Rolls-Royce nodigde ons onlangs uit om de Spectre in het echt te komen ontdekken. Na deze eerste kennismaking, stelde de constructeur ons eveneens voor om achter het stuur te kruipen van een van zijn modellen. Helaas nog niet van de volledig elektrische coupé, maar wel van de ‘kleine’ Ghost. Dat is misschien wel het kleinste model in het gamma, maar met een lengte van 5,55 m, een breedte van 2,15 m, een hoogte van 1,57 m en een wielbasis van 3,3 m is de Ghost bijlange na niet zo klein! We hoefden dus niet lang te twijfelen, je rijdt namelijk niet elke dag met een Rolls-Royce, en dat is een understatement! Het is zelfs de eerste keer dat ik persoonlijk de kans kreeg om achter het stuur te kruipen van zo’n exclusieve auto. Maken we samen deze droom werkelijkheid?

Toppunt van luxe en verfijning

Rijden in een Rolls-Royce is een uitzonderlijke ervaring voor een gewone sterveling als ik. Een ervaring die al begint zodra je de deur opent. Alles aan boord wordt namelijk elektrisch ondersteund, te beginnen met het openen van de deuren. Ondanks hun forse formaat heb je met één vinger genoeg om ze te bewegen, terwijl je aan boord maar op een knop moet drukken om ze weer te sluiten. Wauw. Aan boord is alles wat je ziet of aanraakt gemaakt uit het fijnste leer, metaal of hout dat je kan krijgen. Zelfs de vloertapijten zijn van een uitzonderlijke dikte en zachtheid! Je mag het woord ‘plastic’ vergeten, dat zit zo ver achteraan het woordenboek van Rolls-Royce dat je het niet snel zal tegenkomen in een van hun wagens. Aan boord leren we ook dat Rolls-Royce-klanten duidelijk een voorkeur hebben qua smartphones, want enkel Apple CarPlay is (draadloos) beschikbaar.

De Spirit of Ecstasy en de V12 worden wakker!

Eenmaal perfect geïnstalleerd onder de sterrenhemel, is het tijd om de zes-punt-drie-liter biturbo-V12 tot leven te wekken die onder de enorme motorkap van de Ghost zit verstopt. En terwijl de Spirit of Ecstasy in de verte opdoemt, komen de 420 kW (571 pk) en 850 Nm van deze Silver Badge bijna geruisloos tot leven, je hoort nog net genoeg om te weten dat ze aanwezig zijn. Een beetje druk op het gaspedaal en het beest komt zachtjes in beweging. Het is zover, ik rij in een Rolls!

Ongeëvenaard comfort

Eenmaal achter het stuur gaat de Rolls-Royce ervaring verder. Ten eerste word je aangestaard door de hele wereld, het is niet de ideale auto om incognito te rijden. Ten tweede is alles zacht: van het stuur met de fijne rand en de zeer grote diameter, tot de remmen en de vering. Zijn dubbele demping vooraan doet meer dan zomaar de oneffenheden van het asfalt maskeren, hij veegt ze gewoon weg. Aan boord merk je niets van de kasseien, de putdeksels, de putten of de karresporen. Je ziet ze wel opdoemen door de voorruit, maar wanneer je erover rijdt, lijkt het alsof ze nooit hebben bestaan. Een beetje zoals de andere auto’s op de weg. Je ziet ze wel, maar je hoort ze amper. Wat een comfort! 

Het lijkt onmogelijk om je boos te maken of zelfs je stem te verheffen aan boord, en dat zowel als bestuurder of als passagier. Want in een Rolls zit het halve plezier hem in je laten rijden. Aan boord wil je maar één ding: de kilometers afmalen, ontstressen en op vakantie vertrekken. Iets dat geen probleem zou moeten zijn met de koffer van 500 liter. Je zal echter regelmatig moeten tanken...

Een ander soort rijplezier

We zouden het bijna vergeten, maar onder de motorkap zit meer dan gebakken lucht! Vloer het gaspedaal en de teller aan de linkerkant toont al snel aan dat je al het beschikbare vermogen loslaat over de vier wielen van de Ghost, waarna je in amper 4,8 seconden de 100 km/u bereikt! Indrukwekkend voor een auto van 2,5 ton. Maar dat gaat ook gepaard met een fors verbruik. Rolls-Royce kondigt een gemiddelde aan van 15,2 tot 15,7 l/100 km, ons gemiddelde na de test stond op 17,3 l/100 km. En je hebt ruimte nodig om met je rechtervoet te beginnen spelen. Het is niet enkel een enorme wagen, zijn superzachte besturing en ophanging verdoezelen alles wat er gebeurt aan beide assen. En dan hebben we het nog niet over de koetswerkrol in de bochten gehad. 

Wat de zichtbaarheid betreft, is het een goede zaak dat de Spirit of Ecstast je aanwijst waar de motorkap eindigt. De andere uithoeken van de auto moet je maar inschatten... Toch blijft de Ghost een geweldig genot om mee te rijden, maar dan eerder voor zijn comfort dan om zijn dynamische kwaliteiten. Achter het stuur kruipen van een Rolls-Royce is een ervaring als geen ander, maar helaas hangt er ook een even ongelooflijk prijskaartje aan...

De prijs van een huis

Rolls-Royce is geen merk dat duidelijk communiceert over de vanafprijs en de opties van zijn verschillende modellen. Het merk biedt dan ook een zo diepgaande personalisatie aan, dat elke auto echt uniek is bij het verlaten van de fabriek, en dat geldt ook voor zijn prijskaartje. Toch vonden we de prijs van dit exemplaar terug op een papiertje dat in de koffer was verstopt: 364.920 euro... zonder belastingen! In België mag je dus rekenen op het bescheiden bedrag van 441.553,20 euro. Ja, dat is evenveel als een mooi huis...

Ons verdict

Rijden met een Rolls-Royce is alsof je een dikke, zachte en troostende knuffel krijgt, of je nu de bestuurder of de passagier bent. Alles draait om comfort, luxe, verfijning, maar ook personalisatie en exclusiviteit! Het resultaat is dat zelfs de ‘kleine’ Ghost evenveel kost als een huis... Om eerlijk te zijn, was het moeilijk om de sleutels weer in te leveren. Ik had hem graag nog enkele dagen bijgehouden om te kunnen blijven dromen. Nu het voorbij is, hoop ik echter dat het leuk was om deze droom te delen met mij.

Hartelijk dank aan Château de Houtain-le-Val voor het gebruik van hun faciliteiten.