Met dit nieuwe model, dat de interne codenaam 992 meekrijgt, is Porsche al aan de achtste generatie van zijn legendarische sportwagen aanbeland. Die heeft de laatste decennia heel wat evoluties ondergaan: van een luchtgekoelde boxermotor naar een watergekoelde, van een atmosferische motor naar een motor met turbo, en van een luid zingende boxer naar een discreter gevooisde flat six met partikelfilters. En er zit zelfs een heuse hybride aan te komen. Maar er zijn nog zekerheden: de motor in deze nieuwe 992 is nog steeds een boxermotor met zes cilinders, en die zit nog steeds helemaal achterin.
De tekentafel
Meer nog: de nieuwe generatie van de legendarische sportwagen herken je nog steeds meteen als Porsche 911. Vooraan krijg je dus nog steeds twee ronde koplampen, met een nieuwe led-signatuur en een motorkap die stevig naar beneden duikt. De bumper vooraan laat de luchtinlaten naadloos in elkaar overvloeien zodat ze een geheel lijken te vormen, al is er een Sport Design-pakket dat daar een mouw aanpast.
Achteraan zorgt een led-strook nu altijd voor de visuele verbinding tussen de nauwe achterlichten. De achterruit vloeit over in het radiatorrooster, dat het derde remlicht integreert. Daaronder huist de uitvouwbare brede achterspoiler, die voor een efficiëntere aerodynamica zorgt. De wielbasis van de 911 blijft ongewijzigd en zijn lengte neemt amper toe, maar hij staat wel potiger op de wielen: het spoor is vooraan 45 en achteraan 44 millimeter breder. De deurgrepen zijn verzonken in de deurpanelen, en schuiven elektrisch uit wanneer je de deuren opent.
Binnenin slaat de Porsche 911 de weg in die de Cayenne en Panamera hem voorgingen: dat van de digitale displays en knoppenvrije aanraakpanelen. Verwarming, rij- en comfortfuncties bedien je dus met een touchscreen met haptische feedback, het instrumentenpaneel heeft alleen nog een analoge toerenteller en de keuzehendel voor de versnellingspook geen manuele modus – die schakel je in met een drukknop.
De digitalisering doet dus stevig zijn intrede in de 911, en daar moet je wel even je weg in zoeken. Gelukkig zijn er nog onwrikbare tradities, zoals het contact links van het stuur en de centrale positie van de toerenteller. De rijpositie is voortreffelijk, alleen de plaatsen achteraan beschouw je beter als extra bagageruimte. Want met 132 liter in de koffer vooraan is die sowieso beperkt.
De testbank
De iconische flat six onder de motorkap achteraan werd voor deze nieuwe generatie stevig onder handen genomen. Turbo’s deden hun intrede bij de facelift van de vorige generatie, maar die werden nu vernieuwd en vergroot, de luchtinlaat, koeling en compressie werden herbekeken. Het resultaat is een winst van 30 pk en 30 Nm voor deze Carrera S: de 3 liter grote zescilinder boxermotor produceert nu 450 pk en 530 Nm. In combinatie met het Sport Plus-pakket en de standaard PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten sprint de nieuwe 911 naar 100 km/u in 3,5 seconden, en gaat hij door tot 308 km/u.
Porsche is er opnieuw in geslaagd om van de boxermotor een soepele, krachtige en onvermoeibare motor te maken: de acceleratie is indrukwekkend – wanneer het maximumkoppel wordt vrijgegeven wat lineair – en haast eindeloos, de PDK-versnellingsbak – die ook grondig herzien werd en er een verzet bijkreeg – foutloos, snel en intelligent, en de combinatie van de twee is om van te smullen. Alleen jammer dat de geluidsbeleving in het interieur sterker is dan aan de buitenkant. Maar dat is een gevolg van de moderne tijden.
Porsche is natuurlijk Porsche, en spendeerde een groot deel van de ontwikkeling aan het chassis. Breder rubber achteraan zorgt in deze achterwielaangedreven Carrera S voor tonnen grip. Daardoor rijdt de 911 onverstoorbaar, al is er natuurlijk ook de nodige elektronica die je als chauffeur een hand boven het hoofd houdt. Het chassis verder aanscherpen kan uiteraard, met een 10 millimeter lagere PASM-ophanging (Porsche Active Suspension Management), keramische PCCB-remschijven (Porsche Ceramic Composite Brake), actieve antirolstangen en meesturende achterwielen.
Maar zelfs als basisversie is het rijgedrag van de 911 als vanouds om van te smullen, met een directe en precieze besturing die voor sportiviteit zorgt, en een rijcomfort dat van deze 992 opnieuw een dagelijks perfect bruikbare machine maakt. Pluspunten gaan daarbij naar de ‘Wet Mode’, een systeem dat je voorstelt om de rijmodus voor nat wegdek in te schakelen wanneer het regent, de stabiliteitscontrole aanscherpt en de gasrespons insnoert. Met de modus overleefden we tijdens onze testdagen zonder kleerscheuren enkele stevige stort- en hagelbuien.
De rijpolitie
De andere rijhulp is vanzelfsprekend ook op de afspraak. Zoals een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en herkenning van voetgangers en fietsers, een optionele adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp, verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing, nachtzicht en uitgebreide parkeerhulp met camera’s.
De gadgets
Navigatie en infotainment zit gebundeld in het 10,9 duim grote touchscreen. De connectiviteit is dus uitgebreid, met onder meer Apple CarPlay en Android Auto. Er zijn ook uitgebreidere geluidsinstallaties terug te vinden in de optielijst, van Bose en Burmester. In tegenstelling tot de rijhulp, die meestal optioneel is, is de connectiviteit standaard uitgebreider.
De rekening
Dat neemt niet weg dat er je een mooi prijskaartje te wachten staat: de Porsche 911 Carrera S zet minstens € 123.395,80 onder de streep. De vierwielaangedreven Carrera 4S doet daar nog eens zowat € 8.000 bij. En dan zijn er natuurlijk nog de onvermijdelijke opties: wil je ten volle profiteren van wat de Porsche 911 aan rijdynamiek, comfort en luxe te bieden heeft, mag je al snel nog eens € 30.000 bovenop de basisprijs rekenen. Het verbruik? Porsche geeft 8,9 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 205 g/km. Wij klokten na onze testdagen af op een gemiddeld verbruik van 11 l/100 km.
Het verdict
Porsche is er met de achtste generatie van zijn legendarische 911 in geslaagd om zijn iconische sportwagen subtiel te laten evolueren en tegelijk weer helemaal up-to-date te krijgen voor deze moderne tijden. Deze 911 Carrera S laat opnieuw zien waarom de Duitser een referentie blijft op sportwagenvlak. Alleen jammer dat het voor een redelijk verbruik wachten is op de hybride, en dat zijn prijzen blijven weggelegd voor de happy few.