Arnaud Henckaerts

12 SEP 2022

Staat deze ID. Xtreme concept binnenkort in de VW‑showroom?

De avontuurlijk ogende concept car is gebaseerd op de ID.4 GTX en is volgens het merk de krachtigste elektrische VW ID ooit.

Afgelopen weekend vond in het Zwitserse Ticino het tweede ‘ID. Treffen’ plaats, een samenkomst van liefhebbers van de elektrische Volkwagen-modellen. Naar het voorbeeld van de jaarlijkse GTI-meeting aan het Oostenrijkse Wörthersee-meer, stelde het merk ook hier een concept car voor om de fans het water in de mond te doen krijgen: de ID. Xtreme.

De ID.4 GTX heeft al een beetje offroad-credibiliteit door het wereldhoogterecord voor elektrische wagens te veroveren, maar Volkswagen wil het imago van zijn ID.4 nog wat avontuurlijker maken. Daarom krijgt hij een grotere bodemvrijheid, 18-duims velgen met offroad-rubber, ruigere bumpers en een dakrek met LED-verstralers. Volkswagen 3D-printte ook 50 mm bredere wielkasten. Uiteraard is de ID. Xtreme nog steeds uitgerust met vierwielaandrijving en krijgt hij een volledig gesloten aluminium bodem om hem te beschermen tegen schade van zwaarder terrein.

Productievervolg?

Maar het grootste nieuws valt te rapen onder de motorkap. Het totaalvermogen van de motoren werd opgedreven tot 285 kW of 388 pk, en dat maakt dit volgens Volkswagen het krachtigste ID-model ooit. Al vergeet het daarbij wel de 500 kW sterk ID. R Pikes Peak-racer. Of ziet het merk deze krachtigere versie van de ID. 4 GTX al als een productiemodel? Volkswagen laat immers weten dat het “op basis van de feedback van de community zal beslissen hoe het verder loopt met het project.”

Wat er ook van zij, de 65 kW extra vermogen (+30%) laat van zich horen, want de concept car is uitgerust met een rijgeluid dat Volkswagen speciaal ontwikkelde en dat geproduceerd wordt via een luidspreker in de wielkast.

Tweedehands

Volkswagen benadrukt nog dat de ID. Xtreme duurzaam gebouwd werd. Het is geen voertuig dat speciaal voor dit doel nieuw gebouwd werd, maar wel een afgedankt testmodel dat voordien gebruikt werd voor de ontwikkeling van de ID.4 GTX. Het volledige model wordt dus hergebruikt, waardoor het niet uit elkaar gehaald moest worden om bijvoorbeeld e de 82 kWh batterij te gebruiken om er een grote powerbank van te maken. Alle beetjes helpen...

Advertentie
Advertentie
Advertentie