De tweede generatie Peugeot 5008 is al sinds 2017 op de markt en verving toen de eerste generatie, nog een klassieke monovolume, met een SUV-uiterlijk dat moest inspelen op de populariteit van deze meer avontuurlijk ogende modellen. De 5008 is technisch sterk gerelateerd aan de 3008, maar dan in een groter formaat en met 7 zitplaatsen. In 2020 kwam er dan een facelift, die de leeuw zijn tanden gaf – en daarmee bedoelen we de typische lichtsignatuur van het merk, waarvan de nieuwste versie tegenwoordig te zien is op de vernieuwde 2008 en 508.

Nieuwe motor, oud model

Intussen beginnen de 3008 en 5008 aan het einde van hun levensduur te zitten, en zijn we in afwachting van een nieuwe generatie op een geëlektrificeerd Stellantis-platform. Maar Peugeot wilt de modellen geen stille dood laten sterven en rust ze daarom nog uit met de nieuwe Hybrid 136-motorisatie, die 15% minder zou verbruiken en vooral in de stad een groot deel elektrisch zou moeten kunnen rijden. Daarover later meer, laten we eerst eens kijken naar de fysieke eigenschappen van deze 5008.



Ruim voor zijn formaat

De voornaamste concurrenten voor de Peugeot 5008 zijn onder meer de Skoda Kodiaq, Seat Tarraco en de Hyundai Santa Fe. De 5008 is echter een stukje kleiner dan die modellen, met een lengte van 4,64 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,65 m, terwijl de meeste modellen in deze klasse toch 4,7 tot 4,8 m lang zijn. 

Met een wielbasis van 2,84 m weet Peugeot echter vrij veel ruimte te scheppen aan boord, met niet alleen 7 zitplaatsen, maar ook nog eens een koffer van 702 liter (met 5 zitplaatsen overeind), uitbreidbaar tot maar liefst 2.150 liter! Daarmee doet hij niet (veel) onder voor zijn concurrenten. Ook het ruimtegevoel aan boord is zeer goed voor elkaar, met zeeën aan beenruimte op de tweede zitrij als je hem volledig naar achter schuift. Elke zetel is overigens apart te verstellen, waardoor je de beschikbare ruimte optimaal kan invullen. Er zijn zelfs klaptafeltjes, die echter zeer goedkoop en onstabiel aanvoelen. Maar ze zijn er wel! De twee extra zitjes in de koffer zijn echter vooral bedoeld voor kinderen.

Enkele rimpels, maar de basis is goed

Ook vooraan zit je overigens best goed, op zachte zetels, al blijft het kleine stuurtje een ietwat vreemde ervaring op een auto van dit formaat. Verder merk je dat dit niet meer het nieuwste model is van Peugeot, onder meer door de ietwat verouderde displays voor de bestuurder en in het midden van het dashboard. De materiaalkeuze is wel goed voor elkaar, met bijvoorbeeld in het geval van de GT-uitvoering van onze testwagen een zachte grijze stof die vanop het dashboard doorloopt tot op de deurpanelen. Aangenaam voor het oog en voor de vingertoppen.

Benzine, diesel of (mild) hybride

Laten we het over de motorisaties hebben, tenslotte de reden voor deze test. Naast de intussen bekende PureTech-benzinemotoren (130 pk met manuele versnellingsbak of 8-trapsautomaat) en de BlueHDi-dieselmotor (130 pk met 8-trapsautomaat) is er nu een derde, geëlektrificeerde optie bij gekomen: de Hybrid 48V 136 e-DSC6. In mensentaal is dat een nieuwe versie van de 1.2 PureTech-benzinemotor met 136 pk, gekoppeld aan een robotbak met dubbele koppeling en 6 versnellingen, waarin een kleine elektromotor van 21 kW (28 pk) zit verwerkt. 

Die elektromotor moet ervoor zorgen dat er extra koppel beschikbaar is bij lage toerentallen en vooral dat de benzinemotor sneller kan uitgeschakeld worden bij het afremmen of aan lage snelheden. Het resultaat is een 15% lager verbruik volgens de WLTP-cyclus, wat voor de 5008 neerkomt op een besparing van 1 l/100 km (nu 5,8 l/100 km) en een CO2-uitstoot vanaf 128 g/km. Het is een mild hybride op 48 volt, maar aan heel lage snelheden kan de elektromotor de aandrijving op zich nemen.

De stad in

Volgens Peugeot kunnen de modellen met deze hybride aandrijflijn, want hij komt ook naar de rest van het gamma, in de stad zelfs tot 50% van de tijd volledig elektrisch rijden. Om ons dat te laten testen, kregen we een testroute voorgeschoteld die pal door het centrum van Málaga liep. We konden tijdens deze korte kennismaking vaststellen dat de benzinemotor inderdaad regelmatig tot rust mocht komen bij het afremmen en het stilstaan, maar het drukke verkeer heeft tegelijkertijd ook geen gunstig verbruik opgeleverd. Na de test kwamen we uit op een gemiddelde van 7,3 l/100 km, en dat met een heel rustige rijstijl. Geen verschrikkelijke score voor een auto van dit formaat, maar ook ver van de beloftes die worden gemaakt.

Een andere vaststelling, is dat een 1,2 liter-benzinemotor toch een beetje te nipt is voor een zevenzits SUV. Nu is de 5008 geen loodzware auto, met een rijklaar gewicht van 1.627 kilo zonder bestuurder, maar veel overschot is er duidelijk niet. De motor moet hard werken om vaart te maken, wat een vrij onaangenaam geluid met zich meebrengt. Aan een lager tempo voel je trouwens wel dat de elektromotor meehelpt. Voor de rest is de demping goed voor elkaar, maar er komen wel tamelijk veel rolgeluiden naar binnen, ondanks de slechts 18 inch grote velgen.

Prijs Peugeot 5008 Hybrid 136

De mild hybride aandrijflijn is te krijgen op elke uitvoering van de Peugeot 5008, met een vanafprijs van 40.548,3 euro voor de Active Pack, waarmee hij zo’n 1.400 euro duurder is dan de PureTech 130-benzineversie met automaat, of ongeveer even duur als de diesel. Voor een beter uitgeruste GT betaal je minstens 45.059,6 euro, al blijven enkele begeerlijke opties betalend (lederen zetels, parkeerhulp, elektrisch verstelbare massagezetels, Focal-audiosysteem, panoramisch schuifdak, ...). De Peugeot 5008 Hybrid 136 is vanaf nu te bestellen.

Ons verdict

De Peugeot 5008 maakt indruk met zijn binnenruimte, zeker gezien zijn relatief compacte formaat. Ook de basis van het model is nog steeds goed voor elkaar, met een hoog comfortniveau, een goede stabiliteit en een mooie afwerking aan boord, ondanks de leeftijd van het model. De Hybrid 48V-motorisatie heeft ons echter minder overtuigd, met een matig verbruik in de praktijk en niet genoeg pit om de grote gezinswagen vlot op gang te brengen. Intussen is de concurrentie nieuwer, sneller en meer geëlektrificeerd... Het wordt dus stilaan tijd voor een nieuwe generatie.