Yeelen Möller

29 NOV 2023

China is de grote winnaar bij de VAB‑Gezinswagenverkiezing 2024

Twee van de drie VAB Gezinswagens van het Jaar 2024 zijn afkomstig uit China. Een duidelijk teken dat het land een groot voordeel in handen heeft qua prijs-kwaliteit, vooral op elektrisch vlak...

De VAB Gezinswagenverkiezing is de jaarlijkse gelegenheid om de meer ‘modale’ auto’s in de spotlight te zetten. De rangschikking wordt verdeeld onder drie categorieën: tot 25.000 euro, tot 38.000 euro en EV’s tot 52.000 euro, met in totaal 35 auto’s om uit te (ver)kiezen. Om een winnaar te kiezen, wordt er telkens de hulp ingeroepen van twee jury’s: een professionele jury van autojournalisten (25% van de score) en een gezinsjury (50% van de score) die met hun kinderen moesten komen testrijden. De laatste 25% wordt aangevuld door de kilometerkostprijs van de wagen. Je ziet: de prijs is en blijft een beslissende factor, net als wanneer je zelf een auto koopt.

Tot 25.000 euro: Dacia Jogger

De goedkoopste categorie was meteen ook de kleinste, want slechts 7 wagens kwamen in aanmerking voor deze prijs: de Dacia Jogger, Hyundai i10, MG ZS, Renault Clio, Skoda Fabia, Suzuki Ignis en de Toyota Yaris.  Uiteindelijk wist de Dacia Jogger duidelijk te winnen dankzij zijn lage aanschafprijs, lage kilometerprijs (ook dankzij de LPG-motorisatie) en vooral dankzij zijn enorme ruimteaanbod voor dit budget. Dat hij ook als aangenaam werd ervaren om mee te rijden, was de kers op de taart. Het zilver was voor de Skoda Fabia, dankzij zijn goede wegligging en zijn goede afwerking, terwijl het brons naar de Renault Clio ging met zijn zuinige motor en zijn rijplezier.

Tot 38.000 euro: BAIC X55

In de categorie tot 38.000 euro was er meer concurrentie, want maar liefst 14 verschillende modellen moesten het onder elkaar uitvechten, bestaande uit de BAIC X55, Citroën C5 X, Fiat 500X, Forthing U-Tour, Hyundai Kona, MG HS, Nissan Juke, Omoda 5, Peugeot 408, Skoda Karoq, SsangYong Torres, Subaru Crosstrek, Suzuki Swace en de Toyota Corolla. In deze categorie kwam de “grootste verrassing” als winnaar uit de bus: de BAIC X55, met één puntje voorsprong op de Skoda Karoq. Zijn betaalbare LPG-aandrijflijn, complete uitrusting en rijcomfort gaven hem uiteindelijk het voordeel. De Peugeot 408 mocht het podium afsluiten dankzij zijn grote koffer en eigenzinnig design.

EV’s tot 52.000 euro: BYD Dolphin

Bij de EV’s was er eveneens heel wat keuze, met de BYD Dolphin, Cupra Born, Dacia Spring, Fiat 600e, Hyundai Kona Electric, Jeep Avenger, MG4, Nissan Townstar, Opel Astra Electric, Renault Mégane E-Tech Electric, Smart #1, SsangYong Korando e-Motion, Toyota bZ4X en de Volkswagen ID.3. En opnieuw is het China dat wint met de BYD Dolphin, nadat de Atto 3 vorig jaar al deze categorie won. De prijs/kwaliteit/rijbereikverhouding van de compacte Dolphin bleek doorslaggevend. Het zilver was voor de MG4 met zijn goede binnenruimte voor het formaat en zijn rijdynamiek, de Smart #1 eindigde als derde en zorgt daarmee voor een volledig Chinees podium. Zouden de Chinezen een voorsprong hebben qua elektrische modellen?

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie