Zijn basislijnen veranderen niet radicaal ten opzichte van het vorige model, maar toch is de nieuwe XC90 een volledig nieuwe wagen. De ingenieurs zijn vertrokken van een wit blad en een nieuw platform. Het is een modulair platform dat toelaat om de basis te vormen van alle ‘grote’ Volvo’s die er aan zitten te komen. Lichter en preciezer. Twee eigenschappen van het platform die toelaten om winst te boeken op verschillende fronten: verbruik, prestaties en rijgedrag.
Uitstraling
Met een lengte van 4,95 meter is de Volvo XC90 een indrukwekkende verschijning op de weg. En niet alleen qua afmetingen. Zijn rechte koetswerklijnen, zijn verticale grille en zijn speciale lichtunits geven ‘m het allure van een Viking. Binnenin is er echter geen spoor te bekennen van een Spartaanse levenswijze: sober en verfijnd, het interieur kreeg een uitstekende afwerkingskwaliteit mee, gecombineerd met een eenvoudig, maar elegant design. Zeven personen (optioneel) vinden er gemakkelijk hun draai. Of toch bijna… De zitplaats in het midden van de tweede rij is te smal om er een volwassen persoon comfortabel neer te poten. De koffer behoudt een meer dan respectabel volume, ook wanneer de zeven stoelen in gebruik zijn.
Een perfect multimediasysteem
In het dashboard neemt het verticale infotainmentsysteem een dominante plaats in. Het is een tablet die even zacht, precies, ergonomisch en gebruiksvriendelijk functioneert als… een ipad. Eindelijk een multimediasysteem dat het helemaal goed heeft! Via deze interface kun je alles bedienen, gaande van de navigatie, tot de veiligheidssystemen, de radio en de airco.
Eindelijk precies
Je heeft geen 100 meter met deze XC90 te rijden om te beseffen dat het een volledig andere wagen is dan zijn voorganger. Je merkt onmiddellijk dat de nieuwe XC90 veel wendbaarder en preciezer is. Hij kan dan wel niet concurreren met de nieuwe Audi Q7 en zijn vier meesturende wielen, maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van deze Volvo. Het comfort blijft van het hoogste niveau, zowel wat de zetels als de uitzonderlijke pneumatische vering betreft. Enkel de geluidsisolatie is tegenover deze kleppers voor verbetering vatbaar.
Alleen viercilinders
In tegenstelling tot zijn voorganger die een breed aanbod van motorisaties had, gaande van vijf-, zes tot achtcilinders, pakt de nieuwe XC90 het op dat vlak helemaal anders aan. Hij biedt enkel viercilinders van twee liter aan, zowel als benzine als diesel. Een opmerkelijke aanpak die alvast geen potten kan breken ter hoogte van onze oren, want onze D5-versie had een weinig harmonieuze sound. Aan de andere kant heeft dit ook grote voordelen: Volvo kan zo erg interessante CO2-uistootcijfers tonen, zonder dat er qua vermogen moest worden ingeboet. Wie opzoek is naar het neusje van de zalm, die zal zijn gading vinden bij de T8 die een hybride aandrijving heeft die meer dan 400 pk ontwikkelt.
Efficiënt en voldoende
In zijn D5-uitvoering genereert de viercilinder diesel 255 pk en een koppel van 470 Nm. Dat zijn waarden die ruimschoots voldoende zijn om je dynamisch van de ene plaats naar de andere te brengen. Anderzijds zul je als bestuurder nooit de nood voelen om die laatste pk op te zoeken en dat is zonder twijfel een van de pluspunten van de Zweedse fabrikant. In het interieur heerst Zen dat samen met z’n verzorgde rijgedrag eerder aanstuurt op een zachte en ontspannen rijstijl.
Veiligheid
Volvo en veiligheid: dat is een tandem die al jaren lang een zeer mooi parcours afgelegt. Het arsenaal aan veiligheidssystemen op deze XC90 is daar nog maar eens het beste bewijs van. Het aanbod is zo groot dat het van deze XC90 een van de meest volledig uitgeruste wagens op de markt maakt. Naast enkele verplichte nummertjes (adaptieve cruise control, waarschuwing systeem voor het achterop komend verkeer, waarschuwing systeem bij het wisselen van rijvak) krijg je er ook een systeem bij dat automatisch remt wanneer een aanrijding met een voetganger/wagen/fietser dreigt, zowel ’s nachts als overdag. Het systeem werkt ook bij tegenleggers die hun bocht te ruim nemen. En dat is nieuw! Ook autonoom rijden in druk fileverkeer is van de partij.
Prijs
De XC90 is verkrijgbaar vanaf 52.190 euro. Om met de Duitse wagens te kunnen concurreren, moet Volvo ook zijn prijs daar op afstemmen. De D5-versie met vierwielaandrijving en Momentum-uitvoering kost 61.950 euro.
Het verbruik profiteert van het lichtere platform en van het feit dat er slechts vier cilinders gevoed moeten worden. Nochtans is ons gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km niet zo uitzonderlijk als we hadden gehoopt, wetende dat we er eerder een ontspannen rijstijl op na hielden. Een Audi Q7 met een ‘grote’ 3.0 V6 diesel doet immers even goed, of zelfs beter…
Conclusie
Hij is minder passioneel om te besturen als een Audi Q7, maar deze Volvo XC90 is passioneler… om mee te leven. Zijn indrukwekkende uitstraling, zijn hartverwarmende interieur en zijn erg verzorgde rijgedrag maken van hem een uitgelezen wagen voor de hedendaagse wegen. Met hem verdwijnt elke nood aan agressieve uitstraling en wil je niets liever dan je laven aan het comfort en het piekfijne interieur. Neen, hij hoeft niets te vrezen van zijn Duitse concurrenten omdat hij ze niet kopieert. Zijn we overtuigd? Ja hoor, maar verlies het finale prijskaartje niet uit het oog.