De modelnaam Fiat 600 kent een rijke geschiedenis: al in de jaren ’50 was het al een groter broertje voor de schattige 500, en ook eind de jaren ’90 had je de Seicento in het gamma van het Italiaanse merk – al bleef dat model opvallend afwezig in de uitgebreide voorstelling die we kregen op het dak van het iconische Lingotto-gebouw in Turijn. Daar verkondigde het merk ook dat men 100 verbeteringen heeft bedacht ten opzichte van de 500e om deze nieuwe 600e te bekomen. Voel je vrij om ze allemaal te zoeken...
Fiat 600e op een bekend platform
Wat we wel te horen kregen, is dat het merk sterk heeft gekeken naar de verhouding tussen de 500 en 600 van 70 jaar geleden om de designbasis van dit nieuwe model te leggen. Al kreeg het merk daarbij geen vrij spel, want de basis wordt gewoon gevormd door het eCMP2-platform dat met de rest van de Stellantis-merken wordt gedeeld. Een technische basis waar ook de Peugeot (e-)2008, Jeep Avenger, DS 3 en tal van andere modellen op gebaseerd zijn. Het is een ‘multi-energy’-platform, wat betekent dat de Fiat 600 in 2024 ook als Hybrid op de markt komt, met een mild hybride aandrijflijn op basis van de 1.2 PureTech-benzinemotor van 100 pk.
Tussenmaatje
Fiat heeft wel zijn best gedaan om zoveel mogelijk ruimte te creëren binnen de grenzen van het platform en van het segment. De 600e is 4,17 m lang, 1,78 m breed en 1,52 m hoog, op een wielbasis van 2,56 m. Daarmee is hij een stukje kleiner dan de Peugeot 2008 (4,30 m), maar wel iets groter dan de Jeep Avenger (4,08 m). De binnenruimte is eerder gemiddeld: volwassenen kunnen plaatsnemen op de achterbank, maar enkel als er vooraan geen al te lange personen zitten. De koffer is met zijn 360 liter zeer bruikbaar, maar een frunk is er niet. Je krijgt wel een dubbele bodem om je laadkabels in op te bergen.
Achter het stuur herken je meteen het dashboard van de 500e, inclusief het ronde bestuurdersdisplay (eveneens geïnspireerd op de modellen uit de jaren ’50) en het brede aanraakscherm, inclusief alle moderne functies zoals over-the-air updates en draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Je krijgt ook een sfeerverlichting met 64 mogelijke kleuren die Fiat omschrijft als ‘kleurtherapie’.
Veel comfortuitrusting (voor de bestuurder)
De middenconsole is dan weer geleend van de Jeep Avenger en omvat onder meer de vier drukknoppen voor de transmissie. Er zijn heel wat opbergvakken te vinden vooraan voor al je spullen, 15 liter in totaal, met een zachte en opvouwbare afdekking voor het voorste opbergvak van de middenconsole, waar je de USB-poorten vindt – een leuk detail. De middenarmsteun is verschuifbaar, wat ook niet altijd te vinden is in dit segment.
Dat geldt trouwens ook voor een deel van de uitrusting. Zaken als een elektrisch openende kofferklep met voetsensor, een 360°-camera en een massagefunctie – al kan enkel de bestuurder daarvan genieten. Het algemene afwerkingsniveau is redelijk: er zijn heel wat harde plastics te vinden, maar de belangrijkste bedieningselementen voelen stevig aan en ook de zetels zijn bekleed met mooi similileer met Fiat-opdruk.
Meer dan 400 km rijbereik
Op technisch vlak zijn er geen verrassingen: de Fiat 600e maakt, net als de andere recente compacte elektrische modellen van Stellantis, gebruik van een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en gevoed wordt door een batterij van 54 kWh (waarvan 51 kWh bruikbaar). Dat levert meer dan correcte prestaties op: 0 tot 100 km/u in precies 9 seconden en een topsnelheid van 150 km/u, terwijl het WLTP-rijbereik is vastgelegd op 406 km. Snelladen kan tot 100 kW, waarmee de batterij van 20 tot 80% gevuld kan worden in 27 minuten. Aan een gewone laadpaal haal je 11 kW en is de accu weer vol na zo’n 5 uur.
Licht stuurtje
Het is een bekende aandrijflijn, die ook onderweg niet voor verrassingen zorgt. Je hebt voldoende pit om mee te komen met het verkeer, al moet je voor de Sport-modus kiezen als je de directe gasrespons wil die typisch is voor EV’s. Die rijmodus zorgt ook voor een iets zwaarder stuur, met een lichtere bekrachtiging in Normal en Eco, maar zelfs in Sport is het stuur van de 600e eigenlijk te licht. De compacte cross-over is wel precies te plaatsen, maar enige feedback ontbreekt en er is ook wat traagheid alvorens het stuur terugkeert naar zijn middelpunt.
Efficiënt en zuinig
Over de ophanging hebben we echter niets op te merken. Die slaat een goede balans tussen comfort en dynamiek, met voldoende absorbtievermogen om de meeste oneffenheden weg te filteren, zonder daarbij de controle over de koetswerkbewegingen te verliezen. Akkoord, een vliegend tapijt is het niet en ook instelbare dempers ontbreken om de spreidstand tussen comfort en sport te vergroten, maar dat zijn zaken die je sowieso niet terugvindt in dit segment. Op een slechter wegdek zijn er echter wel enkele rammeltjes en kraakjes te horen, het gevolg van het plastiekerige interieur. Qua verbruik sloten we onze test af met een gemiddelde van zo’n 14 kWh/100 km, wat neerkomt om een dikke 350 km rijbereik. Dat lijkt een redelijk goed uitgangspunt, al was onze testroute grotendeels snelwegvrij.
Belgsiche prijs Fiat 600e
Het gamma van de Fiat 600e is opgedeeld in twee uitrustingsniveaus, om de keuze voor de klanten en vooral ook de productie te vereenvoudigen – Stellantis heeft duidelijk een trauma overgehouden aan de chiptekorten van de afgelopen twee jaar. Het instapniveau (RED) is verkrijgbaar in België vanaf 36.000 euro en daarvoor krijg je 16 inch-velgen, LED-koplampen, manuele zetels, een gewone cruise control, 4 luidsprekers aan boord en automatische airco. Voor 5.000 euro meer heb je de volledig uitgeruste 600e La Prima, met 18 inch-lichtmetaal, een elektrische bestuurderszetel met massagefunctie, adaptive cruise control, 6 luidsprekers en een ingebouwde navigatie, naast 4 exclusieve lakkleuren. De (RED) kan je enkel krijgen in rood, zwart en wit.
Ons verdict
De 600e is ongetwijfeld een belangrijk model voor Fiat, gezien het populaire B-segment in Europa. Het merk is er ook vrij goed in geslaagd om de designtrekjes van de 500e over te dragen naar zijn grote broer. Maar waar de 500e een redelijk uniek aanbod vormt op de markt, weet de 600e zich maar moeilijk te onderscheiden van de massa, zelfs binnen het Stellantis-concern. Ook zijn de prijzen van deze elektrische versie niet mals voor de kwaliteitservaring die je ‘maar’ krijgt, al zou de 600 Hybrid met verbrandingsmotor een pak goedkoper moeten uitvallen in 2024.