De ene auto verkiezen boven de andere is vaak een keuze van het hart. Het is één van de zeldzame aankopen die nog emotioneel bepaald wordt. Om te vermijden dat je je te sterk laat meeslepen door de passie, geven we een kort overzicht van de grote onderzoeken om de betrouwbaarheid van je volgende auto te beoordelen.

Japanners op kop, Duitsers achterop

Dat Japanse auto’s betrouwbaar zijn, is meer dan een legende. Bijna alle Japanse merken eindigen systematisch in de topvijf van betrouwbaarheidsonderzoeken. Alleen Nissan loopt lichtjes achter. Duitse constructeurs lijken dan weer een overdreven goede reputatie te genieten. De Britse Reliability Index wijst op een matige betrouwbaarheid bij Mercedes en Porsche.

Klassement per model

Volgens zowel consumentenorganisatie Test-Aankoop als de Duitse technische keuring TÜV is de Toyota Prius is het betrouwbaarste model. Bij de TÜV gaat hij de Porsche 911, Mazda 2 en Smart Fortwo vooraf.

De Amerikaanse organisatie J.D. Power klasseert per segment. Bepaalde modellen die alleen op de Europese markt aangeboden worden, zijn uiteraard niet opgenomen, maar het geeft toch een globaal beeld van mogelijke slechte aankopen. Nogmaals domineren de Japanse merken. Bij de kleine stadswagens spant de Toyota Yaris de kroon. Ook de Suzuki Alto scoort goed.

Toyota heerst ook in het compacte segment (Corolla of Auris bij ons) en met zijn luxemerk Lexus in de premiumklasse, met de RX 450h bij de SUV’s (net als de Honda CR-V bij de kleinere modellen) en de LS 600h bij de limousines. Bij de vrijetijdsvoertuigen staat Mazda op de hoogste trede van het podium, terwijl de Porsche 911 zich opwerpt als betrouwbaarste luxecoupé.

Klassement per merk

Volgens Test-Aankoop is Dacia de beste leerling van de klas. De beperkte technologie (en dus beperkte elektronica) vermindert uiteraard het risico op een panne. Goedkoop, maar kwalitatief in orde. Dan volgt een Aziatisch viertal: Honda, Kia, Toyota en Subaru.

De Reliability Index heeft ongeveer dezelfde topvijf: Honda, Suzuki, Toyota, Ford en Kia. Dat Dacia ontbreekt, komt omdat het merk niet ingevoerd wordt in de Verenigde Staten. De laatste vijf plaatsen zijn voor Mercedes, Alfa Romeo, Jeep, Porsche en, als rode lantaarn, Land Rover. Dit klassement is gebaseerd op het aantal noodzakelijke interventies en hun prijs.