Test: Volkswagen Touareg TDI, mini-Bentley, maar voor wie?
Het VW-vlaggenschip Touareg zit nog steeds in het gamma van Wolfsburg en kreeg onlangs zelfs een facelift! Maar wie is hier nog naar op zoek? Het antwoord aan boord van de dieselversie.
Marques populaires
La quotidienne
Les dernières infos de l'actualité automobile
L’hebdomadaire
Une sélection du meilleur de l'actualité automobile
Het VW-vlaggenschip Touareg zit nog steeds in het gamma van Wolfsburg en kreeg onlangs zelfs een facelift! Maar wie is hier nog naar op zoek? Het antwoord aan boord van de dieselversie.
Een verlichte grille, een lichtgevend logo achteraan, nieuwe HD-matrixkoplampen, ... De derde generatie Volkswagen Touareg zet zichzelf in de spotlight ter gelegenheid van zijn facelift.
Hij komt deze zomer, met meer licht dan ooit!
De VW Touareg viert zijn 20ste verjaardag! Daarom besliste VROOM.be om terug te blikken op de meest markante versies van dit model met heel wat records achter zijn naam.
De machtige Volkswagen Touareg R gebruikt een hybride aandrijflijn van 462 pk.
Grote dieselmotoren verdwenen? Nee hoor, de V8 TDI maakt zijn terugkeer. Zelfs bij de constructeur die aan de basis lag van dieselgate.
Met de nieuwe Touareg steekt Volkswagen zijn ambities niet onder stoelen of banken: de Duitsers willen definitief toetreden tot het segment van de premium-SUV’s. Of je zo’n toegangsticket tot die inner circle duur betaalt?
De Touareg is meer dan ooit het vlaggenschip van Volkswagen. Probeert de grote SUV net als de Phaeton van weleer daarmee terug aan te kloppen bij het premiumsegment?
“De nieuwe Touareg is de enige Volkswagen in het premiumsegment”, vertelden de Duitse VW-ingenieurs ons. Maar slaagt de derde generatie van Volkswagens grootste SUV erin om definitief toe te treden tot het premiumsegment? Wij waagden ons aan een eerste test.
In China haalde Volkswagen vandaag het doek van de Touareg. Volkswagens grootste SUV is intussen aan zijn derde generatie toe.
Volgens sommige geruchten zou de nieuwe Volkswagen Touareg begin dit jaar zijn opwachting maken. Volgens de foto’s van deze testmule zou het productiemodel inderdaad niet lang meer uitblijven.
Verwacht geen revolutie, Volkswagen heeft zijn SUV Touareg lichtjes aangepast en presenteert hem in avant-première op het salon van Peking. Alweer belangrijk nieuws uit China dus.
Aangezien bijna alle Touaregs verkocht worden met de 3.0 TDI, die trouwens zeer zuinig en krachtig is, kunnen we ons de vraag stellen of een hybrideversie wel echt nodig is. Maar dat is buiten het imago van dit motortype gerekend en de zachtheid waarmee hij rijdt.
De tijd van indrukwekkende en overbemeten auto’s behoort tot het verleden. ‘Downsizing’ is het nieuwe devies. Minder gewicht betekent immers minder verbruik. Zelfs de grote SUV’s ontsnappen niet aan deze trend en worden op dieet gezet. Zo ook de Touareg, met een verrassend resultaat. Hij mag nu zelfs het BlueMotion-logo dragen op zijn slankere achterkant.
Zoals alle grote SUV’s vind je de Touareg wellicht massief, groot en zelfs een beetje arrogant voor jouw groene geweten. Hoewel hij zijn statige uiterlijk behoudt, ging de nieuwe Touareg op dieet en werd hij meer dan 200 kg lichter. Een hele krachttoer, want de stijfheid van het koetswerk nam toe. Uiteraard stoot de Touareg veel minder schadelijke gassen uit, zeker in de Bluemotion-uitvoering.
Van ‘wagen voor het volk’ (oorspronkelijke filosofie van het merk), heeft deze Touareg enkel de familienaam overgehouden. Met een basisprijs boven de 45.000 €, is deze SUV zeker niet voor iedereen betaalbaar… Maar deze vlucht naar het topgamma heeft als voordeel dat hij ons enkele schitterende, bekwame en goed afgewerkte modellen aanbiedt. Er bestaat dus de Phaeton en dan de Touareg, die nu ook recht heeft op een kleine facelift, kwestie van altijd up-to-date te blijven in een categorie waar de concurrentie woedt !
Pas vier jaar oud, en de Touareg geniet al van een reeks verbeteringen die voornamelijk gericht zijn op de uitrustingen. Maar zal dit genoeg zijn om zijn rang op te houden tegenover een scherpere concurrentie?