Pierre-Benoit Sepulchre

6 MRT 2024

Deze Jaguar uit James Bond is nu straatlegaal!

Er is echter maar één exemplaar van de kleine productiereeks omgebouwd.

Jaguar stelde in 2010 zijn C-X75 voor op het autosalon van Parijs. De oorspronkelijke bedoeling was om de wagen in serie te produceren als topmodel van het Britse gamma, maar dat draaide uiteindelijk op niets uit. Jaguar annuleerde het project na enkele prototypes te hebben gebouwd, waaronder het exemplaar waar we het nu over hebben. Enkele van deze prototypes hebben gediend voor de opnames van de 24e Bondfilm, Spectre, om daarna deel te nemen aan diverse evenementen om de film te promoten. Vervolgens is de duivelse C-X75 uit de spotlights verdwenen, vermoedelijk om ergens in een museum te verstoffen.

Maar toch komt er nog een staartje aan dit verhaal, want een rijke klant heeft gevraagd aan Callum Designs, opgericht door ex-Jaguar-designbaas Ian Callum, om een exemplaar om te bouwen tot een straatlegaal model.

Vereenvoudigde techniek

Het exemplaar dat door Callum Designs is aangepakt en gehomologeerd is dus een van de vier wagens die de opnames vol actie van Spectre hebben overleefd, de film die in 2015 uitkwam. Deze oranje C-X75 was het vervoersmiddel van een van de schurken uit de film, Hinx, die hem in een legendarische achtervolgingsscène door het centrum van Rome manoeuvreert. James Bond zelf zit natuurlijk achter het stuur van een Aston Martin, in dit geval een (nooit geproduceerde) DB10.

In die tijd was het Ian Callum zelf die aan het roer stond van het design van Jaguar, en dus van de C-X75. De exemplaren die gebruikt zijn voor de opnames en de vele stunts werden geproduceerd door Williams Advanced Engineering. En hoewel de C-X75 aanvankelijk een sportieve hybride aandrijflijn zou krijgen, was het uiteindelijk een ouderwetse supercharged 5 liter-V8 die onder de motorkap werd geplaatst.

Om hem op de openbare weg te mogen gebruiken, zijn er heel wat zaken aangepast aan deze Jaguar door Callum Designs. Onder de bijna honderd veranderingen zijn er onder meer een stillere uitlaat en katalysatoren te vinden, maar ook een andere afstelling van de motor, die oorspronkelijk vooral extreme prestaties moest leveren als stuntwagen. Ook het koetswerk is opnieuw gelakt en de naden tussen de panelen zijn verkleind. Wie goed oplet, ziet ook dat er nieuwe spiegels zijn gemonteerd met geïntegreerde knipperlichten.

Dit unieke exemplaar, waarvan de verkoopprijs niet bekend is, zal zijn publieke debuut maken op de Bicester Heritage Scramble op 21 april.


?

Advertentie
Advertentie
Advertentie