Toegegeven, Mazda was geen groot voorstander van (zelfopladende) hybrides. Maar de Japanse constructeur heeft eindelijk besloten de sprong te wagen, met als doel de CO2-uitstoot van zijn gamma te verlagen. Voor deze 2 Hybrid heeft Mazda een beroep gedaan op Toyota, dat het een en ander weet over hybrides en dat een partnerschap heeft gesloten met Mazda. Laten we eens kijken hoe deze Mazda verschilt van de Toyota, afgezien van de andere merklogo's.

Zelfde snoetje

Als je iets van auto's weet, zal het je zijn opgevallen dat deze Mazda als twee druppels water lijkt op zijn orgaandonor, de nieuwste generatie Toyota Yaris, die in 2020 op de markt kwam. Het exterieurdesign is een beetje bolvormig, maar wel origineel en vrij assertief, met uitgeklopte flanken. Net als de Toyota waarop hij zich baseert, is deze Mazda 2 Hybrid enkel beschikbaar als vijfdeurs (enkel de sportieve GR Yaris was er als driedeurs).

Wat het interieur betreft, kunnen we het originele design van het dashboard wel appreciëren, maar we vinden het jammer dat de sfeer erg somber blijft: er is geen enkel streepje kleur te bekennen, wat dit meubilair had kunnen opfleuren. Jammer.

Wat de afwerking betreft, vinden we wat licht gewatteerde kunststoffen op de bovenkant van de boordplank, maar het gros van de panelen bestaat nog steeds uit harde plastics, zoals meestal in het segment van de stadswagens. Dat gezegd zijnde, is de afwerkingskwaliteit wel zeer goed, met goed in elkaar gemonteerde materialen.



Opgesloten gevoel

De toegang tot de voorzetels brengt geen enkel probleem met zich mee en de rijpositie volstaat voor alle groottes. De zichtbaarheid schuin naar achter is echter matig door de dikke C-stijlen. De achteruitrijcamera (standaard op sommige uitrustingsniveaus) is dus een must. Het infotainmentsysteem beschikt over een aanraakscherm van 7 of 8 inch, afhankelijk van de versie, en is voorzien van alle huidige connectiviteitsfuncties (waaronder dus ook Android Auto en Apple CarPlay via de kabel).

Achteraan is de toegang minder gemakkelijk, vanwege de smalle deuropeningen, maar de been- en hoofdruimte volstaan voor volwassenen tot 1,80 m, terwijl de achterbank zelf comfortabel en goed gevormd is. De schouderlijn van het koetswerk, die nog hoger oploopt dan vooraan, geeft echter een onaangenaam opgesloten gevoel, waarbij kinderen ook het zicht naar de buitenwereld worden ontnomen.



Batterij zonder stekker

Waar de Toyota Yaris ook wordt aangeboden met atmosferische driecilinder benzinemotoren (1.0 van 72 pk en 1.5 van 125 pk), is deze Mazda exclusief als hybride te krijgen (er is nog de andere Mazda 2 geproduceerd door Mazda zelf als je op zoek bent naar een benzinemotor...). De hybride aandrijflijn combineert in dit geval een 1,5 liter-driecilinder op benzine van 91 pk en een elektromotor. Het geheel levert 116 pk aan gecombineerd vermogen, met correcte prestaties, zonder echt explosief te zijn: 0-100 km/u in 9,7 seconden. 

Aangezien het om een 'zelfladende' hybride gaat, kan je de batterij niet opladen aan het stopcontact of een laadpaal. Hij wordt enkel bijgeladen door de verbrandingsmotor en door de recuperatie van de remenergie. De elektrische modus geeft maar 2 à 3 kilometer rijbereik, maar de batterij is wel zeer snel opnieuw vol. De Mazda 2 Hybrid kiest ervoor om zo vaak mogelijk elektrisch te vertrekken, waarbij de benzinemotor te hulp schiet zodra dat nodig is. Je kan een elektrische topsnelheid halen van zo'n 70 km/u, op voorwaarde dat je een zeer lichte voet hebt.



Leve de files!

In de file apprecieer je de zachtheid van Toyota's hybride transmissie des te meer, die volgens de CVT-techniek werkt (zoals bij een scooter). Je kan dus schokvrij bollen, wat ook zeer aangenaam is in de stad. Daar blinkt ook zijn manoeuvreerbaarheid uit, met een lengte van minder dan 4 m voor deze stadswagen.

Voer je het tempo echter op op een grotere baan, dan laat de transmissie de verbrandingsmotor nog iets te veel 'zeuren', het zogenaamde koffiemoleneffect, met als gevolg een onaangename klank. Jammer, want de wegligging is wel zeer efficiënt, met een stijf chassis, een precies stuur en goed gecontroleerde koetswerkbewegingen in de bochten. Op de snelweg is deze kleine hybride Mazda niet heel erg op zijn gemak, met heel wat wind- en rolgeluiden die doorgegeven worden aan boord, terwijl het precieze stuur een beetje te nerveus is in een rechte lijn. Maar ongeacht het type weg, is het compromis tussen comfort en dynamiek erg goed voor een auto van dit formaat.  

Prijs en verbruik Mazda 2 Hybrid

De Mazda 2 Hybrid is klein, maar niet per se goedkoop... De prijzen beginnen bij 26.590 euro en kunnen de grens van 30.000 euro doorbreken bij de hogere uitrustingsniveaus. Dat is echter vergelijkbaar met de prijsvork die Toyota hanteert, net als de rest van de rechtstreekse concurrentie, die echter beperkt blijft tot de Honda Jazz HEV en de Renault Clio E-Tech. Ten opzichte van de Toyota Yaris, merken we op dat Mazda een minder genereuze garantie biedt (6 jaar/150.000 km tegenover 10 jaar/200.000 km). Het Belgische dealernetwerk van Mazda is ook minder uitgebreid dan dat van Toyota.

Qua verbruik kondigt de constructeur een officieel gemiddelde aan van 3,8 tot 4,0 l/100 km. In de praktijk hebben wij een gemiddelde gehaald van 4,3 l/100 km tijdens onze testperiode, over allerlei soorten wegen. Het benzineverbruik zakte zelfs nog tot 3,7 l/100 km tijdens een rustige rit in en rond de stad. Aan 120 km/u op de snelweg neemt de dorst wat toe, aangezien de benzinemotor daar continu moet werken: reken op zo'n 5 l/100 km. Zelfs als je het onderste uit de kan haalt, drinkt de Mazda 2 Hybrid niet meer dan 7 l/100 km. Dat is best zuinig!

Ons verdict

Laten we duidelijk zijn: de Mazda 2 Hybrid is niet meer of minder dan een kopie van de Toyota Yaris Hybrid. Daardoor is hij niet slechter of beter dan het origineel. Hij blinkt uit met zijn rust en zijn zuinigheid in de stad en in de file. Een geslaagde, neutrale stadswagen, dus. Maar Toyota biedt meer garantie dan Mazda...