In IJsland, niet ver van Reykjavik mochten we in avant-première de Golf VI aan de tand voelen. Het dorre, maar schitterende maanlandschap was gedurende enkele honderden kilometers ons speelterrein.

Een Golf moet een Golf blijven (maar daar valt over te discusiëren...)

Van bij de eerste oogopslag herken je de look van de Golf. Het lijkt er op dat continuïteit bij het design primordiaal was. Nochtans werd zowat de ganse wagen hertekend. De scherpere afrondingen, zijn harder getekende lichtblokken en zijn geprononceerde flanken geven de zesde generatie van de Golf een sportiever en toch gedistingeerd uiterlijk dat buiten de Golf I, geen enkele van de voorgangers kon voorleggen.

De grootse verandering situeert zich achteraan en dan vooral de lichtblokken. Deze doen ons erg aan die van de Touareg denken, terwijl het voorfront met zijn gelijkaardige lichten erg op dat van de Scirocco lijkt. Wat de afmetingen aangaat zijn er weinig veranderingen. De Golf VI krimpt 5 mm in de lengte, maar groeit er 27 in de breedte, waardoor hij wat geblokter lijkt. De hoogte blijft gelijk en met zijn 2.578 mm verandert ook de wielbasis niet.

Geen schokkende veranderingen voor het interieur waar enkele commando’s aan de moderne tijd (comodos, GPS,…) werden aangepast, maar al bij al is hier weinig sprake van originaliteit. Toch willen we benadrukken dat de afwerkingskwaliteit, zoals voor de meeste van zijn merkgenoten, een niveau haalt dat hoog boven het gemiddelde scoort.

Luister naar de stilte…

Wat wel fel veranderde was de geluidsisolatie. De doorgedreven studie van Volkswagen zorgde ervoor dat de Golf VI werkelijk de stilste Golf ooit geworden is. Kwaadsprekers zullen misschien zeggen dat het moeilijk erger kon, maar VW heeft erg hard gewerkt. De isolatie van het motorcompartiment, de cabine, het interieur, de centrale tunnel en zelfs de pedalen werd door en door getest. Het resultaat mag er in ieder geval zijn. Of je nu met een benzinemotor of een diesel onderweg bent, buiten wat rolgeluiden is er haast niets te horen. En die rolgeluiden zijn dan nog sterk afhankelijk van de ondergrond. De volumeknop van je radio zal je niet veel meer nodig hebben.

Veiligheid voor alles.

Bij elk nieuw model leren we wel één of meer nieuwe afkortingen kennen. Bij de nieuwe Golf is het WOKS. Wees maar gerust het heeft niets met Aziatische kookkunst te zien, maar wel met de bescherming van de nekwervels. De nieuwe hoofdsteunen werden immers bestudeerd om een whiplash te vermijden en volgens VW is het potentieel van WOKS heel wat hoger als dat van andere actieve systemen. Volkswagen heeft trouwens een patent aangevraagd voor deze uitvinding. De Golf VI wordt uiteraard van een hele batterij airbags voorzien en heeft er nu zelfs één voor de knieën van de bestuurder.


Motorisatie : Common Rail voor alle diesels

Als eerste kregen we de 2.0 TDI van 140 pk onder de bips geschoven. Deze krijgt een 6DSG-bak tussen de wielen, wat garant staat voor optimaal en uiterst snel schakelen. Door de overschakeling naar de common-rail verliest de motor wat aan karakter, maar van de andere kant reageert hij nu veel lineairder. Hij is soepeler en zelfs elastische, maar kent niet meer dat typische duwtje dat de oude met zijn pompinjectoren zo apart maakte. Volgens VW zou de nieuwe met zijn DSG zomaar eventjes 28% zuiniger zijn als zijn voorganger, wat een gemiddeld verbruik van zowat 5 liter zou moeten opleveren. Iets wat we tijdens een uitgebreide test maar al te graag willen verifiëren. De 1.4 TSI van 122 pk is wat je noemt een toonbeeld van stilte en regelmatig bekruipt je de neiging om naar de toerenteller te kijken om te zien of de motor nog wel draait. De motor verraste ons al onder de kap van de Skoda Superb en geeft ook hier weer blijk van uitzonderlijk veel goed wil. Zijn lineaire werking en de absolute afwezigheid van trillingen maken hem een erg aangename bondgenoot en zijn het bewijs van een zelden gezien staaltje geraffineerde techniek. Het weggedrag veranderd weinig tegenover de Golf V. Het is gezond, veilig, terwijl de demping typisch Duitse mag genoemd worden, uiteraard zonder te hard te zijn.

 


Kort voor het einde van de maand oktober zou de Golf VI in de showrooms moeten staan aan een prijs die ongeveer 1000 € boven de huidige zou moeten liggen. Voor de toekomst werkt VW nog aan een hybride versie (Twindrive) en aan de ondertussen al beter gekende Bluemotion.