Dat deze CX-60 belangrijk is voor Mazda, is het minste wat je kan zeggen. Het is dan ook één van de meest imposante, maar vooral ook de krachtigste auto die de autobouwer ooit maakte! En deze SUV is bovendien ook de allereerste plug-in hybride van het merk! Hij is 4,74 m lang, 1,95 m breed en 1,68 m hoog, en wordt aangedreven door een geëlektrificeerde viercilinder die in het totaal 327pk en 500Nm koppel levert. En je hoeft niet eens op de technische fiche te kijken om te zien hoe krachtig hij is. Je ziet meteen aan het koetswerk dat deze Japanner sportief is, maar vooral ook massief! Om hem een dynamischer uiterlijk te geven, hebben de ontwerpers de motorkap verlengd en het interieur naar achteren verplaatst. Een stylingingreep die werkt, maar die ook zijn nadelen heeft...
Groot aan de buitenkant, maar minder aan de binnenkant...
Deze SUV is imposant en dat zie je terug in het interieur, waar aan ruimte geen gebrek is! Tenminste, aan de voorkant... Benen, knieën, hoofd en schouders: de passagiers op de voorste rij hebben niets om zich zorgen over te maken. Deze CX-60 is dan ook bijna 2 meter breed! Op de tweede rij daarentegen, kunnen de knieën van de grootste passagiers wat meer ruimte gebruiken. Tenslotte is de koffer een teleurstelling. Ondanks zijn royale buitenmaten kan je slechts rekenen op een volume van 570 tot 1.726 liter, een gevolg van zijn styling. Ondanks zijn grote wielbasis van 2,87 m begint het interieur pas echt enkele tientallen centimeters na de vooras. Dit geeft de auto veel stijl en présence op de weg, maar het gaat ten koste van zijn binnenruimte.
Kwalitatief goed
Mazda heeft ambities en wil in de komende jaren de eerste niet-Europese premiumconstructeur ter wereld worden. En niet alleen door dat te verkondigen, maar vooral ook door het te tonen via zijn producten. Laten we het maar meteen zeggen: ze zijn op de goede weg als het gaat om de kwaliteit van materialen en afwerkingen: deze CX-60 is uitmuntend! Alleen sommige knoppen, vooral die van de airconditioning, voelen nog wat plastiekerig aan. Maar ze zijn er wel! Je hoeft niet in submenu's op het centrale scherm te duiken om een zetelverwarming te activeren of de temperatuur te verhogen. Wel moeten we opmerken dat het 12.3 duim grote infotainmentscherm nog steeds niet aanraakgevoelig is! Wat misschien geen slechte zaak is, zoals blijkt uit een recente studie, maar we dwalen af van de essentie. Kortom, deze CX-60 biedt een prettige omgeving waarin het (zeer) aangenaam toeven is, vooral voor de bestuurder.
Indrukwekkend op dynamisch vlak!
Deze SUV mag dan groot zijn, maar hij is ook (heel) leuk om te rijden! De besturing biedt een goede en aangename weerstand en is tegelijk precies en communicatief. Bovendien is deze CX-60 perfect in balans: geen onder- of overstuur te bespeuren, ook al voelt zijn 4WD-systeem eerder aangenaam achterwielaangedreven aan. Mazda heeft hem ook uitgerust met zijn Kinematic Posture Control (KPC) systeem. Dit systeem remt het binnenste achterwiel licht af in bochten, waardoor de auto heel weinig overhelt! De dynamiek van deze CX-60 is werkelijk indrukwekkend voor een voertuig van dit formaat! Maar ook al deed Mazda zijn huiswerk, de ingenieurs verrichtten ook geen wonderen. Dit is een SUV en geen MX-5. Een uitstekende SUV die zijn 1.980 kg verbergt, maar het blijft een SUV van bijna 2 ton...
Stevig, maar niet oncomfortabel
Om zo'n dynamiek aan de dag te leggen en het koerswerk van de SUV in alle omstandigheden min of meer vlak door de bochten te laten gaan, moest Mazda kiezen voor een stevige vering. Het is dus duidelijk niet de meest comfortabele auto in zijn segment. Maar ook al is de CX-60 heel dynamisch, zijn ophanging is niet van beton gemaakt. Dat niet onaangename compromis hebben we te danken aan de KPC-technologie. Het bewijs is dat, of je nu op de snelweg of op het platteland rijdt, je met plezier de kilometers aan elkaar rijgt! De enige kleine ongemakken komen van wat licht windgeruis bij hoge snelheid en de viercilindermotor, die een beetje lawaaierig als hij hard moet werken.
Heldhaftig maar niet ontzagwekkend
Onder zijn enorme motorkap ligt de krachtigste motor die Mazda ooit bouwde! Deze viercilinder van 2.488 cm³, gekoppeld aan een elektromotor met 100 kW, levert een totaal van 327 pk en 500 Nm koppel! Dit zorgt voor een 0 naar 100-tijd van 5,8 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. Met zijn 17,8 kWh batterij beschikt hij over een 100% elektrische actieradius van 63 km. Het geheel is efficiënt! De acceleratie is stevig en ook de hernemingen zijn goed. Maar door het gewicht van 2 ton verandert deze aandrijving de CX-60 niet in een gazelle... De achtversnellingsbak gaat een beetje in tegen de filosofie van het geheel. Het is een automaat, maar één zonder koppelomvormer. Het schakelen gaat eerder soepel dan vliegensvlug. Daarmee brengt hij het totaalplaatje wat meer in evenwicht door de dynamiek wat te counteren met wat meer comfort.
Hoeveel kost hij?
Op het moment van deze test variëren de prijzen van de CX-60 van € 50.890 voor de basisversie tot € 57.990 voor de topversie, de Takumi. Zoals vaak het geval is bij Japanse fabrikanten, is de lijst met optionele extra's niet erg lang: metallic lak, 3 optiepakketten en het panoramisch zonnedak. Het resultaat is dat, met absoluut alle vakjes aangevinkt, de duurste CX-60 bijna € 65.000 kost.
Hoeveel kost hij?
Op het moment van deze test variëren de prijzen van de CX-60 van € 50.890 voor de basisversie tot € 57.990 voor de topversie, de Takumi. Zoals vaak het geval is bij Japanse fabrikanten, is de lijst met optionele extra's niet erg lang: metallic lak, 3 optiepakketten en het panoramisch zonnedak. Het resultaat is dat, met absoluut alle vakjes aangevinkt, de duurste CX-60 bijna € 65.000 kost.