%%pbox_1
Vandaag hebben heel wat constructeurs de mond vol over volledig elektrische compacte modellen, maar Nissan was er als een van de eerste bij. Dat was in 2010 om precies te zijn, met de wat bol getekende eerste generatie van de Leaf. Hoewel de concurrentie doorheen de jaren toenam, met de komst van de Renault Zoé en Volkswagen e-Golf, bleef de Nissan Leaf in de smaak vallen. Afgelopen jaar was het tijd voor generatie twee.
De tekentafel
Die kiest voor een wat meer conformistische stijl dan zijn voorganger. Meer zelfs: je herkent eigenlijk alleen nog aan de “zero emission”-opschriften dat je met een elektrische auto te maken hebt. En aan het klepje voor de laadkabel natuurlijk, dat zich onderaan de ‘motorkap’ bevindt. De huidige Leaf gaat dus niet meer voor een eigenzinnige koers, maar voor de Nissan-huisstijl.
Dezelfde vaststelling in het interieur: het dashboard oogt traditioneel Japans in plaats van futuristisch. Veel glanzende zwarte materialen en heel wat knoppen dus, maar de assemblagekwaliteit is op niveau. Alleen enkele displays op het instrumentenpaneel en de keuzehendel voor de ‘versnellingsbak’ – de Leaf heeft met zijn elektromotor geen klassieke versnellingsbak – geven weg dat je elektrisch rijdt.
Het ruimteaanbod in de 4,49 meter lange Leaf is prima geschikt voor vier volwassenen. Jammer dat je achter het stuur wat aan de hoge kant zit en dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is. In de koffer geraak je voor 435 liter aan bagage kwijt. Aardig wat dus, voor een elektrische auto, alleen is de laaddrempel aan de hoge kant en vormt de neergeklapte achterbank geen vlakke laadvloer. Ze maakt wel 1.176 liter aan laadruimte vrij.
De testbank
De elektromotor van de Nissan Leaf is 110 kW (150 pk) sterk en drijft de voorwielen aan. Het maximumkoppel bedraagt 320 Nm en is natuurlijk van stilstand beschikbaar. Dat maakt van deze Japanner een vlotte vijfdeurs, met een sprinttijd naar 100 km/u in 7,9 seconden. Zijn topsnelheid is begrensd op 144 km/u.
Het lage zwaartepunt levert een efficiënt en correct weggedrag op, maar de Leaf blijft wat afstandelijk sturen. Remmen doet hij prima, met klassieke remmen en met het e-Pedal. Met dat laatste rij je de Leaf alleen op het gaspedaal, zoals een botsauto. Laat je het gas los, dan gebruikt de Nissan regeneratieve en mechanische remkracht om tot stilstand te komen en tegelijk de batterij bij te laden. Geen peddels achter het stuur om de intensiteit van het afremmen in te stellen, maar wel een knop op het dashboard om het e-Pedal aan of uit te zetten.
De batterij van de Leaf is 40 kWh sterk, en dat levert hem een theoretisch WLTP-rijbereik op van 270 kilometer. Wij verbruikten 17,9 kWh tijdens onze testweek, en haalden daarmee een rijbereik van 223 kilometer. Volledig opladen aan een wallbox van 32 ampère gebeurt aan 6,6 kW en duurt 7,5 uur, zegt Nissan. Snelladen is mogelijk aan 50 kW, en duurt 40 tot 60 minuten om de batterij tot 80 procent vol te laden.
Goed om weten tot slot is dat Nissan vanaf modeljaar 2019 naast de gewone Leaf ook de Leaf E+ aanbiedt. Die krijgt een sterkere batterij om beter bewapend te zijn tegen de nieuwe Koreaanse concurrenten: 62 kWh. Het WLTP-rijbereik neemt daardoor toe tot 385 kilometer.
De rijpolitie
De rijhulp op de Nissan Leaf is bijzonder uitgebreid, tot en met semi-autonome rijhulp op de snelweg. Dat geeft Nissan de naam ProPilot, en combineert een adaptieve cruise control met actieve rijstrookhulp en fileassistentie. Sinds kort is daar ook de uitgebreide parkeerhulp ProPilot Park bijgekomen.
De gadgets
Een uitgebreid infotainmentsysteem is standaard, maar goed om weten is dat het voor modeljaar 2019 een update heeft gekregen. Daarbij werd niet alleen de navigatie vernieuwd, maar de integratie met je smartphone verder uitgebreid. Nissan voorziet nu bijvoorbeeld een eigen app die met je Leaf verbonden is.
De rekening
Stap je vandaag bij je Nissan-dealer binnen, dan kun je nog steeds een Leaf van modeljaar 2018 bestellen. Die vertrekt met een prijskaartje van € 36.940 voor de uitvoering Acenta. De iets beter uitgeruste N-Connecta betaal je € 38.340, de topuitvoering Tekna kost € 40.040.
Voor modeljaar 2019 wil Nissan de minder populaire uitvoering Acenta achterwege laten, omdat de N-Connecta en Tekna het populairst blijken. De vanafprijs van dit modeljaar voor de batterij van 40 kWh komt daardoor met € 38.590 (N-Connecta) hoger te liggen, maar het prijsverschil voor gelijkaardige uitvoeringen bedraagt uiteindelijk € 250.
Wie de E+-versie wil met grotere batterij van 62 kWh en meer rijbereik: die krijgt een prijskaartje mee van € 45.000 voor de versie N-Connecta, en van € 47.100 voor de versie Tekna. Hou er wel rekening mee dat de eerste leveringen van modeljaar 2019 en de E+ pas gepland zijn voor de zomer.
Het verdict
De Nissan Leaf is de populairste elektrische auto in Europa, en eigenlijk hoef je niet ver te zoeken waarom dat zo is. Hij ziet eruit als een gewone auto, rijdt comfortabel en dynamisch, is royaal uitgerust en beschikt over een bruikbaar rijbereik voor wie regelmatig oplaadt. Dat rijbereik wordt vanaf dit jaar zelfs meer, maar daar staat dan weer een hoger prijskaartje tegenover…