Arnaud Henckaerts

9 AUG 2022

De eerste elektrische Lada is een oude Dacia

Met de e-Largus roeien de Russen met de riemen die ze hebben.

Sinds de oorlog in Oekraïne is Rusland economisch wat geïsoleerd, ook wat de auto-industrie betreft. Zo heeft de Renault-groep zijn activiteiten in het land stopgezet en zijn fabrieken voor een symbolische roebel verkocht. Ook Avtovaz, eigenaar van Lada, behoorde tot de Renault-groep en moet nu alleen verder. Maar dat belet het bedrijf niet om een elektrische auto te ontwikkelen.

Gebouwd uit restanten

Het getoonde model is de e-Largus, het allereerste elektrische model van het Russische merk, waarvan ineens ook een bestelwagenversie komt. Dat het model er vertrouwd uitziet, is geen toeval. Het werd namelijk ontwikkeld op basis van… een oude Dacia Logan MCV. Ook het Roemeense Dacia is een onderdeel van Renault en werd in Rusland gebouwd. De Russen willen dat dus blijven doen, maar dan wel onder de naam Lada.

De e-Largus gebruikt de basis van de Logan, het B0-platform van de Renault-Nissan Alliantie, dat niet ontwikkeld werd om ook een elektrische aandrijving te krijgen. Je kan de e-Largus dus eerder zien als een ‘retrofit’ elektrisch model, dat waarschijnlijk niet echt efficiënt zal zijn of een groot rijbereik zal kunnen voorleggen. Maar met zekerheid kunnen we dat niet zeggen, want de Russen geven nog geen technische specificaties weg, behalve een schema met de technische elementen die voorzien zijn, waaronder een CCS laadpoort voor DC snelladen. Maar de komst van het model naar West-Europa lijkt sowieso uitgesloten, ook als er geen economische sancties zouden zijn.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie