Arnaud Henckaerts

4 JUL 2022

10 jaar MQB bij Volkswagen

Het modulaire platform is een succesrecept voor de groep en vormt de basis voor een groot aantal modellen.

Modularer Querbaukasten, of MQB, onder deze benaming introduceerde het Volkswagen-concern 10 jaar geleden zijn nieuwe onderstel. Het werd voor het eerst gebruikt voor de Golf VII, daarna de derde generatie van de Audi A3 en vervolgens zowat alles binnen de groep wat niet te groot, te klein of te luxueus is (daarvoor dient het MLB-platform). In de 10 jaar dat het MQB-platform in productie is, diende het als basis voor niet minder dan 32 miljoen voertuigen.

Bouwdoos

Je kan het MQB-platform beschouwen als een soort bouwdoos met daarin alle elementen om een auto in elkaar te schroeven: motoren, versnellingsbakken, ophangingen, bodemplaten, … noem maar op. Door een aantal onderdelen te standaardiseren, kunnen er sneller, lichter en goedkoper nieuwe voertuigen ontwikkeld worden, die door het middelste gedeelte en de overhangen te laten variëren verschillende afmetingen kunnen krijgen. Je vindt het dan ook onder auto’s als de VW Polo of Seat Ibiza, over de Golf en de Audi A3 tot zelfs de Skoda Superb en de nieuwe VW Multivan.

Het MQB-platform is beschikbaar met benzine, diesel, CNG, hybride en plug-in hybride aandrijvingen, met vermogens die variëren van 66 pk tot niet minder dan 400 pk, en dat met voor- of vierwielaandrijving.

MEB

Het platform diende kort zelfs voor een 100% elektrische aandrijving in de e-Golf, van 2013 tot 2020. Maar ondertussen heeft de VW-groep voor zijn elektrische voertuigen een gelijkaardige elektrische bouwdoos ontwikkeld, MEB. Die doet dienst voor zowat alle huidige 100% elektrische voertuigen van de groep, op de grotere elektrische modellen van Audi en de Porsche Taycan na. Ondertussen werkt de groep aan een nieuw platform voor luxueuzere elektrische voertuigen. Het eerste resultaat moet er in 2026 zijn met het Trinity project.

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie