Alfa Romeo zit serieus in de lift. Waar het merk tot voor kort maar bleef kwakkelen qua verkoopcijfers vanwege de minder populair dan verwachte Giulia en Stelvio – waar het gebrek aan zuinige motoren en plug-inhybrides ongetwijfeld in mee heeft gespeeld, want rijden doen ze goed – wordt er nu dankzij de hulp van Stellantis warempel winst gedraaid in Turijn! Vooral de compacte Tonale (die wél als PHEV te krijgen is) heeft de verkoopcijfers doen opleven. En nu willen de Italianen het kunstje nog eens herhalen met de Brennero, een nog kleinere SUV die een stapje verder gaat qua elektrificatie.

Brennerpas

Laten we beginnen met zijn naam. Alfa Romeo heeft op sociale media een teaser verspreid met verschillende GPS-coördinaten. Die blijken te wijzen op het Alfa Romeo-museum in Arese, het Balocco-circuit, de Stelviopas en... de Brennerpas, die door de bergen in Tirol tussen Oostenrijk en Italië loopt. Hoe die in het Italiaans heet? Passo del Brennero! Er mag dus geen twijfel meer bestaan over de naam van Alfa’s kleintje.

Gebaseerd op de Fiat 600(e)

Wat we nog weten is dat de Brennero in Tychy (Polen) van de band zal rollen, waar ook de Jeep Avenger en Fiat 600(e) worden geproduceerd. Het zou dus al erg toevallig moeten zijn dat het model niét op dezelfde technische basis zal staan, waar ook de Peugeot e-2008 en e-308 op zijn gebaseerd. Dat wil zeggen dat de Brennero Alfa’s eerste volledig elektrische model wordt (op de exclusieve 33 Stradale na), met een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor en een batterij van 54 kWh (51 kWh bruikbaar) die vermoedelijk voor een dikke 400 km aan WLTP-rijbereik zorgt. Maar ook een mild hybride 1.2-benzinemotor van 100 of 136 pk zal vermoedelijk tot de mogelijkheden behoren. 

Wat Alfa Romeo echter nog niet verklapt, is de lanceringsdatum van zijn nieuwste instapmodel. We vermoeden dat de Brennero ergens begin 2024 officieel wordt onthuld, misschien wel in februari, ter gelegenheid van het autosalon van Genève.