Vroom

29 JAN 2020

Test: Ford Puma, in goede vorm

De Amerikaanse reus haalt de naam Puma van onder het stof voor een compacte cross-over op basis van de Fiesta. Volstaan zijn binnenruimte, functionaliteit en dynamiek om hem de nodige aandacht te bezorgen op de markt?

Advertentie
Advertentie

20200129115201fordpuma1.jpg

Net voor het jaar 2000 was de Ford Puma een kleine coupé op het onderstel van de Fiesta. Maar dat was een andere tijd. Vandaag zijn SUV’s en cross-overs koning. Daarom is het logisch dat een nieuw model met deze naam die populaire vorm aanneemt. De Ford Puma keert dus terug als softroader. Maar een deel van het oorspronkelijke recept is nog van toepassing: zijn basis komt nog steeds van de Fiesta.

20200129115203fordpuma2.jpg

Verbreding

De wielbasis groeit wel met 95 millimeter in vergelijking met de Fiesta, terwijl de sporen 58 millimeter breder zijn. In zijn geheel is de cross-over 146 millimeter langer en 54 millimeter hoger dan zijn kleine broer. Maar dat is niet alles: onder zijn kleedje verbergt de Puma nieuwe armen voor de voorwielophanging en achteraan staat hij op een 50 procent stijvere torsiestang. Uiteraard is ook de ijking van heel het onderstel herzien.

20200129115202fordpuma3.jpg

Bolronde katachtige

Over deze verbeterde basis drapeert de Puma een bolrond kleedje dat wat breekt met de geldende stijlcodes van Ford. Het zeshoekige radiatorrooster van de Focus en de Fiesta is echter wel van de partij. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau verandert ook het uiterlijk. In de Titanium-versie komen chroomdetails contrasteren met de wielkasten in naakte kunststof. Die laatste zijn in de ST-Line gelakt in koetswerkkleur om het geheel een sportieve look te geven. Uiteraard is bovenaan de kofferklep ook een spoilertje te vinden en is onderaan een nep-diffuser gemonteerd.

20200129115202fordpuma4.jpg
20200129115204fordpuma5.jpg

In de eerste plaats praktisch

In tegenstelling tot het atypische koetswerk lijkt het interieur ongewijzigd overgenomen van een Fiesta. We zien een zeer vergelijkbaar dashboard met een tabletachtig aanraakscherm voor het infotainment. Zelfs de stoelen zijn identiek, al kunnen de overtrekken hier worden verwijderd en gewassen. Praktisch. Verder zit de Puma vol kleine slimmigheden. In zijn grote koffer van 456 liter zit een hoedenplank die aan de kofferklep is verbonden en die kan worden aangepast aan de hoogte van de lading. Onder de verstelbare laadvloer introduceert Ford een nieuwe innovatie: de ‘Mega Box’. Deze 80 liter grote ruimte neemt de plaats in van het reservewiel en verhoogt de laadruimte met zo’n 30 centimeter zodat hoge voorwerpen zoals een plant eenvoudig kunnen worden vervoerd. Nog beter is dat dit ‘geheime’ en met rubber beklede bergvak een afvoer heeft zodat het met water kan worden uitgewassen.

20200129115203fordpuma6.jpg

20200129115203fordpuma7.jpg

Duwtje in de rug

Voorlopig is de Puma met slechts één motor verkrijgbaar. Deze kleine EcoBoost-driecilinder van 1,0 liter biedt echter wel twee vermogensniveaus: 125 en 155 pk. Om de uitstoot te drukken is een milde hybridisering ingevoerd. Zijn alternator-starter van 11,3 kW geeft bij hernemingen 50 Nm extra koppel om het verbruik met zo’n 15 procent te drukken. Daardoor kan de 125 pk-versie een gehomologeerde CO2-uitstoot naar voren schuiven van 96 g/km voor een verbruik van 4,2 l/100 km. Dat is 7 gram en 0,3 liter beter dan de basisversie zonder microhybridisering. In de loop van het jaar worden verder nog een dieselmotor en een versnellingsbak met dubbele koppeling geïntroduceerd.

20200129115204fordpuma8.jpg

Homogeen

Hoewel dit nieuwe beestje uitpakt met zijn binnenruimte en softroadlook is hij vooral nog steeds een jager. Op de weg komt de Puma onder alle omstandigheden heel homogeen voor de dag. Zo is hij comfortabel en soepel in de stad en op de snelweg, maar zijn dynamische kant toont hij zodra het asfalt gaat slingeren. De wieltreinen komen dan levendig voor de dag en in opeenvolgende bochten gaat hij zelfs met zijn staartje kwispelen. Eentje voor de liefhebbers. Zoals elke zichzelf respecterende Ford is deze Puma dus fijn om mee te rijden. Het enige minpuntje is dat de filtering van de ophanging matig is, of toch in onze ST-Line-testwagen met 19-duimvelgen.

20200129115207fordpuma9.jpg

Geen echte basisversie

Ondanks de Fiesta-basis kost de Puma minstens 23.200 euro. De reden voor deze hoge instapprijs is dat er geen basisversie is. De Puma is namelijk enkel verkrijgbaar met de uitrustingsniveaus Titanium (X) en ST-Line (X en Vignale). Dat zijn dus enkel topmodellen. Volgens diezelfde logica is de standaarduitrusting daarom relatief uitgebreid. Zo vinden we onder meer de radio SYNC3 met 8-duims aanraakscherm, draadloos gsm-laden, parkeerhulp achteraan, stoelen met massagefunctie, automatische koplampen enzovoort. Qua veiligheidssystemen zijn een spoorassistent, automatische noodrem en verkeersbordherkenning eveneens standaard.

20200129115206fordpuma10.jpg

Ons verdict

Met zijn sympathieke smoeltje en dynamische onderstel zal de Ford Puma zeker de aandacht weten te trekken. Nochtans zal hij vooral volk naar de showroom lokken door zijn functionaliteit, comfort en binnenruimte en zo een trouwe metgezel van gezinnen worden.

20200129115207fordpuma11.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie