De Volkswagen Golf wordt 50, en dat wordt gevierd met een facelift voor deze achtste generatie. Op het menu: een nieuwe voorbumper, een herwerkte lichtsignatuur voor- en achteraan, IQ.Light LED-matrixkoplampen en zelfs een optioneel verlicht Volkswagen-logo. Maar het meeste werk is aan de binnenkant verricht.
Groter en gebruiksvriendelijker scherm voor de Golf 8.5
De Golf '8.5' geniet voortaan van een centraal aanraakscherm van 10,4 of optioneel 12,9 inch, met een nieuw infotainmentsysteem van de vierde generatie (MIB4). Naast nieuwe graphics krijgt dit systeem ook versimpelde menu's om zijn gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Ook een head-up display is beschikbaar als optie. Nog een nieuwigheid aan boord: de aanraakgevoelige bediening van de klimaatcontrole en het volume zijn herwerkt en vooral nu ook verlicht. Ook de knoppen op het stuur zijn weer fysieke exemplaren in plaats van de touchknoppen van voordien.
Benzine en diesel
De Duitse middenklasser is nog steeds beschikbaar als hatchback of als break (Variant), en krijgt vier uitrustingsniveaus bij zijn lancering (Golf, Life, Style en R-Line), naast 9 verschillende motorisaties. Bij de verbrandingsmotoren is de 1.5 TSI voortaan de instapmotor, met 115 of 150 pk en een milde hybridisering op 48 volt. De Golf 8.5 is ook nog verkrijgbaar met een dieselmotor, in dit geval een 2.0 TDI van 115 of 150 pk.
100 km autonomie voor de Golf GTE en eHybrid
Deze facelift brengt ook een nieuwe batterij van 19,7 kWh met zich mee voor de plug-inhybride varianten eHybrid (204 pk) en GTE (272 pk). Daarmee halen ze zo'n 100 km per laadbeurt, aldus Volkswagen. En over opladen gesproken: beide geëlektrificeerde versies halen nu ook een maximaal laadvermogen van 11 kW aan een gewone AC-laadpaal en 50 kW aan een snellader op gelijkstroom.
Eerst de Golf GTI, later de Clubsport, R en R Variant
De sportieve Golf GTI is gelukkig ook nog van de partij en heeft zelfs 15 kW gewonnen voor een nieuw piekvermogen van 195 kW (265 pk)! Zijn manuele versnellingsbak is hij helaas kwijt, je kan de Golf 8.5 GTI enkel nog krijgen met een DSG-automaat met 7 versnellingen. De GTI Clubsport, Golf R en R Variant komen dan weer iets later, in de tweede helft van 2024. De eerste leveringen van de Golf 8.5 worden in de lente van 2024 verwacht.