Cupra, een lange geschiedenis
In 1996 verscheen de eerste Ibiza Cupra op onze wegen. De sportieve resultaten in het tweeliter rallykampioenschap bezorgden de Cupra een nieuw imago en de sportieve Ibiza werd al snel een vertrouwd verschijnsel op onze wegen. Sindsdien volgden er vier generaties Cupra na elkaar. In 2004 zette de TDI de Cupra-wereld op zijn kop. Met luid geklepper koppelde de Cupra TDI een brutaal karakter aan een verbazingwekkende zuinigheid.
Lambo-look
Om de nieuwe Cupra van de andere Ibiza’s te onderscheiden wordt hij met een kleine ‘gevechtsuitrusting’ uitgerust. Een diffuser achteraan, bijkomende luchtinlaten vooraan, herziene bumpers, bredere velgen, sportzetels, specifieke instrumenten en het alomtegenwoordige Cupra-logo. Om nog te zwijgen van de trapeziumvormige centrale uitlaat die aan de Lamborghini LP 640 doet denken. Bij nader inzien verbergt de grote uitlaat twee doodgewone pijpjes. Schone schijn?
Toptechnologie
Ook bij deze vierde generatie heeft Seat de zaken serieus aangepakt. Het technologisch arsenaal is indrukwekkend, zeker voor dit segment. De benzinemotor kreeg een directe injectie en dubbele drukvoeding. Voor de overbrenging zorgt een zevenbak met dubbele koppeling en het elektronisch gestuurde XDS-differentieel. Ook de Ibiza ontsnapt niet aan de downsizingtrend. Hoewel de motorinhoud slechts 1.400 cc bedraagt, heeft hij erg veel potentieel. De Spaanse ingenieurs mochten voor deze Cupra een eigen versie ontwikkelen en toverden niet minder dan 180 pk uit het kleine blok. De prestaties spreken dan ook voor zich: in 7,2 seconden sprint de Cupra van 0 naar 100 km/uur en de top bedraagt 225 km/uur. Bovendien stoot de motor slechts 148 g/km CO2 uit. Seat vertelt er nog bij dat een dieselversie of een manuele versnellingsbak momenteel niet voorzien worden.
Rauw
In vrijloop en op gestabiliseerde snelheid blijft de 1.4 TFSI vrij discreet. Maar zodra je het gaspedaal wat dieper duwt, produceert hij een rauw en hees gegrom. Een veelbelovende sound. De motor reageert erg levendig en beantwoordt de druk op het gaspedaal met een fikse duw in de rug. Toch denken we met weemoed terug aan de oude TDI, die dat nog een stuk forser deed. De TFSI klimt erg lineair in de toeren en verplicht je nooit om tot in de rode zone te gaan. Het onderstel verwerkt moeiteloos al dit pk-geweld, waarbij het uitstekende XDS-differentieel voor de juiste tractie zorgt. Dit differentieel benadert de werking van een mechanisch sperdifferentieel, maar reageert via de remmen en werkt veel zachter. Het rijgedrag is efficiënt, levendig, maar niet echt speels. Laten we het eerder strak noemen. Remmen doet de Cupra verbazingwekkend goed. In optie kan het geheel trouwens nog versterkt worden. Ten slotte is er uitstekend nieuws voor wie de oude generatie gekend heeft: het onderstel spaart (bijna) je wervelkolom.
FR, de getemde Cupra
Het verschil met de Cupra is dadelijk merkbaar. De sfeer is minder ‘racing’ maar ook remmen en motor leveren wat in. Het diep gebrom van de Cupra is bij de FR een eerder banaal geluid. Een FR staat voor prestaties, maar op een lager niveau dan de Cupra. De FR moest er uiteraard sportiever uitzien dan de al dynamisch gelijnde gewone Ibiza, zonder daarbij de Cupra voor het hoofd te stoten. Op het vlak van styling zijn de verschillen niet echt groot, maar de designers zijn er toch in geslaagd om beide modellen duidelijk van elkaar te onderscheiden. De logo’s maken al veel duidelijk en de achterbumper krijgt een lichte diffuser zonder centrale uitlaat mee. Die wordt door een traditioneel dubbel exemplaar vervangen. Ook de voorbumper ziet er wat anders uit, maar de echte verschillen zitten toch eerder onder de motorkap.
De cijfers
Onder de motorkap zit nog steeds de 1.4 TFSI, maar in een getemde versie van 150 pk. Hiermee haalt de FR nog steeds 215 km/uur en legt hij in 7,7 seconden de sprint van 0 naar 100 km/uur af. Net als in de Cupra wordt aan deze motor steeds de DSG-bak met zeven verhoudingen gekoppeld. In tegenstelling tot de Cupra is de FR ook als vijfdeursversie en met een dieselmotor beschikbaar. Daar moeten we wel nog tot in 2010 op wachten. Het onderstel biedt nog steeds hetzelfde rijplezier, waarbij het XDS-differentieel weer voor een uitstekende tractie zorgt.
1.6 TDI CR
De oude 1.9 TDI van 90 pk verdwijnt en wordt door een 1.6 TDI met hetzelfde vermogen vervangen. Deze is beschaafder maar vooral veel stiller en minder brutaal dan zijn voorganger. Bovendien levert de motor betere prestaties bij een lager verbruik. De voordelen van common rail tegenover de pompinjectoren worden steeds duidelijker. Seat kondigt een top van 177 km/uur aan en een kilometer met stilstaande start in 33,7 seconden. Het grootste verschil zit in de hernemingen. De Spaanse constructeur vertelt er fier bij dat de auto gemiddeld slechts 4,2 l/100 km verbruikt en 109 g/km uitstoot, wat 10 g/km minder is dan de oude 1,9. Op de TDI zoek je tevergeefs naar een XDS-differentieel, maar de auto krijgt toch al ESP mee.
Het gamma
De 1.6 TDI is in drie uitvoeringen beschikbaar: Reverence, Style of Sport. In serie beschikt de Ibiza over ESP, radio met mp3 en zes luidsprekers, afstandsbediening enzovoort. De prijzen beginnen vanaf 14.790 euro voor de driedeurs-SC, terwijl je voor een gelijkaardige vijfdeursversie 15.910 euro moet neertellen. Voor 19.990 euro mag je de FR de jouwe noemen. Uiteraard is de standaarduitrusting iets uitgebreider met airco, 17-duims lichtmetaalvelgen, verlichting van de binnenzijde van de bocht, stuur en versnellingsmof in leder, sportzetels, ... Tenslotte rest er nog de Cupra, die 22.190 euro moet kosten.
Bocanegra
In de jaren 70 zagen we een Seat 1200 met matzwarte neus verschijnen, die de naam Bocanegra meekreeg. Deze ‘zwarte mond’ duikt weer op en toont een exclusieve versie van de Ibiza. De Ibiza Bocanegra herken je aan de intimiderende zwarte omranding van het radiatorrooster, dat bovendien in honingraatmotief uitgevoerd wordt. Deze ‘gothic’ maquillage valt niet bij iedereen in de smaak, maar valt wel op. Achteraan neemt het ‘Bocanegro’-logo alle twijfels weg. Binnenin zorgen specifieke zetelbekleding met rode stiksels, een afgevlakt stuur en het alomtegenwoordige logo voor het onderscheid. Deze speciale uitvoering is enkel met de TSFI van 150 en 180 pk beschikbaar en per jaar worden er slechts 1.000 exemplaren van gebouwd. De prijs is momenteel nog niet bekend, maar voor België mogen we op een meerprijs rekenen van 900 tot 1.000 euro.