Mercedes-Benz is een onbetwiste referentie als het om luxe gaat. En dat lijkt niet te veranderen, ongeacht de trends van het moment. Gaan we naar elektrische mobiliteit? Geen probleem: Mercedes biedt nu ook de EQS aan als alternatief op de iconische S-Klasse. En zijn SUV’s nu het populairste segment? Opnieuw geen vuiltje aan de lucht, want Mercedes heeft ook nog de GLS in zijn gamma. Wil je beide trends combineren? Ook daar heeft Mercedes een oplossing voor! Dit is de EQS SUV, de luxelimousine opnieuw geïnterpreteerd als SUV in het elektrische tijdperk. En ben je van het oligarchische type, weet dan dat de EQS SUV ook een nog meer opulente Mercedes-Maybach-versie heeft...
Nieuwe proporties
Zoals zijn naam aangeeft, profileert de EQS SUV zich als een... SUV-versie van de EQS! Concreet betekent dit dat hij dezelfde stijlelementen overneemt van zijn berlinebroer (met name een extreem gladde neus en algemene oppervlakken). Maar daarmee ook dezelfde technische basis die specifiek ontworpen is voor elektrische wagens dankzij een XXL-wielbasis van 3,21 m.
In tegenstelling tot wat je zou vermoeden als je hem voor het eerst ziet, is de EQS SUV niet langer dan de berline. Hij is zelfs een kleine tien centimeter korter (5,13 m), maar in de praktijk leveren de nieuwe proporties van de EQS SUV (die 21 cm hoger en 3 cm breder is) een meer praktische auto op. Als 5-zitter (de standaardconfiguratie) biedt de EQS SUV een gemakkelijke toegang en een indrukwekkende hoeveelheid ruimte voor zijn passagiers achterin.
Een achterbank die trouwens enorm comfortabel is. Je beschikt ook over een gigantische koffer van 645 tot 880 liter afhankelijk van de positie van de achterbank, die elektrisch instelbaar is. En wil je de EQS SUV inzetten als verhuiswagen, dan kan dat, met meer dan 2 kubieke meter aan laadruimte met alle zetels neergeklapt (2.100 liter). Het enige dat nog valt aan te merken op praktisch vlak, is dat Mercedes er niet aan heeft gedacht om een frunk onder de motorkap te steken van de EQS SUV voor de laadkabels. Je moet die draagtas dus nog steeds in de koffer zien op te bergen.
7 echte zitplaatsen
Maar het USP van de SUV-versie van de EQS is wel de mogelijkheid om nog twee extra klapzetels bij te bestellen, voor een totaal van 7 zitplaatsen aan boord (1.936 euro). Met alle zetels overeind, hou je natuurlijk een pak minder kofferruimte over. Maar met 195 liter (zowat hetzelfde als in een kleine stadswagen) kan je nog steeds uit de voeten voor dagelijks gebruik.
Ga je met 7 op vakantie, dat is een dakkoffer natuurlijk aangewezen. Of misschien wel een aanhangwagen. De EQS SUV kan namelijk 750 kilo ongeremd trekken, of tot 1.800 kilo voor een geremde aanhangwagen in het geval van de EQS SUV met 4Matic.
Hightech cocon
Aan boord bevestigt de EQS SUV, naast de royale ruimte en het gegarandeerde zitcomfort, zijn status als luxewagen dankzij zijn onberispelijke afwerking en de kwaliteit van zijn materialen. Maar ook dankzij zijn technologie aan boord. Het pronkstuk van deze uitrusting is het Hyperscreen, een bijzonder indrukwekkend scherm dat zich over de hele breedte van het dashboard uitstrekt. Naast zijn technische kunde zijn het vooral de praktische functies van deze displays die we konden waarderen, net als zijn reactiesnelheid en zijn ergonomie. Het grootste nadeel is dat het al snel bedekt wordt met vette vingerafdrukken overal...
Tot 699 km autonomie!
In de bodem van de EQS SUV zit een forse batterij van 118 kWh (bruikbaar) verstopt. Ga je voor het ‘instapmodel’ (je kan het bezwaarlijk zo noemen...) van de EQS SUV met achterwielaandrijving (EQS SUV 450+), dan beschik je over een WLTP-autonomie van 699 km. In dit geval ontwikkelt de elektromotor op de achteras 265 kW (360 pk) en 568 Nm koppel. Alle andere versies genieten van 4Matic-vierwielaandrijving. De EQS SUV 450 4Matic ontwikkelt nog steeds 265 kW (360 pk), maar zijn koppel neemt toe tot 800 Nm. De EQS 500 4Matic haalt tot 330 kW (449 pk) en 828 Nm. En tenslotte is er nog ‘onze’ EQS SUV 580 4Matic, die 400 kW (544 pk) en 858 Nm onder je rechtervoet steekt.
In alle gevallen zijn de prestaties meer dan voldoende om dit slagschip van 2,8 ton vlotjes aan te drijven. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u bij elke versie, en de sprint van 0-100 km/u is achter de rug in respectievelijk 6,8 seconden, 6,1 seconden, 5,3 seconden en 4,7 seconden. De WLTP-autonomie varieert op zijn beurt van 699 tot 610 km.
Geen 800 volt, maar...
Hoewel deze EQS SUV omschreven kan worden als voorloper op vlak van elektrische mobiliteit op heel wat gebieden, heeft hij geen hoogspanningsnet van 800 volt aan boord zoals sommige concurrenten. In de praktijk betekent dit vooral dat je niet ultrasnel kan bijladen als je dat nodig hebt. Maar de EQS SUV haalt in theorie nog steeds tot 200 kW aan een DC-snellader. Daarmee kan je officieel van 10 tot 80% bijladen in 31 minuten. In de praktijk konden we een piek van 163 kW aflezen tijdens onze test. Maar de curve bleef vrij hoog tijdens de hele laadstop, waarmee we van 14% tot 80% wisten bij te laden in iets meer dan 35 minuten. Dat bracht ons van 48 km autonomie tot 329 km in iets meer dan een halfuur. Altijd goed nieuws, want de EQS SUV nodigt echt uit om er lang mee te reizen!
De EQS SUV 580 4Matic kan een officieel WLTP-verbruik voorleggen van 22,2 kWh/100 km. Tijdens onze test haalden we echter een gemiddelde van 33 kWh/100 km tijdens onze testweek in winterse omstandigheden. Maar we zijn niet zuinig geweest en hebben genoten van de luxe die de wagen te bieden heeft. We hebben dus niet beknibbeld op de comfortfuncties, noch op de stevige prestaties die de twee elektromotoren kunnen voorleggen. Dat laat nog een rijbereik over in de praktijk van iets meer dan 350 km. Maar merk op dat we tijdens een ‘ecorit’ een gemiddelde van 26 kWh/100 km wisten te halen. Het zou dus niet al te moeilijk moeten zijn om meer dan 450 km autonomie te halen op een volle batterij.
Comfort en wendbaarheid
Onderweg onderscheidt de EQS SUV zich met een uitstekend comfortniveau. De geluiddemping aan boord is goed voor elkaar en de adaptieve luchtvering zorgt voor een zeer sereine sfeer aan boord, wat uitnodigt om de kilometers aaneen te rijgen. De meesturende achterwielen (met een stuurhoek tot 10 graden!) geven de EQS SUV echter ook een verrassende wendbaarheid. En dat zowel voor dynamisch rijden als voor manoeuvres, waardoor dit cruiseschip praktisch ter plekke draait!
Prijs Mercedes EQS SUV 2024
Laten we beginnen met het goede nieuws: Mercedes biedt de EQS SUV aan als AMG Line, die al een zeer complete standaarduitrusting heeft. Je moet dus niet nog talloze opties aanvinken, zelfs metallic lak zit inbegrepen! En het slechte nieuws? Voor dit niveau van luxe en technologie betaal je natuurlijk een nogal elitaire prijs. De EQS SUV 450+ is verkrijgbaar vanaf 124.025 euro in België. Aan het andere uiterste is er de EQS SUV 580 4Matic, die minstens 176.055 euro vraagt. Bovendien moet je nog steeds een flink bedrag bijbetalen als je van alles wil genieten dat het model te bieden heeft. Zoals de 10.406 euro voor het Premium Plus-pakket, dat onder meer massagezetels en een head-up display met AR-functie omvat.
Ons verdict
De EQS SUV is een luxueuze cocon die zowel praktisch als comfortabel is. Het is moeilijk om er niet dagelijks van te genieten. Een echte exclusieve Mercedes, in iedere zin van het woord.