Terwijl kleine sportieve benzineauto's langzaam uit het straatbeeld verdwijnen, heeft Ford besloten om het aanbod van zijn sportieve SUV, de Puma ST verder uit te breiden. Tot nu toe was deze enkel verkrijgbaar met een 1,5-liter turbo driecilinder met 200 pk / 320 Nm en een handgeschakelde versnellingsbak, maar de komst van deze nieuwe motor biedt klanten drie extra voordelen: lagere belastingen, een lager verbruik en de mogelijkheid om voor een automaat te kiezen.
1.0 l EcoBoost 48V
Deze versie is gebaseerd op de krachtigste variant van de bekende 1.0l EcoBoost driecilinder uit het Ford-gamma. In dit geval ontwikkelt hij 160 pk, maar profiteert deze ook van zijn 48-volt micro-hybride om een tijdelijke vermogenspiek tot 170 pk te bieden bij 5.750 tr/min. Het maximale koppel bedraagt 248 Nm bij 3.000 tr/min.
7 versnellingen
Deze versie is ook uitgerust met de geautomatiseerde Powershift met dubbele koppeling en 7-versnellingsbak die we ook in andere Ford-modellen terugvinden. Als de bestuurder dat wenst, kan hij de controle over het schakelen zelf overnemen en dit manueel doen via het stuur.
Met dit mechanische duo verliest de Puma ST natuurlijk wat vermogen ten opzichte van zijn handgeschakelde versie met 200 pk. Maar de acceleraties blijven aangenaam, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden (tegenover 6,7 seconden voor de handgeschakelde versie). De Powershift-versie profiteert ook van een WLTP CO2-uitstoot die zakt naar 144 g/km, met een officieel gemiddeld verbruik van 6,3 liter per 100 km (tegenover 155 g/km en 6,8 liter per 100 km voor de handgeschakelde versie).