Het lijkt heel gemakkelijk om extreem krachtige elektrische auto’s te bouwen. In die mate zelfs dat “elektrische paarden” tegenwoordig met honderden tegelijk komen. Ook Porsche is meegegaan in die vermogensrace met zijn Taycan Turbo en Turbo S, die respectievelijk 680 en 761 pk (in overboost) ontwikkelen. Maar laat ons even afstand nemen van dat soort kanonacceleraties en terug met de voeten op de grond komen met de nieuwe Taycan 4S, de instapversie van het eerste elektrische model van Porsche. Al ontwikkelt ook die nog steeds liefst 530 pk, wat toch ook een forse cavalerie is voor een instapmodel.
Productconcept
We laten de slaapverwekkende analyses even voor wat ze zijn en gaan naar het design kijken. Met zijn lengte van bijna 5 meter neemt deze lange en brede berline bijna ongewijzigd het ontwerp over van de concept Mission E. Met zijn inklapdeurklinken, zijn ronde en gladde vormen en zijn stroomlijnhulpmiddelen is deze Taycan getekend om de lucht zo zuiver mogelijk te doorklieven. Ondanks zijn sportieve uitstraling blijft deze Porsche in de basis een vierdeursberline. Verwacht echter niet dat hij komt wedijveren met de Panamera, want ondanks zijn forse afmetingen blijft het interieur van deze Taycan eerder krap. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, die ‘slechts’ 407 liter slikt achterin en 81 liter voorin.
1, 2, 3… en 4
Maar deze Taycan is in de eerste plaats natuurlijk een technologische krachttoer voor het merk uit Stuttgart. En om dat duidelijk in de verf te zetten breekt het interieur met de traditie. Het dashboard vooraan is standaard uitgerust met drie schermen. Het eerste (16,8 duim) staat achter het stuur en toont het instrumentenbord. Het tweede bedient de klimaatregeling en het laden en geeft haptische feedback. Het derde (10,9 duim) is er voor alles wat met het infotainment te maken heeft. Wil je nog meer? Als optie kan een vierde scherm worden toegevoegd voor de passagier, zodat die de muziek of de navigatie kan bedienen. Met die vier schermen lijkt het dashboard ’s nachts wel op dat van een Boeing 747.
Instapversie
Onder zijn elegante kleedje neemt deze basis-Taycan de fundamenten over van de extreem krachtige topversies, met een paar aanpassingen. De motor voorin is overgenomen van de Turbo, terwijl die achterin nog steeds aan een tweetrapsversnellingsbak is gekoppeld, maar hij ontwikkelt wel minder vermogen. Ook deze ‘basisversie’ heeft dus nog steeds vierwielaandrijving. In totaal ontwikkelt dit geheel 530 pk en 640 Nm aan koppel met de overboostfunctie.
Dubbel zicht
Onder de vloer zit in deze basisversie een batterijpack van 73,2 kWh (71 kWh bruikbaar), wat goed is voor een rijbereik van 407 kilometer. Maar de Taycan 4S kan ook worden uitgerust met de batterij van de Turbo, die 93,4 kWh groot is. Het vermogen stijgt dan meteen tot 571 pk. Met dat grotere pack heeft hij het grootste rijbereik van alle Taycans, namelijk 463 kilometer (WLTP). Deze versie heeft bovendien een hoger maximaal laadvermogen (270 in plaats van 225 kW), al moet je wel een laadstation vinden dat zoveel kracht kan ontwikkelen. Als je er zo een gebruikt, dan heeft de Taycan 21 minuten nodig om de batterij van 10 naar 80 procent te laden. Als je daarentegen beslist om een huishoudstopcontact te gebruiken, moet je eerder rekenen op 36 tot 48 uur stilstaan.
Sportieve inborst
Zoals elk product dat uit Zuffenhausen komt vinkt de Porsche Taycan alle hokjes af voor een sportief rijgedrag. Ondanks de onder de vloer ingeplante batterij zit je laag aan het stuur. De besturing zelf is precies en natuurlijk. Wanneer het asfalt begint te slingeren wordt deze grote en 2,1 ton zware Porsche dartel als een ballerina. Je zou bijna kunnen geloven dat je aan het stuur zit van een 911 Carrera 4… Maar dan zonder het motorgeluid. Los van de verbluffende prestaties van de elektromotoren met hun onmiddellijk beschikbare koppel is het onderstel van deze Taycan vakkundig op punt gesteld. En als bonus filtert de luchtvering alle wegoneffenheden weg. De perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. Wat wel opvalt is dat Porsche in zijn elektrische aandrijflijn heel weinig regeneratie biedt. Tenzij je die met een knop op het stuurwiel activeert, gaat de auto pas regenereren wanneer je het rempedaal aanraakt. Sommigen vinden dit uitroleffect wel fijn, maar voor anderen is het een gemiste kans om de verloren energie op te slaan wanneer je gas lost.
Gepeperde rekening
“Instapversie” of niet, deze Taycan 4S is niet goedkoop en zal je boekhouder niet blij maken. In de prijslijst staat hij voor 110.533,5 euro, maar een uitstapje naar de optiecatalogus maakt de rekening gauw nog veel meer gepeperd dan ze al was. Toch is deze Taycan 4S veel ‘goedkoper’ dan de Turbo (157.844 euro) en de Turbo S (191.724 euro). Gelukkig klokte onze test, waarbij we niet bepaald zuinig hebben gereden, op 20 kWh/100 km af. Dat is ver onder het WLTP-gemiddelde van 24,6 kWh/100 km.
Ons verdict
Hoewel zijn vermogen lager is dan dat van de ultrasportieve versies verliest deze Taycan 4S zijn Porsche-ziel niet en biedt hij een perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. En zoals elke goede elektrische auto doet hij nog steeds meer dan één supercar verbleken aan het rode licht. Maar hij blijft ook efficiënt wanneer het asfalt gaat slingeren. Dus: hij is (een klein beetje) goedkoper, maar niet braver.