Jean-Francois Christiaens

22 JUN 2021

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Peugeot 206 CC, cabrio voor 2.000 euro

Het klinkt verleidelijk: een cabrio met 4 zitplaatsen voor 2.000 euro, en dat net voor de zomervakantie. Maar is de Peugeot 206 CC betrouwbaar? En is het een goede investering?

Met zijn conceptcar 20Coeur uit 1998 haalde Peugeot het idee van de cabriolet met hard wegklapdak van onder het stof. Het merk had al met het idee geëxperimenteerd in de jaren 1930, maar hier was het uiteraard aangepast aan de smaak van de dag en overgebracht naar een compact model, de 206.

20210622101934peu1.jpg

1.     Welke motor?

Peugeot weerhield 3 motoren voor zijn 206 CC: 1.6-benzine van 110 pk, 2.0-benzine van 136 pk en 1.6-diesel van 110 pk. Onze voorkeur gaat uit naar de eerste, die ruimschoots volstaat voor dit type auto. De tweeliter biedt echter wel wat krachtiger prestaties en een iets fijnere soundtrack. De diesel laat je beter links liggen. Binnenkort mag hij de stad niet meer in en hij is ook een stuk minder betrouwbaar dan zijn evenknieën op benzine.

2.     Werkt alles?

De eerste vraag die je moet stellen. Test de goede werking van de elektrische ruiten en het dak. Er zijn namelijk best wat 206 CC’s met een geblokkeerd dak. Indien nodig bestaat er gelukkig wel een manuele procedure om het te sluiten.

20210622101939peu3.jpg

3.     Opgelet voor slijtageonderdelen

Als betaalbare plezierwagen is de 206 CC soms in minder zorgvuldige handen terechtgekomen. Controleer de onderhoudsgeschiedenis goed en let er vooral op dat de distributieriem tijdig is vervangen. Op de benzinemotoren moet dat namelijk elke 120.000 kilometer gebeuren.

4.     Elektronische problemen

Volgens sommige garages kampen 206 CC’s met wispelturige elektronica. Bugs komen niet zelden voor. Het antidiefstalsysteem durft vaak te falen, met als gevolg dat de auto niet meer wil starten.

5.     Kleine prijsjes

Je kan al exemplaren vinden voor minder dan 2.000 euro, maar een auto in goede staat kost het dubbele. Onze keuze? Een Roland Garros-versie, met zijn heel verzorgde afwerking en ongetwijfeld een gegarandeerde (beperkte) verzamelaarsstatus. Neem in elk geval je tijd: er zijn 370.000 exemplaren gebouwd van de 206 CC, dus er blijven er nog meer dan genoeg over op de tweedehandsmarkt.

20210622101939peu2.jpg

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie