Xpeng heeft tijdens een vier uur durende lanceringsmarathon de update van zijn topmodel de wijde wereld in gestuurd. Nochtans was deze Xpeng X9 MPV amper een jaar geleden gelanceerd. Hij krijgt dus nu al een omvangrijke upgrade met meer comfort, luxe en technologie ter waarde van 11.000 dollar, aldus Xpeng, al stijgt zijn verkoopprijs niet mee. En het belangrijkste voor ons: hij komt naar Europa in de tweede helft van dit jaar!
Luxe en technologie op hoog niveau in de Xpeng X9
Luxe staat voor de Chinezen gelijk aan technische hoogstandjes, waarvan de ene al wat gekker lijkt dan de andere met onze nuchtere westerse blik. Ja, er is een karaokesysteem, een koelkast van bijna 11 liter en “cosmic ambient light” sfeerverlichting. Maar laat dat soort features je niet afleiden van de essentie: dit is als first class vliegen, maar dan op de weg.
XXL-formaat: ruim interieur met 3,16 meter wielbasis
De X9 heeft dan ook bijna de afmetingen van een vliegtuig: met een lengte van 5,29 m, een breedte van 1,99 m en hoogte van 1,79 m is het natuurlijk een kolos van een auto. Zijn wielbasis telt 3,16 m en dat zorgt volgens Xpeng voor meer dan genoeg plaats om “kinderen tot 10 jaar vrij te laten rondlopen op een gangpad van 165 mm breed”. Om maar te zeggen: aan binnenruimte geen gebrek.
Die binnenruimte wordt opgevuld met 3 zitrijen, waarvan de 2de rij de meest luxueuze is. Daar heb je namelijk het meeste plaats om languit te liggen in de “Zero-Gravity” stoelen, die met NASA-geïnspireerde technologie de druk op het lichaam zo laag mogelijk maken. Uiteraard is een uitgebreide massagefunctie standaard op alle stoelrijen, dus ook de derde. Die achterste rij kan trouwens volledig elektrisch in de bodem weggeklapt worden.



Xpeng X9: ultra-comfortabel, 800V en tot 740 km bereik
Ook technisch is de X9 voorzien van de laatste nieuwe hoogstandjes. De achterwielen sturen mee, zodat je dit vrachtschip op een zakdoek kan keren. De “dual chamber air suspension” staat garant voor een serene rijervaring met minimale rolneiging of beweging van de koets in het algemeen. Het comfort van de ophanging werd tijdens de officiële lancering gedemonstreerd door al rijdend de eierschaal van een ei te pulken met een pincet. De verbeterde geluidsdemping tonen ze door over een rij piepende speelgoedkippen te rijden. Het is bijna Pasen, waarom ook niet…
De X9 is gebouwd op een 800 V-platform en biedt de keuze tussen een 105 kWh NMC lithium-ion batterij (met tot 740 km CLTC-bereik) of een 94,8 kWh LFP batterijpakket (met 650 km CLTC-range). In zijn minst dure uitvoering is de Xpeng voorzien van een enkele motor vooraan van 235 kW en 450 Nm. Daarmee gaat hij van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden. De duurdere varianten krijgen ook een motor achteraan, goed voor 135 kW en 190 Nm extra, wat resulteert in een sprintje van 5,7 seconden om van 0 tot 100 km/u te geraken.
Premium MPV voor een middenklasseprijs? In China wel…
Dat de Xpeng X9 naar Europa komt, is dus duidelijk, maar zijn exacte Europese release datum is nog niet gekend. Hoeveel hij hier gaat kosten ook niet. In China varieert zijn prijs van 359.800 Chinese Yuan (zo’n 43.000 euro) tot 429.800 Chinese Yuan (zo’n 50.250 euro). Niet slecht voor een privéjet zonder vleugels! Reken maar dat daar nog een flinke schep bovenop komt voor je hem hier in de showroom zult zien staan.

