Pierre-Benoit Sepulchre

14 JAN 2022

3 commerciële flops van BMW

M1, Z1 en C1, vervloekte namen?

Je kan dan nog de meest gerespecteerde autobouwer op de planeet zijn, het is geen garantie dat je geen foute beslissingen neemt op commercieel vlak. Dat bewijzen deze modellen, die ondanks hun tegenvallende resultaten toch een impact hadden op de autogeschiedenis. 

BMW M1


Aan het eind van de jaren '70 wilde BMW zich lanceren in de autosport. Om dat te doen, ontwikkelde een handvol ingenieurs de M1 concept car. Door productieproblemen werd de homologatie voor de competitie echter uitgesteld en daarna opgegeven. Racepiloot Jochen Neerpasch, hoofd van de jonge firma M GmbH en voormalig racedirecteur bij Ford en BMW, bedacht daarom in 1979 de Procar-reeks, een competitie waaraan alleen BMW M1's deelnamen en die voor elke Formule 1 grand prix gehouden werd. Tegelijkertijd werd besloten een M1 te ontwikkelen voor op de openbare weg... Een heel slecht idee! Het interieur werd nauwelijks aangepast, wat hem erg oncomfortabel en spartaans maakte. Ook de kost zou een probleem zijn, met een prijs die dicht bij die van Ferrari lag. Ondanks zijn goede prestaties en efficiënte rijeigenschappen kon deze zescilinder coupé nooit concurreren met zijn Italiaanse rivalen, die acht of zelfs twaalf cilinders hadden. Vandaag is hij uiteraard zeldzaam (460 exemplaren werden geassembleerd van 1978 tot 1981) en erg moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt!


BMW Z1


De BMW Z1, waarvan tussen 1989 en1991 zo'n 8.000 exemplaren gebouwd werden, zou aanvankelijk een stijlstudie blijven. Het model, het resultaat van het talent van de ontwerpers van de afdeling BMW Technik GmbH, werd in juli 1986 als prototype gebouwd. Hij viel meteen in de smaak bij de bazen van het merk en Eberhard von Kuenheim, de CEO van BMW in die tijd, overwoog zelfs een tweede exemplaar te laten bouwen voor zijn zoon. Door dit algemene enthousiasme werd uiteindelijk besloten de productie te starten! Maar de Z1 was duur, erg duur zelfs (evenveel als een 7 Reeks uit die tijd!), vooral omwille van de deuren met hun bijzondere mechaniek. Om het model winstgevend te maken, zouden er elk jaar 30.000 van verkocht moeten worden! Maar twee jaar na de lancering stopt BMW met geld in het project te steken, bij gebrek aan voldoende kopers.


BMW C1


Achter de C1 scooter zit een briljant en wat avant-gardistisch idee: het autoverkeer in grote steden ontlasten met behulp van een comfortabele en veilige tweewieler, voorzien van een dak en een veiligheidsgordel. Dankzij deze twee elementen moest de bestuurders zelfs geen helm dragen. Ongezien! Toen het model op de markt kwam, wogen de nadelen die inherent zijn aan zijn originaliteit al snel zwaarder dan de voordelen: hij kostte even veel als een kleine auto, er was heel wat turbulentie als je achter het stuur zat, hij was gevoelig voor zijwind, ingewikkeld bij achteruit manoeuvreren, en er kwam ondanks het dak heel wat regen binnen in het passagierscompartiment... Zelfs de early adopters gaven het uiteindelijk op! Nadat tussen 2000 en 2003 zo'n 33.714 C1's gebouwd waren, werd de commercialisering van het model gestaakt en werd de naam C1 verkocht aan de PSA groep.



?

Advertentie
Advertentie
Advertentie