Van de 300 SLR ‘Uhlenhaut coupé’ uit 1956 zijn slechts 2 exemplaren gebouwd, op basis van de W196 ‘zilverpijl’ die Mercedes midden de jaren ‘50 gebruikte om te racen. Hij dus niet veel gemeen met de ‘gewone’ 300 SL met vleugeldeuren die we allemaal kennen. Dat er maar twee gebouwd zijn, heeft te maken met het ongeval waarbij een Mercedes tijdens de Le Mans van 1955 in het publiek belandde en verschillende toeschouwers het leven lieten. Mercedes stopte met racen en dus ook met de ontwikkeling van de 300 SLR. De coupé’s die al gebouwd waren, werden dan maar op de openbare weg ingezeten, als ‘dienstwagen’ voor Rudolf Uhlenhaut, de toenmalige baas van het testcentrum van Mercedes.

Koper onbekend

Het is één van die auto’s die waarschijnlijk verkocht is voor het duizelingwekkende bedrag van 135 miljoen euro. Waarschijnlijk, want officiële informatie is er niet. Hagerty, dat gespecialiseerd is in klassiekers, heeft echter uit betrouwbare bronnen vernomen dat Mercedes een privé-veiling organiseerde met een tiental rijke verzamelaars die Mercedes zelf koos volgens strikte criteria. Ze werden op 6 mei in het grootste geheim uitgenodigd in het Mercedes-Museum in Stuttgart voor een lunch en om een bod uit te brengen.


Als het verhaal en de verkoopprijs kloppen, stoot de 300 SLR Uhlenhaut de Ferrari 250 GTO van de troon als duurste auto ooit verkocht. Die haalde in 2018 ‘amper’ 48 miljoen dollar op een veiling in Monterey. Wie de nieuwe eigenaar van de is van de Uhlenhaut, is uiteraard niet bekend. Volgens Hagerty zijn er geruchten dat het zou gaan om een bekende Brit uit de auto-industrie die bekend staat als verzamelaar van speciale auto’s.


?