Jean-Francois Christiaens

19 NOV 2020

Officieel: Subaru BRZ, atmosferisch speeltje

Subaru heeft officieel de tweede generatie onthuld van zijn bruisende coupé BRZ. Het speeltje op vier wielen behoudt bovendien zijn ‘ouderwetse’ atmosferische boxermotor. Maar…

20201119094233subarubrz.jpg

We weten al even dat Subaru en Toyota een vervolg zullen geven aan hun opwindende verhaal met twee coupés voor puristen: de BRZ en de GT86. Subaru onthult als eerste zijn nieuwe BRZ.

20201119094031subarubrz.jpg

Atmosferisch

De technische fiche geeft een antwoord op de vraag die op ieders lippen rust: houdt het duo vast aan de atmosferische motor of bezwijkt het voor de lokroep van de drukvoeding? Vandaag weten we dat in de neus een ‘dikke’ en atmosferische 2.4-boxerviercilinder ligt. In vergelijking met de vorige tweeliter stijgt het vermogen van 200 naar 231 pk.

20201119094234subarubrz.jpg

De grotere cilinderinhoud komt ook het koppel ten goede, dat met 15 procent stijgt in vergelijking met de uitgaande generatie. Op die manier wordt een van de ‘gebreken’ van het eerste duo BRZ/GT86 opgelost.

20201119094029subarubrz.jpg

Verbeterd recept

Voor de rest zouden we hetzelfde magische recept moeten terugvinden, dat een laag gewicht combineert met een efficiënte ophanging en een heel laag zwaartepunt.

20201119094030subarubrz.jpg

Niet voor Europa?

Toch is er slecht nieuws voor de puristen: net zoals de toekomstige Nissan Z zouden deze tweede Subaru BRZ en zijn tweelingbroer met Toyota-logo die binnenkort wordt onthuld niet naar Europa komen…

20201119094032subarubrz.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie