Pierre-Benoit Sepulchre

22 FEB 2024

Zijn steeds bredere SUV's een gevaar voor voetgangers en fietsers?

Deze modellen vormen ook een probleem in ondergrondse parkeergarages.

Het zal niemand zijn ontgaan dat auto's steeds groter worden, met bij elke nieuwe generatie enkele centimeters extra. Een trend die wordt versterkt door de groeiende populariteit van SUV's, ook in de stad. Iets dat tot veiligheidsproblemen leidt voor andere weggebruikers, en dan met name voetgangers, fietsers en motorrijders.

Een nieuwe studie van de ngo Transport & Environment (T&E) toont deze trend aan, met de bevestiging dat personenwagens elke twee jaar gemiddeld een centimeter langer worden. Een trend die zich ook in de toekomst zal verderzetten, aldus T&E. De gemiddelde breedte van nieuwe wagens zou daarmee 180,3 cm hebben bereikt in de eerste helft van 2023, tegenover 177,8 cm in 2018. Een bevestiging van de gegevens van de International Council on Clean Transportation (ICCT) van een paar jaar geleden, waaruit bleek dat de gemiddelde breedte van auto's in de Europese Unie was gestegen van 170,5 cm in 2001 naar 180,2 cm in 2020.

Groter en groter

Het mag niet verrassen dat de SUV's het meeste groeien. Zo is de Land Rover Defender bijvoorbeeld met meer dan 20 cm gegroeid in enkele jaren tijd (door na tientallen jaren een nieuwe generatie te lanceren), en de BMW X5 met meer dan 6 cm! Het SUV-segment wordt ook steeds populairder, ten koste van de veiligheid van andere weggebruikers. De breedte van SUV's en pick-ups zorgt namelijk voor problemen op de weg, waar ze steeds minder beschikbare ruimte overlaten voor andere weggebruikers.

Van de honderd best verkochte modellen in 2023, is meer dan de helft breder dan 180 cm. Dit is echter de standaard minimale breedte voor parkeerplaatsen op de openbare weg in grote steden.  De nieuwste modellen zijn dus te groot en komen op het trottoir of op de weg terecht, met het risico dat ze vooral zwakke weggebruikers in gevaar brengen. Tenslotte worden ook parkeergarages niet gespaard, waarin de steeds bredere auto's inzittenden dwingen om zich door smalle openingen te persen om uit hun auto te komen, om nog maar te zwijgen van de manoeuvres die nodig zijn om te parkeren in een plek waarvan de afmetingen soms al een halve eeuw niet meer zijn veranderd!

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie