De Thunderbird is voorzien van een verticale tweecilinder, met een inhoud van 1.700 cc voor de Storm. Een motor dat oorspronkelijk in optie verkrijgbaar was voor de Thunderbird 1600. Wat is er nieuw? Bredere pistons, andere nokkenassen en koppeling met 12 pk extra (98 in totaal aan 5.200 tr/min) en 10 Nm koppel meer (156 aan 2.950 tr/min). Naast de mechanische verschillen valt de Storm vooral op door zijn uitgebreid gebruik van zwart, wat maar een beperkte plaats laat voor wat chroom op de uitlaten en het stuur. Zelf de veren van de schokdempers zijn zwart, zoals de knipperlichten het voorvork en de koplamp. Voor het koetswerk hebt u de keuze uit glanzend of mat zwart. Een echte bad boy look!
Look en temperament
De verschillen gaan verder dan de kleur alleen. We hadden het eerder over de koplamp, een chroom versie dat op de Storm versie verbannen werd en zo de oude blik van de Speed terug tot leven te brengen. Een blik dat we ook op de ongelofelijke Rocket III Roadster terugvinden. Daarnaast is ook het stuur anders, voor de Storm werd voor een drag-bar getypeerd gekozen met hoge en zwarte risers. U ziet het, die "bad boy" look hebben ze wel degelijk in de verf willen zetten. Daar houden de verschillen zowat bij op en we vinden met plezier de kwaliteiten van een custom van Triumph terug. De 1.600 motor was al niet mis, maar is nu nog aangenamer en pittiger geworden in deze nieuwe configuratie. Vanaf de laagste toerentallen is het een plezier om meteen over de nodige power te beschikken. Met de Storm is het niet nodige om de laatste pk's in de rode zone te gaan opzoeken, hij is op zijn best aan middelmatige toerentallen. Rijden op het koppel gaat met de Storm uitstekend en is er geen nood om continu terug te schakelen.
Doeltreffend
De nauwkeurige houding van het onderstel zet aan om kilometers te verslinden, hij is sereen in zowel de trage als snelle bochten. Het enige nadeel is dat de voetsteun regelmatig in contact komt met het asfalt. De achterband van 200 is een uitstekend compromis tussen de esthetische eisen van de klant voor dergelijke modellen en een aangenaam rijgedrag, wat niet altijd het geval is bij de concurrentie. Het remsysteem is ruim voldoende, voor het gewicht van dit gevaarte, en krijgt de welgekomen hulp van een ABS systeem, vooral voor het achterwiel dat anders de tendens zou hebben op te snel te blokkeren. Wel opletten bij een nat of glad wegdek, want het ruime koppel kan dat achterwiel snel doen doorslippen.
Atypisch
Het comfort van de Storm is werkelijk heel correct voor dit type van machine, en dit aan min of meer rustige snelheden, maar de kwaliteiten van dit model doen bijna denken aan een roadster versie maar met een comfortabelere zithouding. Iets in de zin van de Rocket III Roadster. Als we het over de prijs hebben, dan hebben we het tegelijk over een ander probleem van de Storm. Zijn 15.990 € liggen wat dicht bij de prijs van de statutaire en aantrekkelijke Rocket III Roadster (16.790 €). Het is echter verheugend om te zien dat Triumph er blijft in slagen om geslaagde en atypische modellen op de markt te brengen. Dank U John Bloor!