Als je genoeg geld hebt, kan je om het even welke auto laten maken door jouw favoriete constructeur. Zelfs een gloednieuw exemplaar van een al lang begraven model! Geloof je ons niet? Hier zijn 5 voorbeelden!

Advertentie
Advertentie

Bertone Runabout

Dit vrij onbekende studiemodel heeft de inspiratie gevormd voor dit lijstje. De Runabout was een door Marcello Gandini getekende conceptcar uit 1969, gebaseerd op Fiat-techniek en een van de vroege voorbeelden van de wigvorm die zo populair zou worden in de jaren ‘70 en ‘80. De Runabout vormde zelfs de inspiratie voor de Fiat X1/9, een van onze 5 tips voor klassiekers die in waarde zullen stijgen! Bertone heeft nu aangekondigd dat het, 55 jaar later, de Runabout in productie neemt. Niet met een 55 pk sterke 1,1 liter-viercilinder zoals vroeger, maar wel met een dikke V6 van 500 pk en voor een stukprijs van 350.000 euro, met de keuze tussen een Targa met afneembaar dak of een altijd open Barchetta. En, eerlijk gezegd, vinden we de prijs nog meevallen!

Advertentie
Advertentie

Jaguar Classic E-Type Commemorative

Het belang van de Classic-afdeling van Jaguar valt niet te onderschatten, want nu het merk quasi al zijn modellen uit productie heeft genomen in afwachting van de nieuwe generatie luxe-EV’s, is dit misschien wel de enige winstgevende tak van het Britse merk! Voor een “trouwe, kieskeurige klant” uit Zuid-Oost Azië heeft Jaguar Classic twee gloednieuwe E-Types gebouwd om de 50e verjaardag van het afscheid te vieren van dit legendarische model. Deze twee ‘Commemorative’ roadsters zijn de enige die ooit gebouwd zullen worden, met de beroemde 3,8 liter-zescilinder onder de kap, lichtjes gemoderniseerd met elektronische brandstofinjectie en een manuele vijfbak. Het interieur krijgt dan weer Bluetooth en een verwarmde voorruit. De prijs? Daar is het naar raden, maar er zullen minstens zes nulletjes achter staan… Ook de D-Type en XKSS kregen trouwens eerder al een modern vervolg.

Callum Jaguar C-X75

Nog een project op basis van een Jaguar, maar deze keer niet door het merk zelf. Of toch niet helemaal. De Jaguar C-X75 moest het ‘halomodel’ worden van het Britse merk in de jaren 2010, met een hypermoderne hybride aandrijflijn van bijna 800 pk en een design van Ian Callum om duimen en vingers bij af te likken. Helaas is de ontwikkeling ervan stopgezet, al zijn er wel enkele prototypes ingezet voor de Bondfilm Spectre uit 2015. Prototypes die de opnames hebben overleefd, en nu in handen zijn gekomen van enkele verzamelaars. Eén van die mensen heeft nu aangeklopt bij Callum, het designbureau van de ex-Jaguar-ontwerper, om zijn C-X75 straatlegaal te maken en te voorzien van actieve aerodynamica, een nieuwe transmissie met dubbele koppeling én een nieuw interieur. Het resultaat mag er zijn!

Advertentie
Advertentie

Bentley Blower Continuation Series

De Britten zijn verzot op hun erfgoed, dat hebben we al meermaals mogen ontdekken. Nog een voorbeeld hiervan is Bentley, dat in 2019 besloot om de iconische Blower uit 1929 nieuw leven in te blazen met 12 gloednieuwe exemplaren. Al deze modellen zijn geproduceerd op basis van de originele tekeningen en onderdeelschema’s van de eerste vier Blowers die door Sir Henry ‘Tim’ Birkin werden bestuurd, met een gedetailleerde laserscan van een origineel exemplaar voor de stukken die ontbraken. En in 2022 deed Bentley het gewoon nog een keer met de Speed Six, eveneens uit 1929! De prijs? Zo’n 2 miljoen euro per stuk.

Advertentie
Advertentie

Aston Martin DB4 GT Zagato & DB5 Continuation

We sluiten af met - hoe kan het ook anders - nog een Brits project dat oude glorie doet herleven. Of beter gezegd: projecten. Ook Aston Martin heeft namelijk meermaals een iconische oude sportwagen teruggebracht uit de dood. De DB4 GT Zagato uit 1960 werd in 2019 teruggebracht in een oplage van 19 exemplaren, met een opgevoerde 4,7 liter-zescilinder van 400 pk en een stukprijs van meer dan 7 miljoen euro! In 2020 volgde de DB5 Continuation, met 25 gloednieuwe exemplaren van de iconische sportwagen uit de Bondfilm Goldfinger. Zelfs de Q-gadgets uit de film werden gemonteerd, zoals het rookgordijn, het kogelschild en de roterende nummerplaat! Vergeleken met de DB4 was deze Continuation-reeks een stuk betaalbaarder, voor zo’n 3 miljoen euro per stuk.