20210226161131mercedeseqc.jpg

Om zijn gemiddelde CO2-uitstoot omlaag te krijgen, moet Mercedes voldoende EV’s en plug-inhybrides aan de man krijgen. Maar terwijl rivaal Audi in 2020 wereldwijd 47.000 e-trons heeft verkocht, zijn de elektrische verkoopcijfers van Stuttgart in datzelfde jaar blijven steken op 20.000. Dat is even veel als een peperduur nichemodel als de Porsche Taycan – waarvoor meer bestellingen zijn genoteerd maar waarvan de productiecapaciteit slechts 20.000 exemplaren per jaar bedraagt. Dus schiet Mercedes in actie: de basisprijs van de EQC daalt met bijna 5.000 euro naar 70.543 euro.

Sport

Aan de andere kant krijgt de EQC er ook een sportieve topversie bij, de vrij prozaïsche gedoopte EQC Sport. Die kost 78.408 euro en onderscheidt zich visueel door een zwart ‘radiatorrooster’ met dubbele sierstrips, grotere velgen en een AMG-koetswerkkit.

20210226160945mercedeseqc.jpg

Qua techniek blijven beide EQC-versies ongewijzigd: ze behouden een vierwielaandrijving via twee asynchrone elektromotoren, goed voor een vermogen van 408 pk, en de batterij van 80 kWh die volgens Mercedes goed zou moeten zijn voor een WLTP-rijbereik van 411 kilometer.

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: