Na eerst als volledig elektrische 3-deurs te zijn voorgesteld, lijkt het erop dat de nieuwe Mini Cooper binnenkort ook weer als 5-deurs met een verbrandingsmotor beschikbaar zal zijn. Onze spionagefotografen hebben namelijk onlangs een prototype van de Britse stadswagen gespot met achterdeuren, maar vooral ook met een radiator die een vebrandingsmotor moet koelen!
Nieuwe generatie of facelift?
De nieuwe Mini Cooper met verbrandingsmotor zou echter niet op hetzelfde FAAR-platform als het elektrische model gebouwd worden, dat we hebben kunnen ontdekken in september. Een verrassende beslissing, aangezien het nieuwe platform ook geschikt zou zijn voor verbrandingsmotoren. Deze nieuwe 'F66'-generatie zou namelijk op een evolutie van het UKL1-platform rusten, waar het huidige model ook op is gebaseerd. Hebben we het dan eerder over een facelift? Dat is nog moeilijk te zeggen, maar er lijkt een goede reden te zijn voor deze beslissing.
Nog steeds gebouwd in Engeland
Deze bijzondere platformkeuze zou namelijk betekenen dat Mini de Cooper met verbrandingsmotor nog steeds in Oxford, Engeland kan bouwen, in tegenstelling tot de nieuwe elektrische versie, die in eerste instantie in China wordt geproduceerd. Dan valt het nog te bezien wanneer deze nieuwe Cooper met verbrandingsmotor wordt gepresenteerd, en ook of de traditionele S- en John Cooper Works-versies zullen blijven bestaan. Wordt vervolgd.