Wim Bervoets

8 JAN 2019

Rijtest: Lexus RX 450h L, goed gemaskeerd

Afgelopen jaar legde Toyota’s luxedochter Lexus vooral de klemtoon op zijn nieuwe berline, de ES, en de compacte SUV, de UX. Tussendoor werd er ook een andere SUV voorgesteld: de verlengde RX, met plaats voor zeven.

Advertentie
Advertentie

201901081623452019lexusrx450hl001.jpeg

Moeten we echt nog eens zeggen dat SUV’s populairder zijn dan ooit? Constructeurs kunnen ze niet snel genoeg aanslepen in alle maten en gewichten: van kleine, compacte crossovers tot volwaardige slagschepen met zeven zitplaatsen. Lexus is met de NX, UX en RX goed vertegenwoordigd in alle segmenten, en dekt met deze RX L ook de lading van de SUV met zeven plaatsen.

201901081623442019lexusrx450hl002.jpeg

De tekentafel

Het hoeft niet te verrassen dat de Japanners de gewone RX als basis namen voor de langere versie. Maar de ingenieurs gingen niet aan de slag met de wielbasis: ze verlengden het koetswerk achteraan met 11 centimeter, waardoor de RX L een gevaarte van 5 meter lang wordt. Tel dat op bij een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,70 meter (een goeie centimeter meer dan de gewone RX) en deze RX L is geen SUV die je zomaar makkelijk ergens parkeert.

Dat neemt niet weg dat de designers erin geslaagd zijn om de extra koetswerklengte esthetisch goed te verbergen: de daklijn ligt iets hoger, de achterruit loopt iets steiler af en de C-stijl is iets forser. Maar door de combinatie van vloeiende en vooral scherpe lijnen zie je de verschillen pas echt wanneer je de twee naast elkaar zet. De lijnen van de Lexus verdelen trouwens nog steeds de meningen: ofwel hou je wel van de manga-looks van deze RX L, ofwel vind je het maar niets.

201901081623452019lexusrx450hl003.jpeg

De derde zitrij beperkt de kofferruimte van de RX L natuurlijk drastisch, maar biedt tegelijk heel wat moduleerbaarheid. Met alle rugleuningen rechtop is er amper 176 liter voor de bagage, maar met knoppen in de koffer kan je de derde zitrij neerklappen en 474 liter vrijmaken. Schuif je de tweede zitrij dan nog eens naar voren (dat kan over een lengte van 15 centimeter), dan maak je zelfs 591 liter vrij. Benut je de kofferruimte helemaal en leg je alle zetels plat, dan stapel je van de vlakke laadvloer tot het dak 1.656 liter.

Wie de derde zitrij wil benutten, moet wel enkele toegevingen doen. Want hoewel de hoofdruimte achteraan voldoende is voor volwassenen, is de beenruimte dat zelfs amper voor kinderen.  Die hebben dan wel een eigen airco om mee te spelen. Schuif je de tweede rij naar voren om de passagiers op rij drie meer plaats te geven, dan neem je op rij twee ook kostbare plaats weg. Beschouw de Lexus RX L dan ook vooral als een iets ruimere vijfzitter, die voor korte ritten twee kleine passagiers kan meenemen.

201901081623452019lexusrx450hl004.jpeg
201901081623462019lexusrx450hl005.jpeg

201901081623452019lexusrx450hl006.jpeg
201901081623462019lexusrx450hl007.jpeg

De testbank

Verder maakt deze RX 450h L net als de gewone RX gebruik van een hybride aandrijflijn. Lexus combineert een 3,5 liter grote V6 van 262 pk met een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 313 pk. Een tweede elektromotor op de achteras springt bij om de achterwielen aan te drijven wanneer dat nodig is en dient anders als generator om de batterij op te laden op basis van remenergie.

De batterij van deze RX 450h L laadt zichzelf dus op, en dat is niet het enige waarin deze Lexus verschilt van stekkerhybrides. De Japanner gaat continu op zoek naar het meest optimale samenspel tussen benzine- en elektromotor, en kiest daarbij vooral in de stad en bij constante snelheden voor elektrisch. Hij doet het bovendien zonder de pure elektropower bij het accelereren, waardoor je automatisch wat rustiger gaat rijden: 0-100 km/u duurt 8 seconden rond, de topsnelheid is beperkt tot 180 km/u.

Een ontspannen rijstijl gaat hem het beste af: dan is het optimaal profiteren van het rijcomfort en de geluiddemping. Dynamisch doet de RX L wat je van hem vraagt, maar dan het liefst gezapig. Het hoge gewicht van vlot 2,2 ton kan de Japanner dan ook niet helemaal maskeren, net als zijn imposante lengte. Hou je je rechtervoet wat in toom op de snelweg, dan kun je uiteindelijk afkloppen op een gemiddeld verbruik van zo’n 9 l/100 km, drie liter meer dan wat Lexus zelf opgeeft. Gooi je wat meer stadsverkeer in de mix, dan kunnen daar nog wel enkele tienden af.

201901081623462019lexusrx450hl008.jpeg

De rijpolitie

Lexus bundelt de meeste van zijn veiligheidsvoorzieningen in Lexus Safety System +, dat onder meer een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning omvat, adaptieve cruise control met rijstrookhulp, verkeersbordherkenning enzovoort. Om het imposante koetswerk vrij van krassen en deuken te houden, is er een 360-gradencamera, een dodehoekwaarschuwing en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.

De gadgets

In de basisversies is het infotainment 8 duim groot, in de hogere uitvoeringen 12,3 duim. De bediening verloopt nog steeds via Lexus’ eigenzinnige touchpad, dat de nodige gewenning vergt. Het infotainmentscherm is wel in ruime mate personaliseerbaar, maar begint stilaan zijn leeftijd te tonen. Voor audiofielen is er ten slotte nog een Pioneer-geluidsinstallatie of een van Mark Levinson.

201901081623462019lexusrx450hl009.jpeg

De rekening

Lexus vraagt € 67.190 voor zijn RX L, en dat is precies € 3.700 meer dan de gewone RX. De Business Line (€ 72.490) voegt uitgebreide rijhulp, lederen zetels en zetelverwarming toe. Executive Line (€ 75.950) breidt de rijhulp nog verder uit, voegt een panoramadak en zetelverwarming achteraan toe. Privilege Line (€ 86.250) drijft de luxe helemaal door, met de Mark Levinson-geluidsinstallatie, het grote infotainmentscherm, uitgebreid elektrisch verstelbare zetels, enzovoort. Een klassieke optielijst heeft de Lexus RX L naar goede Japanse gewoonte niet.

Het verdict

De Lexus RX 450h L is een SUV met zeven zitplaatsen die zijn transformatie goed weet te maskeren. Het resultaat is een uit de kluiten gewassen SUV, die eigenlijk het best te gebruiken is als vijfzitter met ruimere koffer en twee noodzitjes. De hybride aandrijflijn is er een die we van Toyota en Lexus gewoon zijn: een die het best met een ontspannen rijstijl gereden wordt.

201901081623462019lexusrx450hl010.jpeg

%%snip_11%%

Advertentie
Advertentie
Advertentie