De nieuwste Hyundai i10 werd gelanceerd begin 2020 en kreeg kort daarna een N Line-sportpak aangemeten. Vandaag blaast hij opnieuw een frisse wind door de stadsautomarkt met een cosmetische en technologische update. Eindelijk wat nieuw leven in een segment dat ooit heel levendig was... maar vandaag met uitsterven bedreigd is. Op Toyota, dat zijn aanbod in het segment in de tussentijd heeft vernieuwd met de Aygo X, en zustermerk Kia na, dat ook zijn kleine Picanto een nieuw gezicht heeft gegeven, keert het merendeel van de constructeurs dit segment steeds vaker de rug toe vanwege de te dunne winstmarges. De overgebleven kleine stadswagens van het A-segment worden daarmee vaak tot op het bot versleten, of omgebouwd tot elektrische modellen, als ze al niet gewoonweg worden geschrapt uit het aanbod.
Nieuwe blik
Voor | Na |
De grootste cosmetische verandering die Hyundai heeft doorgevoerd met de facelift van zijn kleinste model, is het verdwijnen van zijn ronde dagrijverlichting ten faveure van een nieuwe, meer uitgewerkte lichtsignatuur. De sportievere N Line behoudt echter zijn specifieke lichtgevende ‘klauwen’, ook voor dit nieuwe modeljaar. De rest van de uiterlijke aanpassingen bestaat uit nieuwe lakkleuren (Lumen Grey en Meta Blue), hertekende velgen en een nieuwe lichtsignatuur voor de achterlichten.
Praktisch formaat
Voor de rest heeft Hyundai natuurlijk niet geraakt aan de basiselementen van de i10. En dat is over het algemeen goed nieuws. Het is dus nog steeds een compact model (3,67 m lang) dat gemakkelijk te manoeuvreren is in de stad. Toch biedt hij verbazend veel ruimte voor het segment, met een meer dan acceptabele ruimte voor de knieën achterin gezien het formaat. Bovendien blijft de i10 een van de weinige stadswagens met 5 zitplaatsen. Natuurlijk is die middelste zitplaats enkel bruikbaar in geval van nood, maar het is beter dan geen middelste zitplaats!
Ook de wijd openende achterdeuren zijn praktisch in gebruik (met een hoek van bijna 90°), wat instappen en het vastklikken van kleine kinderen vergemakkelijkt. Je mag echter geen wonderen verwachten: de kofferruimte blijft vrij beperkt. En er is geen verschuifbare achterbank, dus de relatief grote zitruimte op de achterbank heeft zijn impact op de kofferruimte. Je moet je dus tevreden stellen met een volume van 252 liter. Een ruimte die je eventueel nog kan uitbreiden tot 1.050 liter als je de rugleuning van de achterbank neerklapt.
Verder vinden we het jammer dat je de hoedenplank met de hand moet op- en neerklappen. Je mag dus niet vergeten hem weer naar beneden te duwen voor je de koffer sluit. Omdat hij niet aan het kofferdeksel hangt, zullen verstrooide types meer dan eens vloeken wanneer ze zien dat het zicht naar achteren door de middenspiegel wordt geblokkeerd omdat ze de hoedenplank hebben vergeten neerklappen... Jammer, want dit is net het kleine detail dat Hyundai had kunnen oplossen met deze facelift.
Uitrusting up-to-date
Achter het stuur vind je niet langer de traditionele analoge wijzerplaten. De i10 maakt gebruik van zijn verjongingskuur door zich een digitaal instrumentarium aan te meten. De grote horizontale strook die ook het centrale scherm omvat, wordt nu standaard uitgebreid met een LCD-instrumentencluster van 4,2 inch. Dat geeft een iets modernere uitstraling, zonder meer. We hadden gedacht dat het wisselen van thema (van A tot C) meer verandering met zich zou meebrengen, bijvoorbeeld van klassieke tellers naar een sportieve look, een futuristisch thema of zelfs een volledige schermweergave van de navigatiekaart. Maar in de praktijk verandert enkel... de kleur van de kleine randen van de meters van blauw naar paars. Kortom, we zien liever de naald van een klassieke toerenteller opleven bij een stevige herneming, dat geeft toch iets meer rijplezier.
Afgezien van dit anekdotische detail moeten we toegeven dat de i10 toch een van de meest geconnecteerde en best uitgeruste stadswagens op de markt is. Zijn aanraakscherm van 8 inch omvat navigatie, Apple CarPlay en Android Auto, een achteruitrijcamera, de nieuwste versie van Hyundai’s BlueLink-systeem en zelfs de mogelijkheid om de kaartgegevens vanop afstand te updaten (OTA). Je kan ook genieten van een draadloze lader voor smartphones en verschillende USB C-poorten, zowel voor- als achterin.
Ook qua veiligheid is de toch al vrij complete uitrusting van de i10 nog verder verbeterd. De ‘Forward Collision Avoidance Assist’ (FCA), of de noodremhulp in meer verstaanbare taal, kan voortaan ook fietsers herkennen naast voertuigen en voetgangers. Het kan maar van pas komen in de stad... De ‘Lane Following Assist’ (LFA of rijstrookassistent), die ingrijpt op het stuur om de auto binnen zijn rijstrook te houden, is echter een beetje overijverig buiten de snelweg. Maar je kan hem gemakkelijk uitschakelen als het begint te storen.
Matige prestaties
Onderweg bevestigt de i10 zijn volwassen inborst met een overtuigende rijdynamiek. Je hebt echt niet het idee met een basic autootje onderweg te zijn. Voor zijn segment is de wegligging stabiel, de demping geslaagd en de geluidsisolatie ook overwegend verzorgd.
De prestaties blijven echter nogal matig. De ‘gewone’ i10 wordt exclusief aangedreven door een atmosferische 1.0 MPI-driecilinder van 67 pk/96 Nm waarmee je je niet moet inhouden om hem af en toe de nek om te wringen als je vooruit wil gaan. De 0 tot 100 km/u duurt 14,8 seconden. Merk op dat deze motor wordt aangeboden met, afhankelijk van het uitrustingsniveau, een manuele versnellingsbak of een 5-trapsautomaat (maar dan duurt het 17,8 seconden om tot 100 km/u op te trekken...), die 1.000 euro extra kost.
Wil je wat meer pit, dan moet je kijken naar een van de N Line-versies. De i10 wordt er niet echt sportief mee, ondanks een iets gespierdere look voor zowel de buiten- als de binnenkant. Maar hiermee krijgt zijn driecilinder vooral de hulp van een turbolader. Het vermogen van deze 1.0 T-GDI klimt daarmee naar 100 pk, met vooral een koppel van 172 Nm vanaf 1.500 toeren. Dat zorgt voor een comfortabeler, soepeler rijgedrag en sprankelendere prestaties om mee te komen met het verkeer (0 tot 100 km/u in 10,5 seconden).
Prijs Hyundai i10
Hyundai biedt de i10 aan in België vanaf 15.549 euro als Air. Maar je kiest beter voor de Twist-uitvoering als je een meer complete uitrusting wil. Dan moet je rekenen op een minimumprijs van 17.049 euro. De topversie Sky heeft dan weer een bijzonder uitgebreide uitrusting voor het segment, maar die doorbreekt ook de psychologische grens van 20.000 euro (20.299 euro)... Wil je genieten van de extra spierkracht die de turbobenzinemotor meebrengt naar de N Line-versies, dan schommelt de prijs tussen 20.049 euro en 22.099 euro. Dat is relatief duur voor een klein stadswagentje met een benzinemotor. Maar de enige moderne concurrent binnen het segment, de Toyota Aygo X, heeft een catalogusprijs tussen 18.510 euro en 23.895 euro. En de Renault Twingo, die enkel nog elektrisch te krijgen is, begint bij 23.250 euro...
Ons verdict
De Hyundai i10 onderscheidt zich als een van de laatste moderne stadswagens met verbrandingsmotor op de markt. En ondanks een vrij beperkte koffer en matige prestaties met zijn atmosferische instapmotor, heeft hij bijna alles van een grotere wagen.