Eerlijk is eerlijk: we hadden half verwacht dat de Tesla Cybertruck, met zijn futuristische look en roestvrijstalen koetswerk, er nooit meer zou komen, of toch niet in zijn oorspronkelijke vorm. Maar vier jaar na zijn presentatie en twee jaar later dan oorspronkelijk beloofd, heeft de Amerikaanse EV-constructeur eindelijk een datum vastgeprikt waarop de eerste klanten hun elektrische pick-up mogen ophalen aan de Gigafactory in Texas: 30 november. Wat overigens niet wil zeggen dat alles klaar is voor massaproductie...
Massaproductie pas voor 2025
Tesla-CEO Elon Musk heeft tijdens de bespreking van de Q3-cijfers van het bedrijf namelijk laten vallen dat er nog steeds enkele horden zijn om te nemen alvorens de Cybertruck op volle toeren van de band rolt in Texas. “We hebben ons eigen graf gegraven met Cybertruck. Het is een uniek product, waardoor we alles moeten uitvinden om het te bouwen, niet enkel de wagen zelf.” Met andere woorden: het is moeilijker gebleken dan verwacht om een productieproces te ontwikkelen met de juiste toleranties en kwaliteitscontrole voor de hoekige pick-up, waarvan de ‘naakte’ metalen koetswerkpanelen erg besmettelijk zijn en elk tolerantiefoutje des te meer opvalt.
Hoewel de fabriek in Texas op dit moment klaargestoomd wordt om tot 125.000 Cybertrucks per jaar te produceren, zou dit volgens Musk nog tot 2025 kunnen duren alvorens de maximale capaciteit behaald wordt. En dat terwijl er meer dan een miljoen pre-orders zijn geplaatst voor de elektrische pick-up, al zou een groot deel daarvan nog geannuleerd kunnen worden, aangezien je maar 100 dollar moest voorschieten om op de lijst te komen. Een bedrag dat je ook terugkrijgt als je je bestelling schrapt.
Drie versies, instapprijs van 39.990 dollar?
Naast een datum en een locatie weten we nog niet veel over het lanceringsevent van de Cybertruck, zelfs niet hoeveel exemplaren er worden afgeleverd aan de eerste klanten. Verwacht wordt dat er dieper wordt ingegaan op de prijzen en specificaties van het model. In 2019 kondigde Tesla drie versies aan: een instapversie van 39.990 dollar met een rijbereik van 400 km, een Dual Motor-variant van 49.900 dollar met meer dan 500 km rijbereik en een ‘Plaid’-topversie van 69.900 dollar met een rijbereik van maar liefst 800 km.
Daarvoor heeft Tesla echter zijn nieuwe 4680-batterijcellen nodig met een hogere energiedensiteit, een van de redenen waarom de Cybertruck zoveel vertraging heeft opgelopen. Het zal dus afwachten zijn of de batterijproductie op gang kan komen. Verwacht wordt dat de prijzen ook naar omhoog worden bijgesteld, gezien de inflatie de laatste jaren en de moeilijkheden die het merk heeft ondervonden met de productiestart van het model.