Cupra is het zustermerk van Seat dat iets chiquer en sportiever gepositioneerd wordt. Een pittiger Spaans merk, dus, maar ook duurder. En dus winstgevender voor het moederhuis, de Volkswagen-groep. Cupra werd in 2018 opgericht en bouwde oorspronkelijk enkel opgevoerde Seats met een andere badge. De Formentor werd in 2020 het eerste eigen model van het merk. En dat model kan je ook als plug-inhybride krijgen.

Agressieve look

Op technisch vlak is de Formentor afgeleid van de Ateca SUV, die ook door Seat wordt verkocht, maar dan met een volledig ander uiterlijk met een origineel gevormd koetswerk. De styling is sportief, of zelfs agressief, met prominente zijschermen en een aflopende achterzijde. Hij lijkt zelfs een beetje op een conceptcar. Voeg daar nog aan toe dat je ook een matte lak kan bestellen en de voor Cupra typische koperen accenten, en je hebt een model met een sterke eigen persoonlijkheid.



Dezelfde sportieve sfeer vind je terug aan boord, waar je in goed ondersteunende kuipzetels zit met een geïntegreerde hoofdsteun. En op de 'VZ'-uitvoeringen kan je nog sterker vormgegeven Cup-zetels kiezen. Maar ondanks enkele gekleurde details en inzetstukken blijft het interieur over het algemeen vrij donker, op z'n Duits dus.

Knoploos

De afwerking aan boord is verzorgd, maar het dashboard heeft zich quasi volledig ontdaan van knoppen. Je moet dus via het centrale aanraakscherm (12 inch) of de spraakbediening gaan om alles te bedienen, wat enige gewenning vereist en vooral de algemene ergonomie fnuikt. Maar de connectiviteit is wel up-to-date, met bijvoorbeeld draadloze Apple CarPlay en Android Auto. En ook de vele personalisatiemogelijkheden van het bestuurdersdisplay (10,25 inch) konden ons bekoren: de navigatie kan bijvoorbeeld in fullscreen worden weergeven achter het stuur, net als bij Audi en VW. Naast de USB-C-poorten (twee vooraan en twee achteraan) zit er ook een 230 V-stopcontact achteraan om krachtigere elektronische toestellen op te laden. Ook een draadloze inductielader voor smartphones behoort tot de mogelijkheden.

Kleinere koffer

Deze SUV is een strikte 5-zitter. De voorzetels zijn uitstekend, zowel op vlak van comfort als qua zijdelingse steun. Achteraan is er meer dan genoeg zitruimte te vinden, ook voor volwassenen. De achterbank is goed vormgegeven en zelfs de middelste zitplaats is aangenaam, wat enigszins zeldzaam is. De koffer behoudt een praktische vorm, maar die van de plug-inhybrides moet 105 liter inleveren ten opzichte van de versies met enkel een verbrandingsmotor en voorwielaandrijving. Dat komt natuurlijk door de plaatsing van de grote batterij onder de koffervloer.

De modulariteit is ook nogal basic: de achterzetels kunnen in twee delen worden neergeklapt (1/3-2/3), maar een verschuifbare of kantelbare achterbank is niet te vinden. Er is wel een skiluik in het midden. Een elektrische achterklep staat op de optielijst, die je kan openen en sluiten met een simpele voetbeweging onder de achterbumper. Nog een interessante optie is het panoramische open dak, dat het vrij sombere interieur voorziet van wat natuurlijk licht.

204 of 245 pk

De Cupra Formentor beschikt over een vrij breed motorengamma: naast de verbrandingsmotoren op benzine (waaronder de vijfcilinder-turbo van Audi in de VZ5!) en diesel, zijn er ook twee plug-inhybride versies. Die koppelen een 1,4 liter-turbobenzine aan een elektromotor, met een gecombineerd vermogen van 204 of 245 pk, afhankelijk van de versie. De meest krachtige is natuurlijk ook de snelste, maar het verschil is niet zo groot: 0-100 km/u in 7,0 seconden, tegenover 7,8 seconden voor de 204 pk. In beide gevallen wordt het vermogen exclusief aan de voorwielen geleverd. In de elektrische modus hebben beide versies overigens hetzelfde vermogen (116 pk/330 Nm).

Deze twee hybrides beschikken ook over dezelfde batterij (13 kWh bruto), wat officieel een elektrisch rijbereik oplevert van 50 km (245 pk) tot 57 km (204 pk). In de praktijk konden we bij mooi weer ook echt zo'n 50 km afleggen, in de winter is het iets minder. Jammer genoeg heeft de Formentor e-Hybrid maar een interne lader van 3,6 kW (heel wat concurrenten hebben 7,4 kW of meer), dus het duurt altijd minstens 3 uur om volledig op te laden aan een geschikte laadpaal.

Niet sportief, maar wel zeer efficiënt

Wat zijn rijgedrag betreft, is deze hybride SUV niet zo sportief als hij eruitziet. Toch is hij zeer efficiënt: hij houdt zijn massa van 1,7 ton goed onder controle en is niet bang van een bochtje of twee, dankzij een stijf en precies chassis, dat wordt bijgestaan door een variabel stuur, dat steeds directer wordt naarmate de stuurhoek toeneemt. Prettig op zeer bochtige wegen! Een straf is het dus nooit om achter het stuur van de Formentor te kruipen, die ook wat lager bij de grond staat dan zijn concurrenten. Toch moeten we opmerken dat de voorwielen het soms lastig hebben om al het vermogen van deze hybrides naar de grond te brengen bij vochtig weer. De ophanging biedt een goed compromis tussen comfort en wegligging, en er zijn ook gestuurde dempers beschikbaar voor een nog fijnere afstelling.

Prijs Cupra Formentor plug-inhybride

Binnen de VW-groep is Cupra een merk dat winst moet maken. De prijzen zijn dus hoog... De basisprijs van de Formentor e-Hybrid begint bij 47.500 euro voor de versie met 204 pk, of 53.600 euro voor de VZ met 245 pk, die ook beter is uitgerust. Dat zijn prijzen van hetzelfde niveau als de Audi Q3 Sportback hybride, met dezelfde motor... En dat terwijl de restwaarde van de Formentor vermoedelijk lager zal uitvallen, aangezien Cupra zijn merkimago nog moet bewijzen op onze markt.

Ons verdict

Net als de versies met verbrandingsmotor, zijn de plug-inhybride Cupra Formentors geslaagde SUV's die genieten van de knowhow binnen de Volkswagen-groep, terwijl ze zich onderscheiden met een extra sportief en opvallend design. Maar de prijs zit op hetzelfde niveau als de premiummerken met een meer gevestigd imago. En het valt te bezien of de meerkost van een hybride ten opzichte van een benzine of diesel gecompenseerd kan worden in het gebruik, nu de plug-ins hun fiscale voordeel verliezen op onze markt.