweden, maar ook naar Denemarken en Nederland, naast Noorwegen, waar het merk al verkrijgbaar is. De ET5 en EL7 volgen in de loop van volgend jaar. William Li bevestigde ook officieel dat de autobouwer vanaf 2023 op de Belgische markt verkrijgbaar zal zijn. De prijzen in België zijn nog een raadsel, maar ze zullen waarschijnlijk in de buurt komen van die in Nederland en Duitsland. En de prijzen daar zijn eerder bijzonder. Je kan immers geen Nio kopen, je zal hem voor een bepaalde periode moeten huren. En dat kost geld! De ET5, ET7 en EL7 zullen in Duitsland minimaal € 999, € 1.199 en € 1.299 per maand kosten en in Nederland respectievelijk € 1.089, € 1.299 en € 1.369! 

Is het aanbod interessant genoeg? 

Zoals we al op het Autosalon van Parijs konden vaststellen, zijn de Chinese auto's die hun kans wagen op het Oude Continent premiummodellen, op dezelfde manier als de Europeanen! Maar ze worden ook voor dezelfde prijzen verkocht... Duur dus! Nio heeft echter andere en interessante argumenten, met zijn verhuurformule, zijn batterijwisselstations en de innemende NOMI. Maar zal dat genoeg zijn om het Europese publiek te overtuigen? Afspraak in 2023 om daar achter te komen... 


?