De tweede generatie Q5 kwam uit in 2017 en kreeg een facelift in de herfst van 2020. Deze SUV van Audi is een rechtstreekse concurrent van de BMW X3 en Mercedes GLC, maar heeft ook de Land Rover Discovery Sport, Lexus NX en de Volvo XC60 in het vizier. Net als al zijn concurrenten is de Q5 ook beschikbaar als plug-inhybride.
Gewoon of ‘coupé’?
De Q5 wordt aangeboden in twee koetswerkvarianten: de traditionele SUV met een vrij generisch design, of de Sportback met een aflopende daklijn die hem de look geeft van een coupé op hoge pootjes. Beide modellen zijn herkenbaar aan hun Singleframe-grille in honingraatmotief, een typisch Audi-trekje. Er is ook een brede keuze aan velgdesigns, van 17 tot 21 inch. LED-matrixkoplampen worden aangeboden als optie, met dynamische knipperlichten voor- en achteraan. Nog een interessante optie: het S-Line-interieurpakket, dat zeer mooie en goed ondersteunende sportzetels omvat. Er zijn verschillende bekledingen mogelijk voor de zetels, waaronder een knappe combinatie van leer en microvezel.
Fantasieloos maar geconnecteerd interieur
Vooraan is de Q5 niet erg creatief vormgegeven: het design van het dashboard is sober, zonder originaliteit. Maar zoals steeds bij Audi is de afwerking van een hoog allooi, met zachte materialen die goed in elkaar zitten. Achter het stuur krijg je optioneel de fameuze ‘Virtual Cockpit’ van Audi, waarbij de klassieke tellers worden vervangen door een multifunctioneel scherm van 12,3 inch, waarop je ook de kaart van de GPS in fullscreen kan weergeven. De routebegeleiding komt van Google Maps inclusief Google Earth-satellietbeelden, wat zeer aangenaam en efficiënt werkt.
Modulair interieur
De Audi Q5 biedt plaats voor 5 personen en dus niet voor 7, in tegenstelling tot een paar zeldzame concurrenten (Land Rover Discovery Sport, Mercedes GLB). Maar de SUV van Audi is best functioneel: optioneel kan je een verschuifbare en kantelbare achterbank krijgen die in drie delen neerklapt, met dus individuele achterzetels zoals een monovolume.
De koffer zit qua volume in het gemiddelde van het segment. De Sportback verliest enkele liters vanwege zijn schuine achterruit, maar de laadruimte blijft groot en praktisch genoeg voor dagelijks gebruik, vooral als je de verschuifbare achterbank hebt. De plug-inhybrides zijn echter minder praktisch om vol te laden: ze zijn nog steeds verkrijgbaar met de verschuifbare achterbank, maar hun koffer is een stuk kleiner (465 liter tegenover 550) door de grote batterij die onder de laadvloer zit verstopt.
Van 136 tot 341 pk
Het gewone gamma is gebaseerd op 2 liter-viercilinders met een turbo, op benzine (204 of 265 pk) of op diesel (136, 163 of 204 pk). Bekende en bewezen motoren, die vrij aangenaam zijn in gebruik en een redelijk verbruik kunnen voorleggen. Bovenaan het gamma staat de sportieve SQ5, die wordt aangedreven door een 3.0 V6 TDI van 341 pk en... 700 Nm!
Enkel de diesels van 136 pk (niet verkrijgbaar als Sportback) en 163 pk zijn leverbaar met voorwielaandrijving, de rest krijgt standaard quattro-vierwielaandrijving. Er is ook geen manuele versnellingsbak meer te vinden in de Q5: alle modellen beschikken standaard over een automatische versnellingsbak (robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen voor de viercilinders, 8-trapsautomaat met koppelomvormer van ZF voor de SQ5).
Ook als plug-inhybride
De Q5 kan je niet als volledig elektrische wagen krijgen, maar er zijn wel twee plug-inhybrides: de 50 en 55 TFSIe. Ze koppelen een 2 liter-turbobenzine van 252 pk aan een elektromotor (van respectievelijk 115 of 143 pk), met een gecombineerd vermogen van 299 of 367 pk. Sinds 2021 hebben ze ook een grotere batterij (17,9 in plaats van 14,1 kWh), waarmee de officiële elektrische autonomie is toegenomen van 40 naar 62 km. Reken op een goede 50 km in de praktijk. Maar het gewicht van de batterijen maakt deze hybride varianten (met een gewicht van 2,1 ton) minder levendig in de bochten.
Is de batterij leeg, dan rijdt de Q5 als een ‘klassieke’ hybride (waarbij de batterij een klein beetje bijlaadt via de benzinemotor en remenergie). Het gemiddelde benzineverbruik schommelt dan rond de 9 à 10 l/100 km. Zoals alle plug-inhybrides is deze Q5 dus vooral interessant voor wie vooral korte afstanden aflegt tussen de laadbeurten door.
Geruststellende wegligging en luchtkussens
De Audi Q5 is aangenaam om mee te rijden: hij heeft een efficiënte en geruststellende wegligging, met een voortrein die scherp genoeg is, zowel wat de versies met voorwielaandrijving als de quattro-vierwielaandrijvers betreft. Het comfortniveau ligt vrij hoog en je kan optioneel ook kiezen voor gestuurde dempers of zelfs luchtvering, wat vrij zeldzaam is in dit segment. We kunnen die luchtkussens enkel maar aanbevelen, want ze zorgen voor een zeer zacht rijgevoel.
Prijs Audi Q5 en Q5 Sportback
De Q5 is ouder dan de BMW X3 en Mercedes GLC en is daarmee ook iets goedkoper. De Duitse SUV is in België te krijgen vanaf 48.520 euro op diesel (136 pk), vanaf 52.830 euro op benzine (204 pk quattro) en vanaf 65.100 euro als plug-inhybride (waarvan de kosten nog tot eind 2024 100% aftrekbaar zijn voor professionals). Let echter op, want de talloze opties kunnen de prijs flink doen stijgen. Val je wel voor de look van de Sportback, weet dan dat je 2.100 tot 3.400 euro extra betaalt afhankelijk van de motor. Deze coupéversie is er echter niet met de instapmotor van 136 pk en kost dus minstens 54.640 euro.
Ons verdict
De Q5 heeft de tand des tijds vrij goed doorstaan. Het is nog steeds een efficiënte, functionele en aangename SUV die je in twee vormen kan krijgen (SUV of Sportback). Het is dus nog steeds een goede keuze, maar de aflossing staat al klaar en komt normaal in 2024 op de markt.