Uiteraard is deze lijst niet volledig! Zo zijn er bijvoorbeeld nog de Renault “Cléon-Fonte’, Ford V8 “Windsor” en de Fiat “100” die ook een medaille verdienen voor hun lange adem!

1. Bentley/Rolls-Royce: V8 L-Series (1959 – 2020)

 

Een carrière van meer dan 60 jaar, het is iets uitzonderlijks. Deze V8, ontwikkeld om de eerbiedwaardige zes-in-lijn van het merk te vervangen, deed zijn intrede aan het einde van de jaren 1950, met een cilinderinhoud van 6,2 liter. Geruchten deden de ronde dat de Britse ingenieurs tijdens de ontwikkeling inspiratie zochten aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. In de loop der jaren werd de cilinderinhoud vergroot tot 6,75 liter en kwam er drukvoeding. Zijn karakter is verbazingwekkend: een snel verbruik dat heel hoog oploopt en een zeer matig specifiek vermogen maar een waanzinnig koppel bij zeer lage toerentallen en een opmerkelijke soliditeit!

 

2. Volkswagen: Flat-Four (1936 – 2006)

 

De viercilinder boxer van Volkswagen is waarschijnlijk één van de meest gebouwde motoren ter wereld. Hij heeft een ongelooflijk aantal modellen aangedreven en evolueerde in de loop van zijn carrière meermaals. Zijn betrouwbaarheid, zijn koppel bij lage toeren, zijn eenvoud en zijn... geluid maakten hem mythisch! De Type 1, die in de Kever zat, is zonder twijfel de bekendste variant!

 

3. Rover/Buick: V8 (1960 – 2006)

 

Deze V8 begon zijn carrière eigenlijk bij General Motors. Het bedrijf besloot al snel om afscheid te nemen van deze "kleine" aluminium motor. Licht, compact en opmerkelijk duurzaam, maakte het blok de Rover-groep en een onwaarschijnlijk aantal ambachtelijke autobouwers gelukkig! Van TVR's tot Range Rovers, MGB GT V8's, Triumph TR8's en Morgan +8's, deze V8 heeft een geweldige carrière gehad.

 

4. Chevrolet: V8 small block (1954 – 2003)

 

Bijna een halve eeuw in productie! Zo succesvol was deze V8! Het blok is compact, krachtig en buitengewoon sterk en kan de wildste tuningpogingen doorstaan. Bij Corvette-liefhebbers is deze V8 een oude bekende en ook een echt begrip in het land van Uncle Sam! Sommige eigenaars hebben zelfs meer dan een miljoen kilometer op de teller zonder noemenswaardige problemen!

 

5. Jaguar: 6-cilinder XK (1949 – 1992)

 

Deze zescilinder werd ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog en beschikte over opmerkelijke technologie voor die tijd: dubbele bovenliggende nokkenassen, een aluminium cilinderkop en krukas met 7 lagers. Vijfvoudig winnaar op Le Mans, duurzaam, krachtig en... mooi. Deze motor toonde vele gezichten: zijdezacht in de berlines van het merk, rauw en betoverend in de coupés!

 

6. Ferrari: V12 Colombo (1947 – 1988)

 

Waarschijnlijk één van de meest betoverende motoren in de automobielgeschiedenis! Deze 1,5 liter V12, ontworpen door Gioacchino Colombo, werd geleidelijk vergroot tot bijna 5 liter in de 412's van de jaren 1980. Het blok, dat bekend staat om zijn unieke melodie, heeft ook in de racerij een stevige reputatie opgebouwd dankzij zijn kracht en uithoudingsvermogen.

 

7. Lamborghini: V12 Bizzarrini (1963 – 2010)

 

Giotto Bizzarrini, een voormalig ingenieur bij Ferrari, maakte er een erezaak van de Colombo V12 te overtreffen: met 4 nokkenassen en 6 carburateurs maakte deze V12 van bij zijn productiestart een sterke indruk! Deze razende V12 werd ingebouwd onder de motorkap van heel wat modellen, van de 350 GT tot de Murcielago, over de Miura, Espada, Countach en Jarama!

 

8. Citroën: tweecilinder boxer (1948 – 1990)

 

Het was de boxer-twin BMW motorfiets van ontwerper Flaminio Bertoni die het ingenieursteam van Citroën inspireerde! Een mooie inspiratiebron, want deze kleine flat-twin kende een indrukwekkende carrière en werd bejubeld omwille van zijn uithoudingsvermogen en lage verbruik. Ook beginnende sleutelaars houden van zijn eenvoud! Hij werd gemonteerd in de 2CV, Dyane, Ami6, Ami8...

 

9. Alfa Romeo: viercilinder met dubbele nokkenas (1954 – 1994)

 

Deze motor, ontwikkeld door de befaamde ingenieur Giuseppe Busso en zeer innovatief met zijn aluminium structuur, hemisferische verbrandingskamers en twee bovenliggende nokkenassen, was zo succesvol dat hij 40 jaar lang de trots van het merk bleef! Van sportwagens tot grote sedans, hij heeft het merk in zijn eentje beroemd gemaakt!

10. BMC: viercilinder “A-Series” (1951 – 2000)

 

Van de Mini tot de Morris Minor en de MG Midget, deze motor is waarschijnlijk één van de meest geproduceerde Britse motoren in de geschiedenis! Betrouwbaar, eenvoudig, bestand tegen een stootje en even economisch in productie als in onderhoud, bereikte deze motor zijn hoogtepunt onder de motorkap van de Mini Cooper S, waar hij 75 pk leverde!


?