Net als elke ochtend liep ik vanmorgen de geur van verse koffie tegemoet en installeerde ik me, fysisch aanwezig maar geestelijk nog in mijn diepste dromen, aan de keukentafel op zoek naar mijn geliefde krant. Toen ik op pakweg bladzijde vier kwam stokte mijn adem even. Het Nieuwsblad kopte: ‘Autosalon wordt zedigste ooit’, met daarbij de boodschap dat minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet (CDH) opriep dat het vrouwelijk schoon op het komende Autosalon iets fatsoenlijker voor de dag moest komen om de gênante situaties van vorig jaar te voorkomen.
Herinnert het u zich nog, het bericht in de journaaluitzending van vorig jaar op de tweede dag van het Autosalon waarin medegedeeld werd dat een masturberende man betrapt werd terwijl die.. ach ja, hoe zeg je dit proper… half kwijlend loerde naar een schaars gekleed Suzuki-promomeisje? Allesbehalve netjes, maar ik vermoed dat u net als ik ook eens goed gelachen hebt. Nadat dit incident zich nog tweemaal soortgelijk herhaalde, zette dat echt wel kwaad bloed bij minister Milquet. Mevrouw Milquet besliste dan ook de autoconstructeurs aan te sporen om hun promoteam wat minder sensueel aan te kleden.
Of de Suzuki’s en Alfa Romeo’s daar zo content mee zijn, is een ander paar mouwen, want zelf het kleinste kind weet: seks verkoopt. En verkopen, dat is net waarom die meisjes er zo uitdagend bij lopen. Maar eerlijk gezegd stoort dat me niet. Wanneer een man (of vrouw natuurlijk) zijn wagenkeuze laat afhangen van welk stel tieten er naast de auto staat te pronken, dan is dat zijn keuze. Ik zeg niet dat het slim is van de man in kwestie, maar ach, laat de man toch zijn pleziertje. Waarschijnlijk zal hij zich achteraf die bewuste dag op het Autosalon opnieuw beleven telkens hij de motor start. Dat er mannen masturberend of fotograferend onder de rokjes van de jongedames te vinden zijn, is natuurlijk iets geheel anders. Maar laat ons eerlijk zijn, het is toch voornamelijk de man in kwestie die zich belachelijk maakt. Het zal je man maar wezen, die voor heel Vlaanderen door Martine Tanghe wordt aangewezen als ‘de man die zijn totempaal niet kon binnenhouden bij het zien van al dat schoons’.
Bij deze denk ik dat het een domper op de feestvreugde zal zijn, zowel langs de kant van de autoconstructeur als de bezoeker. En nu we toch bezig zijn, waarom moeten het altijd vrouwen zijn die de snelle wagens sexy sieren? Ik zou wel eens willen zien hoe er gereageerd wordt wanneer een of andere Chippendale wannabe een Ducati aanprijst. Wedden dat je vriendin of vrouw plots wél geïnteresseerd zal zijn in je jaarlijkse trip naar het Autosalon?
Al bij al denk ik dat het de mannen niet veel zal uitmaken. Suzuki stuurde alvast een foto de wereld in om de mannen al wat te prikkelen met hun promomeisjes… in lederen pakjes.
U merkt, meer aangekleed maar minstens met evenveel sexappeal. Laat dat Autosalon maar komen, en om even de prioriteiten juist te stellen: wij gaan wel degelijk voor de wagens.