In 2016 lanceerde Jaguar zijn eerste SUV: de F-Pace. Hetzelfde model zit vandaag nog steeds in het gamma en kreeg in de tussentijd ook nog een klein broertje: de E-Pace. Om de tand des tijds te doorstaan, kreeg de grote F-Pace een facelift in de herfst van 2020. En eind 2022 kreeg het model nog wat kleine verbeteringen, waaronder een grotere batterij voor de plug-inhybride versie.

Imposant, maar rank

Met zijn lengte van 4,75 m is de Jaguar F-Pace een grote SUV, en is hij ook iets langer dan zijn voornaamste concurrenten, de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en Volvo XC60. Hij is praktisch net zo groot als zijn technisch gelijke neefje bij Range Rover, de Velar.

Ondanks zijn leeftijd is deze SUV van Jaguar qua design zeker nog niet verouderd. Zijn ranke look is nog steeds mee met zijn tijd. En het interieur is ook vernieuwd bij de facelift van 2020, met een groot, licht gebogen centraal aanraakscherm. Een stijlvol interieur, dat nog kan worden aangekleed met optionele ‘Performance’-sportzetels en Windsor-leer. Afhankelijk van de zetels die je kiest, is het optioneel ook mogelijk om een massagefunctie te krijgen.

Gemoderniseerd multimediasysteem

Hoewel hij niet meer van de jongste is, kreeg de F-Pace eind 2020 nog een nieuw multimediasysteem (Pivi Pro). Dat laat zich bedienen via een centraal aanraakscherm van 11,4 inch, dat ook een mooie resolutie heeft. De personaliseerbare menu’s zijn helder afleesbaar en het systeem reageert ook snel. Ook de connectiviteit is up-to-date, met onder meer draadloze Android Auto en Apple CarPlay, en daarbovenop ook nog de slimme stemassistent Alexa. Je kan ook een WiFi-hotspot opzetten om de toestellen van je passagiers van internet te voorzien dankzij de ingebouwde simkaart van het infotainmentsysteem. Achter het stuur zit dan weer een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch met virtuele wijzerplaten. Ook een draadloze oplader voor smartphones is aanwezig.

Binnenruimte en koffer

Aan boord van de F-Pace worden de inzittenden vooraan innig omhelsd door hun zetels, die sportief zijn vormgegeven. Door zijn iets grotere formaat dan zijn concurrenten, biedt de SUV van Jaguar ook een mooie beenruimte achterin. Het model is niet beschikbaar met een verschuifbare achterbank, maar de rugleuningen achteraan kunnen optioneel wel elektrisch kantelen.

Ook de koffer is ruim en is toegankelijk via een gemotoriseerde achterklep. De rugleuning van de achterbank is in drie delen neerklapbaar (40/20/40). Alleen jammer dat de laaddrempel erg hoog is en dat de vaste hoedenplank minder praktisch is dan de moderne rolsystemen. Tenslotte moeten we nog meegeven dat de Jaguar F-Pace maar plek biedt voor 5 personen, en dus niet voor 7 zoals bij sommige rivalen (Land Rover Discovery Sport, Mercedes GLB).

4, 6 of 8 cilinders

Onder de motorkap heb je een ruime keuze. Het gamma aan verbrandingsmotoren bestaat uit een 2 liter-viercilinder op benzine (249 pk) of diesel (163 of 204 pk), een 3 liter zescilinder-in-lijn op benzine (400 pk) of diesel (300 pk) en een dikke 5 liter-V8 op benzine van 550 pk (SVR), met een geluid dat je kippenvel bezorgt! De zescilinders op benzine en diesel onderscheiden zich met hun fluweelzachte en rustgevende karakter. De viercilinders zijn krachtig genoeg voor dagelijks gebruik, maar ze moeten harder werken en missen wat karakter.

Alle motorisaties zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving en de uitstekende 8-trapsautomaat van ZF, die zowel zacht schakelt en snel reageert, afhankelijk van je rijstijl. Afgezien van de 2 liter-turbobenzine zijn alle motoren voorzien van een milde hybridisatie op 48 V, wat een kleine elektrische boost geeft bij het accelereren, en wat een paar druppels brandstof bespaart.

Ook als plug-inhybride

Naast het gamma aan klassieke verbrandingsmotoren, is deze SUV van Jaguar ook te krijgen als plug-inhybride. Deze versie koppelt de 2 liter-viercilinder benzinemotor van 300 pk aan een elektromotor van 143 pk, voor een totaal van 404 pk/640 Nm. Flink wat vermogen, waarmee de F-Pace in slechts 5,3 seconden van 0-100 km/u versnelt.

Sinds de facelift van 2022 heeft deze plug-inhybride ook een grotere batterij gekregen (19,2 kWh bruto, 15,39 kWh netto), wat zijn theoretische elektrische autonomie vergroot naar 65 km. Deze batterij is aan maximaal 7 kW bij te laden bij een gewone AC-laadpaal (laadtijd van 2,5 u) of aan een DC-snellader tot 35 kW (laadtijd van ongeveer 30 minuten).

Speels weggedrag

De Jaguar F-Pace is niet de zachtste in zijn segment: hij heeft een vrij stevige (en optioneel adaptieve) ophanging. Maar het is een plezierige SUV als je dynamischer gaat rijden, dankzij een speels weggedrag met een achteras die zijn steentje bijdraagt in het aaneenrijgen van de bochten. Het is echter geen superscherpe auto, vooral omdat de demping de neiging heeft om zijn stabiliteit te verliezen in lange, snelle en hobbelige bochten. Hij heeft dus zijn eigen karakter. Maar gevaarlijk wordt het nooit, vooral omdat er steeds voldoende tractie aanwezig is dankzij de vierwielaandrijving met zijn gestuurde koppeling, waarmee het vermogen naar de voorwielen wordt gestuurd als de achteras dreigt door te slippen.

Prijs Jaguar F-Pace

De grootste SUV van Jaguar is niet goedkoop: je betaalt minstens 66.900 euro voor de instapversie met de 163 pk sterke dieselmotor. Dat is bijna 10.000 euro meer dan een equivalente BMW X3 20d... Je krijgt er ook een rijke standaarduitrusting voor terug, maar toch lijkt de prijs ons iets te hoog vergeleken met zijn premium Duitse concurrenten. Vooral omdat Jaguar de laatste jaren een vrij zwakke reputatie heeft wat de betrouwbaarheid betreft... Om zijn klanten gerust te stellen, heeft het merk echter in 2022 zijn garantie verlengd van 3 naar 5 jaar (of maximum 150.000 km).

Ons verdict

De Jaguar F-Pace heeft alles in zich om te concurreren met zijn Duitse premiumrivalen: een mooie lijn, een levendig rijgedrag, een chique interieur met een modern infotainmentsysteem en aangename motoren (inclusief zescilinders-in-lijn en een V8), zonder de plug-inhybride versie te vergeten. Het model is dus niet verouderd, ondanks zijn gezegende leeftijd. Maar hij is ook duurder dan zijn Duitse concurrente, die nochtans gewilder zijn op de tweedehandsmarkt.